تقابل استاد و شاگرد

نمایشگاهی از آثار رامبرانت و شاگردش در موزه وین

یک نمایشگاه بزرگ در موزه Kunsthistorisches وین فرصتی نادر را فراهم می‌کند تا آثار استاد بزرگ هلندی، رامبرانت فان راین، را در کنار آثار شاگردش ساموئل فان هوخستراتن مشاهده کنیم.

Rembrandt van Rijn, Self-Portrait with Two Circles (c. 1665).© English Heritage


به گزارش گالری آنلاین، این نمایشگاه که با عنوان «رامبرانت – هوخستراتن: رنگ و توهم» برگزار شده، بزرگترین نمایش آثار مهم رامبرانت در اتریش محسوب می‌شود و شامل بیش از ۶۰ نقاشی و طراحی از این دو هنرمند است.

این نمایشگاه نه تنها به رابطه استاد و شاگرد می‌پردازد، بلکه آثار این دو نقاش را در زمینه‌ای مدرن‌تر و در بستر قرن ۲۱ مورد بررسی قرار می‌دهد. آثار این نمایشگاه از موزه‌های مختلف جهان، از جمله گالری ملی لندن، موزه Rijks در آمستردام، لوور پاریس و موزه متروپولیتن نیویورک قرض گرفته شده است.

در این نمایشگاه، تکنیک افسانه‌ای رامبرانت که با استفاده هوشمندانه از نور و تاریکی صحنه‌های دراماتیک خلق می‌کند، مورد توجه قرار می‌گیرد. ویژگی‌هایی که بعدها در آثار شاگردش نیز دیده می‌شود، مانند بازی با پرسپکتیو و تمایل او به نقاشی معماری.

Samuel van Hoogstraten, Perspective View with a Young Man Reading in a Renaissance Palace (1662/67). © Dordrechts Museum. Photo: Bob Strik, Reprorek


از آثار برجسته فان هوخستراتن، نقاشی «مرد جوان در کاخ رنسانس» (1632) نمونه‌ای از توانایی او در استفاده از پرسپکتیو است. همچنین، اثر دیگر او «دمپایی‌ها» (1650) نگاه صمیمانه‌ای به فضای داخلی یک خانه هلندی را نشان می‌دهد که در آن، با استفاده از پرسپکتیو، بیننده را به داخل فضای خصوصی خانه دعوت می‌کند.

Samuel van Hoogstraten, The Slippers (1650/75). Photo © RMN-Grand Palais (musée du Louvre) / Michel Urtado


یکی از معروف‌ترین آثار رامبرانت که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده، پرتره خود او به نام «خودنگاره با دو دایره» (1665) است؛ یکی از آثار اسرارآمیز و تاثیرگذار دوران پایانی زندگی هنرمند که او را در حال نگه‌داشتن قلم‌موها و پالت نقاشی نشان می‌دهد.

این نمایشگاه همچنین به بررسی تلاش‌های این دو هنرمند در زمینه توهم‌سازی و بازی با مرزهای میان فضای واقعی و فضای نقاشی شده می‌پردازد. از جمله این آثار، «دختر در قاب نقاشی» اثر رامبرانت و «پیرمرد در پنجره» و «نقاشی تابلوی نامه جعلی» از فان هوخستراتن است.

Samuel van Hoogstraten, Old Man at a Window (1653). © KHM-Museumsverband


این نمایشگاه به همراه فضاهای تعاملی و پروژکشن‌های مدرن، بر تعامل بین هنر کلاسیک و تکنولوژی امروزی تأکید دارد و مرزهای بین هنر و واقعیت را به چالش می‌کشد.

Rembrandt van Rijn, Juno (1662/65). © Hammer Museum, Los Angeles

Samuel van Hoogstraten, Feigned Letter-Rack Painting. © Creative Commons, Staatliche Kunsthalle Karlsruhe

logo-samandehi