کشف مسیر هنری جکسون پولاک
از تاثیرات پیکاسو تا انقلاب در نقاشی
نمایشگاهی بزرگ در موزه پیکاسو پاریس به آثار کمتر شناختهشده جکسون پولاک و تأثیر پیکاسو بر دوران اولیه کارهای او اختصاص دارد. این نمایشگاه نشان میدهد که چگونه پولاک، تحت تأثیر پیکاسو، مسیر هنری خود را به سمت خلق سبک منحصر به فرد خود تغییر داد.
Jackson Pollock, Mask (1941). © Pollock-Krasner Foundation / ADAGP, Paris 2024
به گزارش گالری آنلاین، وقتی بیشتر مردم به هنرمند جکسون پولاک فکر میکنند، نقاشیهای آبستره و چکیدهنگاریهای پر جنب و جوش او به ذهن میآید که با جنبش مردسالارانه هنر پساجنگ نیویورک پیوند خورده است. اما پیش از آغاز این آثار انقلابی در حدود سال ۱۹۴۳، پولاک در نقاشیهای فیگوراتیو و اکسپرسیونیستی آزمایش میکرد که شدیداً تحت تأثیر پیکاسو و دیگران بود.
پولاک با اشاره به پیکاسو گفت: "این لعنتی همه کار کرده است." با این حال، او ثابت کرد که اشتباه میکند و با خلق سبک خاص خود، نقاشیهایی که از هنر بومیان آمریکا، نقاشان دیواری مکزیکی و سوررئالیستهای اروپایی که در نیویورک تبعید شده بودند، الهام میگرفت، به شهرت رسید.
با این وجود، پیکاسو همچنان نقش مهمی در مسیر هنری پولاک ایفا میکرد و او را به سوی اکتشافات بیشتری در زمینه آبستره فیگوراتیو هدایت میکرد. اکنون بسیاری از این آثار در نمایشگاهی تحت عنوان "سالهای اولیه جکسون پولاک (۱۹۳۴-۱۹۴۷)" در موزه پیکاسو پاریس به نمایش گذاشته شده است.
Jackson Pollock, The Moon Woman (1942). © Pollock-Krasner Foundation / ADAGP, Paris 2024
این نمایشگاه، مجموعهای از آثار کمتر شناختهشده پولاک را نشان میدهد. در میان اتاقهایی که به بررسی جریانهای هنری مهم برای این نقاش آمریکایی اختصاص یافتهاند، چند اثر از پیکاسو نیز در کنار آثار پولاک به نمایش درآمده است. اما برای درک بهتر این شباهتها، بازدیدکنندگان باید از دیگر گالریهای موزه نیز دیدن کنند. اوران استالپرز، یکی از کیوریتورهای موزه و سازماندهنده نمایشگاه، ارتباط میان این دو هنرمند را در چند مثال مشخص توضیح داده است.
پولاک در اواخر دهه ۱۹۳۰ و اوایل دهه ۱۹۴۰، پس از مشاهده "گرنیکا" (۱۹۳۷) و آثار دیگر پیکاسو در نمایشگاه بزرگ موزه هنر مدرن نیویورک در سال ۱۹۳۹، به کارهای پیکاسو بسیار حساس شده بود. پولاک بارها به آثار پیکاسو اشاره کرده و به موضوعاتی مانند گاو و اسبهای در حال نبرد در "گرنیکا" علاقه داشت. در نخستین اتاق نمایشگاه، موضوع اصلی مبارزه گاوبازی که الهامبخش پیکاسو بوده و نقطه شروعی برای "گرنیکا" است، به تصویر کشیده شده است.
Jackson Pollock Untitled (1938-1941). © Pollock-Krasner Foundation / ADAGP, Paris 2024
Pablo Picasso, Guernica (1937) on view at the Stedelijk Museum in Amsterdam. Photo: Herbert Behrens / Anefo
Pablo Picasso, Etude pour Guernica (Tête de cheval) (1937). Courtesy Musée de la Reine Sofia. Photo © Musée de la Reine Sofia, Madrid. © Succession Picasso
در آثار پولاک، میتوان دید که او چگونه فیگورها را تجزیه کرده و با استفاده از خطوط هندسی این اشکال را از آثار پیکاسو به شکلی انتزاعی بازسازی میکند. در نقاشی "سر" (۱۹۳۸-۱۹۴۱) که موجودی شبیه به گاو را به تصویر میکشد، پولاک از کل بوم با حرکات بزرگ قلممو استفاده کرده است. این نوع کار که به نوعی دوران گذار برای پولاک محسوب میشود، تأثیر پیکاسو را به خوبی نشان میدهد.
Jackson Pollock, The She-Wolf (1943). © Pollock-Krasner Foundation / ADAGP, Paris 2024
German President Theodor Heuss (second from left) talking with the painter Arnold Bode (left) in front of a painting by Picasso during the first documenta in 1955
اتاق دیگری در این نمایشگاه به بررسی طراحیهای روانکاوانه پولاک پرداخته که از سال ۱۹۴۱ و در زمان درمان او با روانشناس یونگی، جوزف هندرسون، برای درمان اعتیادش به الکل آغاز شده بود. در این طراحیها، تأثیر پیکاسو بهوضوح دیده میشود. یکی از موتیفهای تکرارشونده در این آثار، زبان بهصورت یک سلاح تیز است که در "گرنیکا" نیز دیده میشود.
در نمایشگاه موزه هنر مدرن در سال ۱۹۳۹، اثری به نام "زن در آینه" (۱۹۳۲) به نمایش درآمد که به نوعی تقابل دو فیگور را نشان میداد.
Jackson Pollock Male and Female (1942-1943). © Pollock-Krasner Foundation / ADAGP, Paris 2024
Jackson Pollock, The Key (1946). © Pollock-Krasner Foundation / ADAGP, Paris 2024