تاثیر عضویت درشبكه های اجتماعی(تلگرام) برعملكرد هنرمندان نقاش (بخش هشتم)
تجزیه و تحلیل دادهها
در این بخش از گزارش پژوهشگر به توصیف حجم نمونه بر اساس اطلاعات بدست آمده پرداخته و با اجرای آزمون آماری مناسب در مورد معناداری رابطه ها و تفاوتها به تعمیم نتایج بدست آمده به جامعه مورد نظر اقدام میکند (دلاور، 1385). لذا در این فصل، یافته ها و نتایج حاصل از پژوهش ارایه می گردد. این یافته ها در دو بخش تنظیم شده است که عبارتند از: یافته های جمعیت شناسی و توصیفی و یافته های استنباطی.
2-4. یافته های توصیفی:
1-2-4.توزیع فراوانی سن مخاطبان:
جدول 1-2-4: توزیع فراوانی سن مخاطبان
میانگین | انحراف معیار | بالاترین سن | کمترین سن | |
سن | 28.97 | 5.23 | 45 | 19 |
همانطور که در جدول 1-2-4 مشاهده می شود میانگین سن پاسخگویان برابر با 28.97 سال و انحراف معیار پاسخگویان برابر با 5.23 می باشد. بالاترین سن در بین پاسخگویان 45 و کمترین سن در بین آنها 19 سال می باشد.
2-2-4. توزیع فراوانی جنسیت مخاطبان:
جدول2-2-4: توزیع و درصد فراوانی مخاطبان بر اساس جنسیت
جنس | فراوانی | درصد |
زن | 183 | 67% |
مرد | 90 | 33% |
کل | 273 | 100 |
همانطور که در جدول 2-2-4 مشاهده میشود تقریبا 67 درصد پاسخگویان زن و 33 درصد مرد میباشند.
نمودار 2-2-4: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر اساس جنسیت
نمودار 2-2-4 نشان می دهد که زنان بیشترین تعداد پاسخگویان را دارا می باشند.
3-2-4. وضعیت تأهل مخاطبان:
جدول 3-2-4: توزیع فراوانی وضعیت تاهل مخاطبان
وضعیت تاهل | فراوانی | درصد |
مجرد | 159 | 58.2 |
متاهل | 114 | 41.8 |
کل | 273 | 100 |
همانطور که در جدول 3-2-4 مشاهده می شود 58.2 درصد از پاسخگویان مجرد و 41.8 درصد از پاسخگویان متأهل می باشند.
نمودار 3-2-4: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر اساس وضعیت تأهل
نمودار 3-2-4 نشان می دهد که بیشتر پاسخگویان مجرد می باشند.
4-2-4. میزان تحصیلات مخاطبان:
در پژوهش حاضر حدود 52% پاسخ دهندگان یعنی بیشترین درصد گروه لیسانس بودند. جدول 4-1-4 توزیع تحصیلات پاسخ دهندگان را نشان میدهد.
جدول 4-2-4 توزیع تحصیلات پاسخ دهندگان
تحصیلات | فراوانیfi | درصد |
دیپلم | 10 | 3.6 |
فوق دیپلم | 54 | 19.7 |
لیسانس | 143 | 52.3 |
فوق لیسانس و بالاتر | 66 | 24.17 |
جمع | 273 | 100 |
نمودار4-2-4: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر اساس میزان تحصیلات
5-2-4. میزان مراجعه به سایت انجمن نقاشان:
جدول 5-2-4: توزیع و درصد فراوانی مخاطبان بر اساس میزان مراجعه به سایت انجمن نقاشان
متغیر | هر روز | هفته ای سه بار | هفته ای یک بار | هر دو هفته یکبار | |
مراجعه به سایت انجمن نقاشان | فراوانی | 22 | 65 | 92 | 94 |
درصد | 7.9 | 23.8 | 33.8 | 34.5 |
همانطور که در جدول 5-2-4مشاهده می شود بیشتر پاسخگویان یعنی حدود 34.5 درصد آنها، هر دو هفته یک بار به سایت انجمن نقاشان مراجعه مینمایند و پاسخگویانی که در هفته ای یک بار به سایت انجمن نقاشان مراجعه مینمایند با فاصله ی کمی یعنی 33.8 درصد در رتبه ی دوم قرار میگیرند. همچنین 23.8 درصد پاسخگویان هفته ای سه بار و 7.9 درصد از پاسخگویان هرروز به سایت انجمن نقاشان مراجعه مینمایند.
نمودار 5-2-4: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر اساس میزان مراجعه به سایت انجمن نقاشان
6-2-4. رابطه بین سبک نقاشی با عضویت در گروه های شبکههای اجتماعی ازنظر مخاطبان:
جدول6-2-4: توزیع و درصد فراوانی مخاطبان براساس رابطه سبک نقاشی با گروه های شبکههای اجتماعی
متغیر | خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد | |
رابطه سبک نقاشی با گروههای شبکههای اجتماعی | فراوانی | 81 | 7 | 4 | 78 | 103 |
درصد | 29.84 | 2.5 | 1.46 | 28.5 | 37.7 |
همانطور که در جدول 6-2-4 مشاهده می شود بیشتر پاسخگویان خیلی زیاد را انتخاب نمودند (37.7 درصد). همچنین تنها 4 نفر متوسط را انتخاب نموده اند.
