فراخوان جایزه ملی طراحی بسته بندی صنایع فرهنگی

نخستین دوره اعطای جایزه ملی طراحی بسته بندی صنایع فرهنگی در پاسخ به یکی از نیازهای اساسی در چرخه تولید و عرضه محصولات فرهنگی با گستره وسیع آن در جهت ایجاد ساختار های منظم و هدفمند میان هنرمندان و تولید کنندگان صنایع فرهنگی با طراحان صنعتی و توزیع کنندگان و مصرف کنندگان عمده این قبیل محصولات در داخل و خارج از کشور برگزار می گردد.

بخشهای جایزه ملی:

جایزه ملی در دو بخش برگزار می شود: بخش اول با عنوان «محصول» مربوط به تولیدکنندگان بسته بندی های محصولات فرهنگی است .

بخش دوم با عنوان «ایده نو» مربوط به طراحان دارای ایده های نو است.

بخش محصول:

برای کسانی که محصول تولید شده دارند.

هرساله تعداد زیادی از محصولات توسط تولیدکنندگان داخلی صنایع فرهنگی و به بازار عرضه می گردد. ولی متاسفانه هیچ مرجعی برای ارزشیابی این محصولات و نیز بسته بندی نهایی بمنظور معرفی به بازار وجود ندارد و این باعث می گردد تا تولیدکنندگانی که صدای بلند تری دارند، فروش بیشتری هم داشته باشند در حالی که شاید محصولی بهتر از آن، با بی توجهی بازار به انزوا رانده شود. در این بخش داوران به بررسی و ارزشیابی بسته بندی های ارائه شده از سوی تولید کنندگان می پردازند و نسبت به شناسایی، امتیازبندی و درنهایت انتخاب برترین ها اقدام می نمایند.

بخش ایده های نو:

طراحان، همواره پیشتازان نو آوری و طراحی محصولات بوده اند و پیشرفتهای صنعتی در محصولات در کشورهای صنعتی و پیشرفته تا حد قابل توجهی مرهون حضور این قشر از طراحان در بخش تولید است. هرساله جشنواره های زیادی در سرتاسر جهان برای کشف ایده های نو و طراحان جوان و معرفی آنها به صنعت برگزار می گردد که محصول این جشنواره حضور هزاران طراح و خلق هزاران ایده برای استفاده در بسته بندی محصولات می باشد.

محورهای جایزه ملی:

شرکت کنندگان در هر یک از بخش های جایزه ملی آثار خود را در یکی از ۵ محور کلی زیر می توانند ارسال نمایند. طراحان توجه داشته باشند در هر یک از محورها با ورود به «طراحان چه چیز طراحی کنند؟» نسبت به طراحی بسته بندی برای محصول مورد نظر اقدام کنند.

بسته بندی ظروف:

این محور شامل بسته بندی تمام آثاری است که به شکل ظروف در اشکال گوناگون آن و موادی همچون سفال، سرامیک شیشه، فلز و… ارائه می شود.

بسته بندی زیورآلات و تزیینات:

شامل بسته بندی تمامی آثار دکوری، مجسمه، تابلوها مانند تابلو فرش، نقاشی، کاشی و…، زیورآالت، سنگهای قیمتی و زینتی،آثار چوبی مانند منبت، معرق، صنایع دستی دریایی و … .

بسته بندی منسوجات و پوشیدنی ها:

این محور شامل بسته بندی تمام آثار منسوج، پوشیدنی و چرم مانند فرش، گلیم، گبه، ترمه، سفره های قلمکار، آثار سوزندوزی اقوام، پوشاک اقوام، پوشاک جدید، آثار چرم شامل کفش، کیف و… .

بسته بندی اسباب بازی و سرگرمی:

شامل بسته بندی اسباب بازی و عروسک، اشکال گوناگون بازی های فکری، آموزشی، تفریحی و … .

بسته بندی محصولات ترکیبی:

این محور شامل بسته بندی مجموعه محصولات در قالب های گوناگون و متنوع می باشد که در یک بسته بندی عرضه می شوند.


جوایز:

برگزیدگان در بخش محصول:

به شرکت کنندگانی که آثار خود را در بخش محصول ارائه می نمایند چنانچه پس از ارزیابی و داوری، آثار معیارهای مورد نظر هیئت داوران را کسب نمایند، نشان جایزه ملی طراحی بسته بندی صنایع فرهنگی تعلق خواهد گرفت.

برگزیدگان در بخش ایده های نو:

نفر اول: لوح تقدیر، تندیس طلایی جایزه ملی، هدیه نقدی به مبلغ ۳۰ میلیون ریال
نفر دوم: لوح تقدیر، تندیس نقره ای جایزه ملی، هدیه نقدی به مبلغ ۲۰ میلیون ریال
نفر سوم: لوح تقدیر، تندیس برنزی جایزه ملی، هدیه نقدی به مبلغ ۱۰ میلیون ریال

جوایز برگزیدگان به نفرات اول تا سوم در هر یک از ۵ محور جایزه ملی اهدا می شود



زمان های مهم:

ثبت نام و ارسال آثار: 15 تیر تا ۱۵ شهریور ۱۳۹۸
داوری و ارزیابی نهایی: 15 شهریور تا ۱۰ مهر ۱۳۹۸
اعلان نتایج: 10 مهر ۱۳۹۸
اختتامیه جایزه ملی: 9 آبان ۱۳۹۸


جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت فراخوان مراجعه نمایید.

logo-samandehi