ادوارد هاپر و آغاز شناسایی سبک هنری‌اش در پاریس

«ادوارد هاپر» که بیشتر برای خلق نقاشی‌ «شب‌زنده‌داران» شناخته‌ می‌شود، در دوران جوانی در سفری به پاریس روند شناسایی سبک خاص خود را آغاز کرد.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، «ادوارد هاپر» بیش از هر چیز به عنوان تصویرگر چیره‌دست زندگی آمریکایی دهه ۳۰ تا ۶۰ میلادی شناخته می‌شود. موضوعات مورد علاقه برای نقاشی‌های «هاپر»، پمپ بنزین‌های خلوت آمریکا، غذاخوری‌های نیویورک در شب که خلوت اما میزبان چند نفری بودند و پنجره؛ تعداد زیادی پنجره در نقاشی‌های او وجود دارد.

با اینکه این نقاش به طور ذاتی با حس و حال آمریکایی پیوند خورده بود،‌ اما نقاشی‌هایی از سایر نقاط جهان نیز در کارنامه هنری خود دارد. مجموعه نقاشی‌هایی که «هاپر» در پاریس خلق کرده است، گویای مسیر یک هنرمند جوان برای پیدا کردن سبک منحصربفرد خود است.


«هاپر» در فاصله ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۰ میلادی سه بار به پاریس سفر کرد. او به طور پاره‌وقت به عنوان تصویرگر برای یک آژانس تبلیغاتی کار می‌کرد و اتفاقا از این شغل متنفر بود. در نتیجه پاریس حال و هوای او را عوض می‌کرد و این شانس را به او می‌داد که از بسیاری از هنرمندانی که قبل از او به این شهر آمده‌اند، چیزهای مختلف یاد بگیرد.

«هاپر» در زمان اقامتش در پاریس،‌ تنها بود. او به نزدیک رود سن می‌رفت و سه‌پایه را با خود می‌برد. نقاشی‌هایی که در دوران سفر توسط «هاپر» خلق شده است، نشان می‌دهد که این هنرمند تحت تاثیر امپرسیونیست‌هایی قرار گرفته بود که پیش از او همان خیابان‌ها، رود و کلیساها را نقاشی کرده بودند. هیچ چیز از چشمان تیزبین او دور نمانده بود، حتی راه‌پله‌های ساختمانی که در آن ساکن بود و خشکشویی‌های نزدیک «سن».


شاید «هاپر» در پاریس تنها بود، اما قطعا غمگین نبود. او از نمایشگاه سالانه «سالن پاییز» بازدید کرد و در آنجا نقاشی‌های «پل سزان»‌، «فلیکس والوتون» و «آلبر مارکه» را تماشا کرد.


نقاشی‌های «هاپر» از پاریس به وضوح تحت تاثیر مکتب امپرسیونیسم خلق شده‌اند. البته او از سبک رئالیست‌هایی همچون «دگا» و «مانه»‌ نیز الهام گرفت. تاثیر این هنرمندان هم در ترکیب رنگ‌ها و نحوه رنگ‌آمیزی در نقاشی‌های او مشهود است. حتی رگه‌هایی از «کوبیسم»‌ نیز در نحوه به تصویر کشیدن سازه‌ها به چشم می‌خورد.


البته «هاپر» به فرانسه نرفته بود که فقط از آثار نقاشان بزرگ تقلید کند. حتی این نقاشی که به دوران ابتدایی فعالیت او بازمی‌گردد، نشان می‌دهد که او در نقاشی‌های مربوط به اقامتش در پاریس سبک خاص خود را شکل می‌داد. به طور مشخص، او به این نتیجه رسید که چه چیزی به مضمون مهم آثار او تبدیل خواهد شد: خلوتی فضای شهر. توجه دقیق او به نور و تمایل او به گرفتن احساس سکون در یک لحظه نیز چیزی است که این آثار به مخاطب القا می‌کنند.

بیشتر نقاشی‌های «هاپر» از پاریس، منظره‌های این شهر را به تصویر می‌کشند. با این حال او چند نقاشی آبرنگ با موضوع مردم نیز خلق کرد.


با اینکه «هاپر» بخش اعظمی از نقاشی‌های خود را در فضای باز خلق کرد، او بعدها زمانی که کیلومترها از این شهر فاصله داشت به سوژه‌های پاریسی رجوع کرد و بر اساس خاطراتش از آن دوران نقاشی‌هایی خلق کرد.

logo-samandehi