نمودار 6-2-4: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر اساس رابطه سبک نقاشی با گروه های شبکههای اجتماعی
7-2-4. رابطه بین منبع مورد استفاده جهت شرکت در نمایشگاه های نقاشی و عضویت در شبكههای اجتماعی:
جدول7-2-4: توزیع و درصد فراوانی مخاطبان بر اساس منبع مورد استفاده جهت شرکت در نمایشگاه های نقاشی
متغیر | پیشنهاد دوستان و اطرافیان | تلویزیون | اینترنت | شبکه اجتماعی تلگرام | |
منبع مورد استفاده جهت شرکت در نمایشگاههای نقاشی | فراوانی | 91 | 6 | 56 | 120 |
درصد | 33.33 | 2.19 | 20.5 | 50.6 |
همانطور که در جدول 7-2-4مشاهده می شود بیشتر پاسخگویان(50.6 درصد) بر اساس تلگرام، همچنین حدود 33 درصد از پاسخگویان از پیشنهاد دوستان، استفاده می کنند. نکتهی قابل توجه در دادههای بدست آمده این است که منبع تلویزیون نقش بسیار کمی(حدود 2 درصد) را در منابع مورد توجه جهت شرکت در نمایشگاه های نقاشی ایفا می کنند.
نمودار 7-2-4: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر اساس منبع مورد استفاده جهت شرکت در نمایشگاه های نقاشی
8-2-4. نظر اعضای خانواده درباره عضویت در گروههای شبکههای اجتماعی
جدول 8-2-4: توزیع و درصد فراوانی نظر اعضای خانواده در باره عضویت در گروه های شبکه های اجتماعی
متغیر | خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد | |
نظر اعضای خانواده درباره عضویت در گروه های شبکه های اجتماعی | فراوانی | 62 | 68 | 50 | 20 | 73 |
درصد | 22.7 | 24.9 | 18.3 | 7.32 | 26.73 |
همانطور که در جدول 8-2-4مشاهده می شود (26.73 درصد) خیلی زیاد و 7.32 درصد گزینه زیاد را انتخاب نموده اند.
نمودار 8-2-4: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر اساس استفاده از انواع شبکههای اجتماعی
9-2-4. شبکهی اجتماعی که بیشترین استفاده از آن می شود:
جدول 9-2-4: توزیع و درصد فراوانی مخاطبان بر اساس شبکهی اجتماعی ای که بیشترین استفاده از آن میشود
متغیر | وایبر | واتس اپ | تلگرام | اینستاگرام | لاین | |
شبکهی اجتماعی که بیشترین استفاده از آن می شود | فراوانی | 1 | 36 | 185 | 36 | 15 |
درصد | 0.36 | 13.18 | 67.76 | 13.18 | 5.49 |
همانطور که در جدول 9-2-4 مشاهده می شود بیشتر پاسخگویان از تلگرام استفاده میکنند (67.7 درصد). همچنین پاسخگویانی که بیشتر از وایبر و لاین استفاده می کنند، کم ترین تعداد و 6 درصد کل را شامل میشوند. از داده های بدست آمده می توانیم به این نتیجه برسیم که در حال حاضر شبکه اجتماعی تلگرام پر مخاطب ترین شبکههای اجتماعی در بین هنرمندان نقاش هستند و حدود 68 درصد از میان پاسخگویان، طرفدار آن هستند.
نمودار 9-2-4: توزیع و درصد فراوانی مخاطبان بر اساس شبکهی اجتماعی ای که بیشترین استفاده از آن می شود
10-2-4. رابطه بینمیزان استفاده از شبکههای اجتماعی در طول روزو عضویت درگروههای شبكههای اجتماعی:
جدول10-2-4: توزیع و درصد فراوانی مخاطبان بر اساس میزان استفاده از شبکهی اجتماعی در طول روز
متغیر | کم تر از 1 ساعت | از 1 تا 3 ساعت | از 3 تا 5 ساعت | از5 تا 7 ساعت | از 7 ساعت به بالا | |
میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در طول روز | فراوانی | 12 | 20 | 45 | 146 | 50 |
درصد | 4.39 | 7.32 | 16.48 | 53.47 | 18.3 |
همانطور که در جدول 10-2-4 مشاهده می شود بیشتر پاسخگویان از 5 تا 7 ساعت در روز، از شبکههای اجتماعی استفاده می کنند (53.47درصد). همچنین پاسخگویانی که کم تر از 1 ساعت از شبکههای اجتماعی استفاده می کنند، با 4.39 درصد کمترین تعداد از پاسخگویان را شامل می شوند. بر اساس دادههای بدست آمده 71.77 درصد هنرمندان نقاش در طول روز بیشتر از 5 ساعت از شبکههای اجتماعی استفاده می کنند.
نمودار 10-2-4: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر اساس میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در طول روز
11-2-4. عضویت در شبکههای اجتماعی مرتبط با هنر نقاشی:
جدول 11-2-4: توزیع و درصد فراوانی مخاطبان بر اساس عضویت در شبکههای اجتماعی مرتبط با هنر نقاشی
متغیر | بله | خیر | |
عضویت در شبکههای اجتماعی مرتبط با هنر نقاشی | فراوانی | 240 | 33 |
درصد | 88 | 12 |
همانطور که در جدول 11-2-4 مشاهده می شود 88 درصد از پاسخگویان در شبکههای اجتماعی مرتبط با هنر نقاشی عضو هستند و تنها 12 درصد آن ها در شبکههای اجتماعی مرتبط با هنر نقاشی عضو نیستند.
نمودار 11-2-4 توزیع و درصد فراوانی مخاطبان بر اساس عضویت در شبکههای اجتماعی مرتبط با هنر نقاشی
12-2-4. رابطه بینملاک های مورد نظر مخاطبان در مورد شبکهی اجتماعی ایده آل وعضویت در شبكههای اجتماعی:
جدول 12-2-4:توزیع و درصد فراوانی مخاطبان بر اساس ملاک های مورد نظر درمورد شبکهی اجتماعی ایده آل
متغیر | سرعت بالا | عدم احتمال فیلترینگ | امنیت بالا | جذابیت ظاهری | مورد استفاده ی اکثر افراد باشد | به روز رسانی سریع | |
ملاک های مورد نظر مخاطبان در مورد شبکهی اجتماعی ایده آل | فراوانی | 180 | 175 | 174 | 63 | 90 | 56 |
درصد | 65.93 | 64.10 | 63.7 | 23 | 32.9 | 20.5 |
همانطور که در جدول 12-2-4 مشاهده می شود، پاسخگویان ویژگی سرعت بالا را مهمترین ملاک در مورد شبکههای اجتماعی می دانند(65.93 درصد). همچنین عدم احتمال فیلترینگ، مقوله ای است که دومین ملاک مهم شبکههای اجتماعی ایده آل، در نظر پاسخگویان می باشد(حدود 64.1 درصد). و امنیت بالا سومین ملاک مهم شبکههای اجتماعی ایده آل می باشد.
نمودار 12-2-4: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر اساس ملاک مورد نظر در مورد شبکهی اجتماعی ایده آل
13-2-4.رابطه بینمیزان تمایل مخاطبان در عضو نمودن دوستانشان وعضویت در گروه های نقاشی شبکههای اجتماعی:
جدول 13-2-4: توزیع و درصد فراوانی مخاطبان بر اساس میزان تمایل مخاطبان در عضو نمودن دوستانشان، در گروههای نقاشی شبکههای اجتماعی
متغیر | خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد | |
میزان تمایل در عضو نمودن دوستانشان،در گروه های نقاشی شبکههای اجتماعی | فراوانی | 10 | 21 | 47 | 135 | 60 |
درصد | 3.6 | 7.9 | 17.3 | 49.7 | 21.5 |
همانطور که در جدول 13-2-4مشاهده می شود میزان تمایل پاسخگویان به عضو نمودن دوستانشان در گروههای شبکههای اجتماعی، در نسبت زیاد 49.7 درصد و در نسبت خیلی زیاد 21.5 درصد می باشد. بر اساس داده های بدست آمده حدود 71 درصد هنرمندان، تمایل فراوانی در عضو نمودن دوستانشان در گروه های نقاشی شبکههای اجتماعی، دارند.
نمودار 13-2-4: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر اساس میزان تمایل در عضو نمودن دوستانشان، در گروه های نقاشی شبکههای اجتماعی
14-2-4.رابطه بین میزان توجه مخاطبان به پوستر و عکس های نمایشگاه های نقاشیوعضویت در گروههای نقاشی شبکههای اجتماعی وشبكه هایی كه در آن عضو هستند:
جدول 14-2-4: توزیع و درصد فراوانی مخاطبان بر اساس میزان توجه مخاطبان به پوستر و عکسهای نمایشگاههای نقاشی
متغیر | خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد | |
میزان توجه به پوستر و عکس های نمایشگاه های نقاشی | فراوانی | 8 | 14 | 50 | 120 | 81 |
درصد | 2.9 | 5 | 18 | 44.6 | 29.5 |
همانطور که در جدول 14-2-4 مشاهده می شود، پاسخگویان در نسبت میزان توجه زیاد 44.6 درصد و در نسبت میزان توجه خیلی زیاد 29.5 درصد، به خود اختصاص داده اند. بر اساس داده های بدست آمده به این نتیجه می رسیم که حدود 70 درصد هنرمندان نقاش توجه فراوانی به عکس ها و پوستر های نمایشگاه های نقاشی می کنند.
نمودار 14-2-4: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر اساس میزان توجه به پوستر و عکس های نمایشگاهها
15-2-4. میزان اهمیت دادن مخاطبان به کیفیت شبکههای اجتماعی که در آن عضو هستند:
جدول15-2-4: توزیع و درصد فراوانی مخاطبان بر اساس میزان اهمیت دادن مخاطبان به شبکهی اجتماعی که در آن عضو هسنتد
متغیر | خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد | |
میزان اهمیت دادن به کیفیت شبکههای اجتماعی | فراوانی | 2 | 10 | 47 | 120 | 94 |
درصد | 0.7 | 3.6 | 17.3 | 44.6 | 33.8 |
همانطور که در جدول 15-2-4 مشاهده می شود، تعداد پاسخگویانی که به مقدار زیاد به کیفیت شبکههای اجتماعی که در آن عضو هستند، توجه می کنند 44.6 درصد و کسانی که خیلی زیاد توجه میکنند 33.8 درصد می باشند. کسانی به مقدار کم به کیفیت شبکههای اجتماعی که در آن عضو هستند توجه دارند، حدود 4 درصد می باشند. بر اساس داده های بدست آمده حدود 78 درصد هنرمندان نقاش به میزان زیادی به شبکههای اجتماعی که در آن عضو هستند توجه می کنند.
نمودار 15-2-4: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر اساس میزان اهمیت دادن به کیفیت شبکههای اجتماعی که در آن عضو هستند
16-2-4. میزان اهمیت دادن به نقد ها درباره ی نمایشگاه های نقاشی در گروه های شبکههای اجتماعی
جدول 16-2-4: توزیع و درصد فراوانی میزان اهمیت دادن به نقد ها درباره ی نمایشگاه های نقاشی در گروههای شبکههای اجتماعی
متغیر | خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد | |
میزان اهمیت دادن به نقد ها درباره ی نمایشگاه های نقاشی در گروههای شبکههای اجتماعی | فراوانی | 2 | 20 | 74 | 134 | 43 |
درصد | 0.7 | 7.9 | 26.6 | 48.2 | 16.5 |
همانطور که در جدول 16-2-4 مشاهده می شود تعداد پاسخگویانی که به مقدار زیاد به نقد ها دربارهی نمایشگاه های نقاشی در گروه های شبکههای اجتماعی که در آن عضو هستند منتشر می شود، اهمیت میدهند 48.2 درصد و کسانی که خیلی زیاد اهمیت می دهند 16.5 درصد می باشند. کسانی به مقدار کم به نقدها و تعاریف، درباره ی خبر برگزاری نمایشگاه که در گروه های شبکههای اجتماعی که در آن عضو هستند منتشر می شود، اهمیت می دهند، حدود 9 درصد و کسانی که به مقدار متوسط اهمیت میدهند، 26.6 درصد می باشند. بر اساس داده های بدست آمده حدود 65 درصد هنرمندان نقاش به نقدها و تعاریف، درباره ی خبر برگزاری نمایشگاه که در گروه های شبکههای اجتماعی که در آن عضو هستند منتشر می شود، اهمیت می دهند.
نمودار 16-2-4: توزیع و درصد فراوانی میزان اهمیت دادن به نقدها درباره نمایشگاههای نقاشی در شبکههای اجتماعی
17-2-4. رابطه بین میزان توجه به حضور افراد سرشناس درگروه ومیزان عضویت در شبكه های اجتماعی
جدول 17-2-4: توزیع و درصد فراوانی مخاطبان بر اساس میزان توجه به حضور افراد سرشناس و مشهور (هنرمندان نقاش و...) در گروه های نقاشی شبکههای اجتماعی که عضو هستید
متغیر | خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد | |
میزان توجه به حضور افراد سرشناس و مشهور (هنرمندان نقاش و...) در گروه های نقاشی شبکههای اجتماعی که عضو هستید | فراوانی | 4 | 20 | 46 | 135 | 68 |
درصد | 1.4 | 7.9 | 16.5 | 47.5 | 26.6 |
همانطور که در جدول 17-2-4 مشاهده می شود تعداد پاسخگویانی که به مقدار زیاد به حضور افراد سرشناس و مشهور (هنرمندان نقاش و...) در گروه های نقاشی شبکههای اجتماعی توجه می کنند 47.5 درصد و کسانی که خیلی زیاد توجه می کنند 26.6 درصد می باشند. کسانی به مقدار کم به حضور افراد سرشناس و مشهور (هنرمندان نقاش و...) در گروه های نقاشی شبکههای اجتماعی توجه می کنند، حدود 8 درصد و کسانی که به مقدار خیلی کم توجه می کنند 1.4 درصد و کسانی که به میزان متوسط توجه می کنند 16.5 درصد می باشند.
نمودار 17-2-4: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر اساس میزان توجه به حضور افراد سرشناس و مشهور (هنرمندان نقاش و...) در گروه های نقاشی شبکههای اجتماعی که عضو هستید
18-2-4. میزان تمایل مخاطبان به تشویق دوستانشان به شرکت در نمایشگاه های نقاشی مورد پسندشان، در شبکههای اجتماعی:
جدول18-2-4: توزیع و درصد فراوانی مخاطبان بر اساس میزان تمایل مخاطبان به تشویق دوستانشان به شرکت در نمایشگاههای نقاشی مورد پسندشان، در شبکههای اجتماعی
گویه |
| خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد |
میزان تمایل مخاطبان به تشویق دوستانشان به شرکت در نمایشگاه های نقاشی مورد پسندشان، در شبکههای اجتماعی | فراوانی | 2 | 14 | 60 | 122 | 75 |
درصد | 0.7 | 5 | 23 | 44.6 | 26.6 |
همانطور که در جدول18-2-4مشاهده می شود تعداد پاسخگویانی که به مقدار زیادبه تشویق دوستانشان بهشرکت در نمایشگاه های نقاشی مورد پسندشان، در شبکههای اجتماعی تمایل دارند، 44.6 درصد و کسانی که خیلی زیاد تمایل دارند 26.6 درصد می باشند. کسانی به مقدار کمبه تشویق دوستانشان بهشرکت در نمایشگاه های نقاشیمورد پسندشان، در شبکههای اجتماعیتمایل دارند، 5 درصد و کسانی که به مقدار خیلی کم تمایل دارند 0.7 درصد و کسانی که به میزان متوسط تمایل دارند 32 درصد می باشند. بر اساس داده های بدست آمده حدود 71 درصد مخاطبان هنر نقاشی مقدار زیادی به تشویق دوستانشان به شرکت در نمایشگاه های نقاشی مورد پسندشان، در شبکههای اجتماعی تمایل دارند.
نمودار 18-2-4: توزیع و درصد فراوانی مخاطبان بر اساس میزان تمایل مخاطبان به تشویق دوستانشان به شرکت در نمایشگاه های نقاشی مورد پسندشان، در شبکههای اجتماعی
19-2-4. میزان توجه مخاطبان به یادداشت ها و متون نوشته شده در شبکههای اجتماعی:
جدول 19-2-4: توزیع و درصد فراوانی مخاطبان بر اساس میزان توجه به یادداشت ها و متون نوشته شده در شبکههای اجتماعی:
متغیر |
| خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد |
میزان توجه به یادداشت ها و متون نوشته شده در شبکههای اجتماعی | فراوانی | 2 | 11 | 60 | 142 | 58 |
درصد | 0.7 | 4.3 | 21.5 | 52.5 | 20.9 |
همانطور که در جدول 19-2-4 مشاهده می شود تعداد پاسخگویانی که به مقدار زیاد به یادداشتها و متون نوشته شده در شبکههای اجتماعی مورد علاقه ی آن ها نشسته اند، توجه می کنند 52.5 درصد و کسانی که خیلی زیاد توجه دارند 20.9 درصد می باشند. کسانی به مقدار کم به یادداشتها و متون نوشته شده در شبکههای اجتماعی توسط افرادی که به گالری های نقاشه رفته اند، توجه می کنند، 4.3 درصد و کسانی که به مقدار خیلی کم توجه می کنند 0.7 درصد و کسانی که به میزان متوسط توجه میکنند 21.5 درصد می باشند.
نمودار 19-2-4: توزیع فراوانی آزمودنیها بر اساس میزان توجه به یادداشتها و متون نوشته شده در شبکههای اجتماعی
20-2-4. مزیت های استفاده از شبکههای اجتماعی:
جدول 20-2-4: توزیع و درصد فراوانی مزیت های استفاده از شبکههای اجتماعی
متغیر
عدم پرداخت هزینه جهت ارتباط
دسترسی آسان مخاطبان به محتوا
گستردگی دایره مخاطبان این شبکهها
تعامل پویا بین افراد و اعضای گروه های شبکههای اجتماعی
سرعت انتقال پیام
امکان ایجاد مکالمه ی چند نفری به صورت هم زمان
سایر موارد
مزیت های استفاده از شبکههای اجتماعی
فراوانی
168
188
180
166
209
171
6
درصد
14.9
17.7
16.3
15.4
19.7
15.4
0.5
همانطور که در جدول4-1-20 مشاهده میشود مهمترین مزیت استفاده از شبکههای اجتماعی از نگاه هنرمندان نقاش، سرعت انتقال پیام (19.7 درصد) است. همچنین مزیت هایی از جمله دسترسی آسان مخاطبان به محتوا (17.7 درصد) و گستردگی دایره مخاطبان این شبکهها (16.3 درصد) و تعامل پویا بین افراد و اعضای گروه های شبکههای اجتماعی (15.4 درصد) و امکان ایجاد مکالمه ی چند نفری به صورت هم زمان (15.4 درصد) و عدم پرداخت هزینه جهت ارتباط (14.9 درصد) و سایر موارد (0.5 درصد)، به ترتیب در اولویت های بعدی هنرمندان نقاش قرار می گیرند.
نمودار 20-2-4: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر اساس نگاه آنها نسبت به مزیت های استفاده از شبکههای اجتماعی
3-4. یافته های استنباطی:
- فرضیه اول:
به نظر میرسد شبکهی اجتماعی تلگرام نسبت به تبلیغات رسانهای در جذب هنرمندان نقاش مؤثرتر و موفقتر ظاهر می شوند.
جدول 1-3-4: فراوانی مشاهده شده، مورد انتظار و باقیمانده طریقه اطلاع و انتخاب نمایشگاه
نوع منابع استفاده شدهفراوانی مشاهده شده
فراوانی مورد انتظار
باقیمانده
شبکههای اجتماعی
260
136
124
تبلیغات رسانه ای
9
136
127-
کل
273
با توجه به اینکه متغیرهای موجود در فرضیه شماره یک این تحقیق یعنی به نظر میرسد شبکهی اجتماعی تلگرام نسبت به تبلیغات رسانهای در جذب هنرمندان نقاش مؤثرتر و موفقتر ظاهر می شوند، هر دو ترتیبیاند میزان رابطه ی آنها را با آزمون ضریب همبستگی کندال مورد آزمون قرار می دهیم:
جدول 2-3-4: محاسبه ضریب همبستگی کندال شبکهی اجتماعی تلگرام نسبت به تبلیغات رسانهای در جذب هنرمندان نقاش مؤثرتر و موفقتر ظاهر می شوند
متغیرها
ارزش کندال تاوسی
سطح معناداری
وضعیت فرضیه آماری
میزان جذب شبکههای اجتماعی تلگرام نسبت به تبلیغات رسانه ای
376/0-
000/0
تایید شد
همانطوركه جدول فوق نشان می دهد با توجه به میزان ارزش کندال تاوسی و سطح معناداری بدست آمده كه کمتر از 05/0 می باشد؛ بین دو متغیر شبکهی اجتماعی تلگرام نسبت به تبلیغات رسانهای در جذب هنرمندان نقاش مؤثرتر و موفقتر ظاهر می شوند رابطه معناداری وجود دارد. فرض اینکه شبکهی اجتماعی تلگرام نسبت به تبلیغات رسانهای در جذب هنرمندان نقاش مؤثرتر و موفقتر ظاهر میشوند، پذیرفته میشود. بنابراین درستی فرضیه اول ما اثبات می گردد.
- فرضیه دوم:
به نظر می رسد حضور افراد مشهود (پیشکسوت هنر – نامدار) و شناخته شده در گروه های تشکیل شده توسط عوامل تولید هر پروژه در شبکهی اجتماعی تلگرام در جلب نظر هر چه بیشتر مخاطبان و هنرمندان مؤثر واقع شوند.
با توجه به اینکه مقیاس متغیر حضور افراد مشهور ترتیبی می باشد؛ برای بررسی این فرضیه از آزمون ناپارامتریك نسبت دو جمله ای (بای نومیال) استفاده می کنیم:جدول 3-3-4: نتایج آزمون بای نومیال برای نمره حضور افراد مشهور
مقوله
فراوانی
درصد
مشاهده شدهدرصد آزمون
sig
حضور افراد مشهور
گروه 1
گروه 2
کل< = 3
> 370
203
27330
7070/0
000/0
چنانچه درصد مشاهده شده بزرگتر یا مساوی درصد آزمون باشد مستقیماً فرضیه صفر را میپذیریم. در غیراین صورت، به سطح معنی داری (sig) نگاه می كنیم. اگر بیشتر از 5% شده باشد فرضیه صفر تأیید می گردد. در جدول اول مقدار OP مساوی 7% شده است و مقدار Sig هم کوچكتر از 5% شده است لذا فرضیه صفر رد و فرضیه یک تأیید می گردد. یعنی حضور افراد مشهور (پیشکسوت هنر – نامدار و..) و شناخته شده در گروه هایی تشکیل شده هر پروژه در شبکههای اجتماعی می تواند در جلب نظر هر چه بیشتر مخاطبان مؤثر واقع شوند. بنابر این درستی فرضیه ی دوم ما اثبات می گردد.
- فرضیه سوم:
به نظر میرسد شبکهی اجتماعی تلگرام در بین شبکههای اجتماعی موردنظر تحقیق بیشترین نقش را در جذب مخاطبان ایفا میکنند.
جدول 4-3-4: فراوانی مشاهده شده، مورد انتظار و باقیمانده نوع شبکه اجتماعی که بیشتر استفاده می گردد
نوع شبکه اجتماعیفراوانی مشاهده شده
فراوانی مورد انتظار
باقیمانده
وایبر
0
0
0
واتس آپ
24
8/34
8/26-
تلگرام
160
8/34
2/46
اینستاگرام
73
8/34
2/32
لاین
16
8/34
8/32-
کل
273
با توجه به اینکه متغیر شبکهی اجتماعی تلگرام در بین شبکههای اجتماعی موردنظر تحقیق بیشترین نقش را در جذب مخاطبان ایفا میکنند. هر دو ترتیبی اند میزان رابطه ی آنها را با آزمون ضریب همبستگی کندال مورد آزمون قرار می دهیم:
جدول 5-3-4: محاسبه ضریب همبستگی کندال بین میزان استفاده از شبکهی اجتماعی تلگرام در بین شبکههای اجتماعی موردنظر تحقیق بیشترین نقش را در جذب مخاطبان ایفا میکنند.
متغیرهاارزش کندال تاوسی
سطح معناداری
وضعیت فرضیه آماری
میزان استفاده از شبکهی اجتماعی تلگرام در بین شبکههای اجتماعی موردنظر تحقیق بیشترین نقش را در جذب مخاطبان ایفا میکنند.
391/0-
000/0
تایید شد
همانطوركهجدولفوقنشانمی دهد با توجه به میزان ارزش کندال تاوسی وسطحمعناداریبدست آمده كه کمتر از 05/0 می باشد؛ با توجه به وجود رابطه معنادار بین دو متغیر میزان استفاده شبکهی اجتماعی تلگرام در بین شبکههای اجتماعی مورد نظر تحقیق بیشترین نقش را در جذب مخاطبان ایفا میکنند و با توجه به اینکه شبکه اجتماعی تلگرام به مراتب از فراوانی بیشتری نسبت به سایر شبکههای اجتماعی برخوردار است، می توان نتیجه گرفت شبکه اجتماعی تلگرام در بین شبکههای اجتماعی مورد نظر تحقیق بیشترین نقش را در جذب مخاطب دارد. بنابراین درستی فرضیه سوم ما اثبات می گردد.
- فرضیه چهارم:
به نظر می رسد نقد پیرامون نمایشگاه ها در شبکهی اجتماعی تلگرام نقش اساسی در عملکرد هنرمندان دارند.
با توجه به اینکه مقیاس متغیر نقد و بحث پیرامون نمایشگاه ها ترتیبی می باشد؛ برای بررسی این فرضیه از آزمون ناپارامتریك نسبت دو جمله ای (بای نومیال) استفاده می کنیم:جدول 6-3-4: نتایج آزمون بای نومیال برای نمره نقد و بحث پیرامون نمایشگاه ها
مقوله
فراوانی
درصد
مشاهده شدهدرصد آزمون
sig
نقد و بحث پیرامون نمایشگاهها
گروه 1
گروه 2
کل<= 3
> 397
176
2734
670/0
000/0
چنانچه درصد مشاهده شده بزرگتر یا مساوی درصد آزمون باشد مستقیماً فرضیه صفر را می پذیریم. در غیراین صورت، به سطح معنی داری (sig) نگاه می كنیم. اگر بیشتر از 5% شده باشد فرضیه صفر تأیید می گردد.در جدول اول مقدار OP کوچكتر از 70% شده است و مقدار Sig هم کوچكتر از 5% شده است لذا فرضیه صفر رد و فرضیه یک تأیید می گردد. یعنی نقد و بحث پیرامون نمایشگاه ها در شبکههای اجتماعی نقش اساسی در عملکرد هنرمندان نقاش دارد. بنابر این درستی فرضیه ی چهارم ما اثبات میگردد.
- فرضیه پنجم:
به نظر می رسد بین میزان استفاده از شبکهی اجتماعی تلگرام توسط مخاطبین گالری ها و میزان رفتن آنها به نمایشگاه رابطه وجود دارد.
با توجه به اینکه متغیر میزان استفاده از شبکههای اجتماعی توسط مخاطبین گالری ها و میزان رفتن آن ها به نمایشگاه هر دو ترتیبی اند میزان رابطه ی آنها را با آزمون ضریب همبستگی کندال مورد آزمون قرار می دهیم:
جدول 7-3-4: محاسبه ضریب همبستگی کندال بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی توسط مخاطبین گالری ها و میزان رفتن آن ها به نمایشگاه
متغیرهاارزش کندال تاوسی
سطح معناداری
وضعیت فرضیه آماری
میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و رفتن به نمایشگاه
391/0-
000/0
تایید شد
همانطوركهجدولفوقنشانمی دهد با توجه به میزان ارزش کندال تاوسی وسطحمعناداریبدست آمده كه کمتر از 05/0 می باشد؛ بین دو متغیر میزان استفاده از شبکههای اجتماعی توسط مخاطبین گالری ها و میزان رفتن آن ها به نمایشگاه رابطه معناداری وجود دارد. بدین ترتیب فرض صفر (مبنی بر اینکه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی توسط مخاطبین گالری ها و میزان رفتن آن ها به نمایشگاه رابطه وجود ندارد) رد می شود و فرض خلاف (مبنی بر اینکه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی توسط مخاطبین مخاطبین و میزان رفتن آن ها به نمایشگاه رابطه وجود دارد) پذیرفته میشود. بنابراین درستی فرضیه ی پنجم ما اثبات می گردد.
- فرضیه ششم:
به نظر می رسد مخاطبان هنر نقاشی برای انتخاب نمایشگاه های موردنظر خود بیشتر در اینترنت و از طریق دوستان و اطرافیان استفاده می کنند.
جدول 8-3-4: فراوانی مشاهده شده، مورد انتظار و باقیمانده طریقه اطلاع و انتخاب نمایشگاه
نوع استفاده از منابعفراوانی مشاهده شده
فراوانی مورد انتظار
باقیمانده
اینترنت و دوستان واطرافیان
259
138
122
تلویزیون و مطبوعات
14
138
122-
کل
273
برای بررسی این فرضیه از آزمون ناپارامتریك نسبت دو جمله ای (بای نومیال) استفاده می کنیم:
جدول 9-3-4: نتایج آزمون بای نومیال برای استفاده از اینترنت برای انتخاب نمایشگاه
مقوله
فراوانی
درصد
مشاهده شدهدرصد آزمون
sig
استفاده از اینترنت برای انتخاب نمایشگاه
گروه 1
گروه 2
کل<= 3
> 382
191
2733
7
172/0
000/0
چنانچه درصد مشاهده شده بزرگتر یا مساوی درصد آزمون باشد مستقیماً فرضیه صفر را میپذیریم. در غیراین صورت، به سطح معنی داری (sig) نگاه می كنیم. اگر بیشتر از 5% شده باشد فرضیه صفر تأیید میگردد. در جدول اول مقدار OP مساوی 70% شده است و مقدار Sig هم کوچكتر از 5% شده است لذا فرضیه صفر رد و فرضیه یک تأیید می گردد. می توان نتیجه گرفت مخاطبان هنر نقاشی برای انتخاب نمایشگاه مورد نظر خود، بیشتر از اینترنت و از طریق دوستان و اطرافیان استفاده می کنند. بنابر این درستی فرضیه ی ششم ما اثبات می گردد.
- فرضیه هفتم:
به نظر می رسد مخاطبان آثار هنری و هنرمندان پس از لذت بردن از دیدن نمایشگاه های خوب، آن را از طریق شبکهی اجتماعی تلگرام به سایر دوستان خود پیشنهاد می کنند.
با توجه به اینکه مقیاس متغیر نقد و بحث پیرامون دیدن نمایشگاه های خوب ترتیبی می باشد؛ برای بررسی این فرضیه از آزمون ناپارامتریك نسبت دو جمله ای (بای نومیال) استفاده می کنیم:جدول 10-3-4: نتایج آزمون بای نومیال برای پیشنهاد به دوستان از طریق شبکههای اجتماعی
مقوله
فراوانی
درصد
مشاهده شدهدرصد آزمون
sig
پیشنهاد به دوستان از طریق شبکههای اجتماعی
گروه 1
گروه 2
کل<= 3
> 380
193
2733
7
170/0
000/0
چنانچه درصد مشاهده شده بزرگتر یا مساوی درصد آزمون باشد مستقیماً فرضیه صفر را میپذیریم. در غیراین صورت، به سطح معنی داری (sig) نگاه می كنیم. اگر بیشتر از 5% شده باشد فرضیه صفر تأیید می گردد. در جدول اول مقدار OP مساوی 70% شده است و مقدار Sig هم کوچكتر از 5% شده است لذا فرضیه صفر رد و فرضیه یک تأیید می گردد. یعنی مخاطبان آثار هنری و هنرمندان پس از لذت بردن از دیدن نمایشگاه های خوب، آن را از طریق شبکهی اجتماعی تلگرام به سایر دوستان خود پیشنهاد می کنند. بنابراین درستی فرضیه ی هفتم ما اثبات می گردد.
فرضیه هشتم:
به نظر می رسد بین جنسیت افراد پاسخگو و میزان مراجعه به سایت انجمن نقاشان رابطه معناداری وجود دارد.
H 0 : بین جنسیت افراد پاسخگو و میزان مراجعه به سایت انجمن نقاشان رابطه معناداری وجود ندارد.
H 1 : بین جنسیت افراد پاسخگو و میزان مراجعه به سایت انجمن نقاشان رابطه معناداری وجود دارد.H 0: µ ≤3
H 1: µ >3
رد فرض H 0 به معنی پذیرش فرضیه اصلی میباشد و بالعکس.جدول 11-3-4: آزمون t فرضیه هشتم
نتیجهsig
α
درجه آزادی
آماره t
میانگین
فرضیه
رد فرضیه H 0
003/0
05/0
39
101/4
280/3
فرضیةهشتم
با توجه به اینکه 05/0 = α > 00/0 = سطح معنیدار بودن (101/4> )، فرضیه H0 رد میشود. یعنی در سطح 05/0 = α بین جنسیت افراد پاسخگو و میزان مراجعه به سایت انجمن نقاشان رابطه معناداری وجود دارد.نتایج آزمون t در مورد هریک از عوامل متناظر با فرضیة هشتم از پرسشنامه در جدول 4-2-12 آورده شده است.
جدول 12-3-4: آزمون tعوامل فرضیه هشتم
sigα
df
t
تعداد پاسخگو
سوال
142/0
05/0
39
106/2
273
2
282/0
05/0
39
995/1
273
5
فرضیه نهم:به نظر می رسد بین میزان سن مخاطبان و عضویت در شبكه های اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد
0 : بین میزان سن مخاطبان و عضویت در شبكه های اجتماعی رابطه معناداری وجود ندارد
H 1 : بین میزان سن مخاطبان و عضویت در شبكه های اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد
H 0: µ ≤3
H 1: µ >3
رد فرض H 0 به معنی پذیرش فرضیه اصلی میباشد و بالعکس.
جدول 13-3-4: آزمون t فرضیه نهم
نتیجهsig
α
درجه آزادی
آماره t
میانگین
فرضیه
رد فرضیه H 0
429/0
05/0
39
311/4
280/3
فرضیة نهم
با توجه به اینکه 05/0 = α > 00/0 = سطح معنیدار بودن (311/4> )، فرضیه H 0 رد میشود. یعنی در سطح 05/0 = α بین میزان سن مخاطبان و عضویت در شبكه های اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد نتایج آزمون t در مورد هریک از عوامل متناظر با فرضیة نهم از پرسشنامه در جدول 4-2-14 آورده شده است.
جدول 14-3-4: آزمون t عوامل فرضیه نهم
sigα
df
t
تعداد پاسخگو
سوال
147/0
05/0
39
211/2
273
1
282/0
05/0
39
1 /2
273
9
فرضیه دهم:
به نظر می رسد بین جنسیت پاسخگویان و میزان استفاده از شبكههای اجتماعی رابطه وجود دارد.H 0: بین جنسیت پاسخگویان و میزان استفاده از شبكه های اجتماعی رابطه وجود ندارد
1 : بین جنسیت پاسخگویان و میزان استفاده از شبكه های اجتماعی رابطه وجود دارد
H 0: µ ≤3
H 1: µ >3
رد فرض H 0به معنی پذیرش فرضیه اصلی میباشد و بالعکس.جدول 15-3-4: آزمون t فرضیه دهم
نتیجهsig
α
درجه آزادی
آماره t
میانگین
فرضیه
رد فرضیه H 0
324/0
05/0
39
88/4
421/3
فرضیة دهم
با توجه به اینکه 05/0 = α > 00/0 = سطح معنیدار بودن (88/4> )، فرضیه H 0 رد میشود. یعنی در سطح 05/0 = α بین جنسیت پاسخگویان و میزان استفاده از شبكه های اجتماعی رابطه وجود دارد .نتایج آزمون t در مورد هریک از عوامل متناظر با فرضیة دهم از پرسشنامه در جدول جدول 4-2-16 آورده شده است.
جدول 16-3-4: آزمون t عوامل فرضیه دهم
sigα
df
t
تعداد پاسخگو
سوال
112/0
05/0
39
102/2
273
2
212/0
05/0
39
778/2
273
10
فرضیهیازدهم:
به نظر می رسد بین عضویت پاسخگو درشبكه های اجتماعی هنر نقاشی و ملاك های او برای یك شبكه ایده آل رابطه معناداری وجود داردH 0: بین عضویت پاسخگودرشبكه های اجتماعی هنر نقاشی و ملاك های او رابطه معناداری وجود ندارد
H 1 : بین عضویت پاسخگودرشبكه های اجتماعی هنر نقاشی و ملاك های او رابطه معناداری وجود دارد
H 0: µ ≤3
H 1: µ >3
رد فرض H 0 به معنی پذیرش فرضیه اصلی میباشد و بالعکس.جدول 17-3-4: آزمون t فرضیه یازدهم
نتیجهsig
α
درجه آزادی
آماره t
میانگین
فرضیه
رد فرضیه H 0
233/0
05/0
39
782/4
280/3
فرضیة یازدهم
با توجه به اینکه 05/0 = α > 00/0 = سطح معنیدار بودن (782/4> )، فرضیه H 0 رد میشود. یعنی در سطح 05/0 = α بین عضویت پاسخگودرشبكه های اجتماعی هنر نقاشی و ملاكهای او رابطه معناداری وجود دارد . نتایج آزمون t در مورد هریک از عوامل متناظر با فرضیة یازدهم از پرسشنامه در جدول 4-2-18 آورده شده است.
جدول 18-3-4: آزمون t عوامل فرضیه یازدهم
sigα
df
t
تعداد پاسخگو
سوال
112/0
05/0
39
012/3
273
11
121/0
05/0
39
77/1
273
12
فرضیهدوازدهم:
به نظر می رسد بین نظر پاسخگودر مورد مزیت های استفاده از شبكه های اجتماعی و جنسیت آنان رابطه معناداری وجود دارد
H 0: بین نظر پاسخگو در مورد مزیت های استفاده ازشبكه های اجتماعی و جنسیت آنان رابطه معناداری وجود ندارد
H1: بین نظر پاسخگو در مورد مزیت های استفاده از شبكه های اجتماعی و جنسیت آنان رابطه معناداری وجود دارد
H 0: µ ≤3
H 1: µ >3رد فرض H 0به معنی پذیرش فرضیه اصلی میباشد و بالعکس.
جدول 19-3-4: آزمون t فرضیه دوازدهم
نتیجهsig
α
درجه آزادی
آماره t
میانگین
فرضیه
رد فرضیه H 0
353/0
05/0
39
561/4
280/3
فرضیة دوازدهم
با توجه به اینکه 05/0 = α > 00/0 = سطح معنیدار بودن (101/4> )، فرضیه H 0 رد میشود. یعنی در سطح 05/0 = α بین نظر پاسخگودر مورد مزیت های استفاده از شبكه های اجتماعی و جنسیت آنان رابطه معناداری وجود دارد. نتایج آزمون t در مورد هریک از عوامل متناظر با فرضیة دوازدهم از پرسشنامه در جدول 4-2-20 آورده شده است.
جدول 20-3-4: آزمونt عوامل فرضیه دوازدهم
sigα
df
t
تعداد پاسخگو
سوال
231/0
05/0
39
568/2
273
2
122/0
05/0
39
993/1
273
20
نویسنده: مینا نادری