فراخوان مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران

فراخوان مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران به دبیری دکتر حامد نوری منتشر و آخرین مهلت ارسال آثار آن 20 مرداد ماه 1399 تعیین شده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی مسابقه، راه آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور ارج نهادن به فرهنگ ایثار و شهادت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران گرانقدر هشت سال دفاع مقدس به ویژه شهدای عزیز راه آهن، مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران را با دعوت از صاحب نظران و هنرمندان برگزار می کند و در پایان، به هر یک از طرح های برنده، جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران به همت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود و ریاست عالی طرح بنای یادبود بر عهده دکتر سعید رسولی مدیرعامل راه آهن ج.ا.ا است و دکتر حامد نوری از سوی ایشان به سمت دبیری این رویداد انتخاب شده اند.

از جمله شرایط شرکت در این مسابقه بدین شرح است:

- کلیه افراد اعم از شرکت های حقوقی، اشخاص حقیقی و دانشجویان که دارای تخصص در این حرفه هستند، مجاز به شرکت در مسابقه می باشند.

– اشخاص حقوقی و یا افراد گروهی یک نفر را به عنوان سرگروه معرفی نموده و دبیرخانه تنها وی را به عنوان تصمیم گیرنده به رسمیت می شناسد.

– طرح ها قبل از مسابقه توسط کمیته برگزاری بررسی می شود و چنانچه به لحاظ موارد مطروحه در «نحوه ارسال مدارک مسابقه» نقص و ایرادی نداشته باشد جهت داوری به هیئت مربوط سپرده خواهد شد.

–آثار حجمی و طرح های ارائه شده مستقیم به دبیرخانه پس از پایان مسابقه مسترد نخواهد شد.

– کمیته برگزاری در قبال تأخیر و یا خسارات وارده به مدارک قبل و بعد از تحویل آن به دبیرخانه مسئولیتی نخواهد داشت.

مشخصات و ویژگی های مورد انتظار از طرح های ارسالی بدین صورت است که لوح و بنای یاد بود باید کاملاً منحصر به فرد، شاخص و غیر کلیشه، مدرن با هویت ایرانی اسلامی و دارای ویژگی های لازم متناسب با شان شهدا وایثارگران و نماد های راه آهن جمهوری اسلامی ایران باشد و (لوح یاد بود) لازم است بصورت ایستاده یا دیواری جهت نصب در ورودی و یا لابی (ادارات کل راه آهن) طراحی و (بنای یاد بود) قرار است در ورودی و یا فضای خارجی(ایستگاه های مراکز استان ها) جایگذاری شود.

ابعاد کلی محل ایجاد لوح و بنای یاد بود به این شکل در نظر گرفته شده است:

- فضای خارجی پیش بینی شده جهت ایجاد بنای یاد بود 20 متر مربع در ارتفاع حد اکثر 3 متر

- فضای داخلی پیش بینی شده جهت ایجاد لوح یاد بود 5/1 متر مربع در ارتفاع حد اکثر 2 متر

توجه: فضای خارجی ایستگاه های راه آهن در مراکز استان ها متفاوت می باشد،بطور مثال امکان این وجود دارد در ورودی یک ایستگاه که فضای بیشتری دارد، ارتفاع بنای یاد بود را تا 4 الی 5 متر هنگام ساخت افزایش داد، لذا شرکت کننده های گرامی باید در طراحی اثر خود به این موضوع توجه داشته باشند که طرحشان قابلیت ساخت در ارتفاع های مورد نظر را داشته باشد، همین امر در خصوص طراحی لوح یاد بود صدق می نماید.

اجرایی بودن طرح با در نظر گرفتن ضوابط فنی و اجرایی طرح پیشنهادی و توجیه پذیری اقتصادی از اهمیت فراوانی برخوردار است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

همچنین، خلاقیت و نوآوری در طراحی با توجه به ویژگی های خاص پروژه شامل دقت در طراحی جزئیات و اجرایی بودن با استفاده از مصالح بوم آورد و رایج در کشور و ظرفیت استفاده بهینه در مناسبت های مرتبط اثر خلق شده به عنوان یک بنای یاد بود فاخر و ماندگار از معیارهای مهم ارزیابی داوران به شمار می رود.

لازم به تاکید است که مالکیت مادی آثار برندگان اول تا سوم مسابقه مربوط به امور ایثارگران راه آهن جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و این امر، شامل سایر آثار شرکت کننده های دیگر نمی شود.

هنرمندانی که قصد ارسال طرح به دبیرخانه را دارند، لازم است نکات زیر را مد نظر قرار دهند:

ابتدا وارد سایت راه آهن به نشانی www.rai.ir ، بخش isargaran.rai.ir می شوید و مطالعه موارد مندرج، اقدام به ثبت نام می نمایید و پس از ثبت نام، به بخش takrim.rai.ir می روید و ورود به سامانه ثبت نام را انجام می دهید و در سامانه میز خدمت الکترونیک، در بخش کاربر جدید، گزینه کاربران عمومی را انتخاب می کنید و پس از تایید نام کاربری و رمز عبور، اطلاعات و مدارک مورد نیاز برای شرکت در مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران را به برنامه می دهید و با تایید نهایی، ثبت طرح شما در سامانه به اتمام رسیده است.

شرایط بارگذاری مدارک در سامانه:

- ارائه طرح اولیه و کانسپت طرح و سایت پلان و پلان های پروژه در مقیاس مناسب

- ارائه برش ها و نماهای پروژه

- ارائه پرسپکتیوهای پروژه (دید پرنده و دید ناظر)

- شرح کانسپت، تحلیل برنامه فیزیکی و یا در صورت نیاز ارائه دیاگرام

- ارائه یک نسخه دیجیتال از موارد خواسته شده جهت هر دو طرح، با فرمت JPG یا PDF حداکثر در یک شیت 70×100

- توجه: هر دو طرح ( لوح و بنای یادبود) با حداکثر حجم 20 مگابایت باید بصورت هم زمان جهت ارزیابی داوران در فرم ثبت متقاضیان بارگذاری گردد.

هنرمندانی که قصد دارند آثار را به صورت پستی ارسال کنند، باید این نکات را رعایت نمایند:

شرکت کننده های محترمی همچون مجسمه سازان و گرافیست ها می توانند آثار خود از قبیل ماکت و یا طرح های گرافیکی را پس از ثبت نام ، با شرایط بسته بندی مناسب و بهداشتی به آدرس دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.

- توجه :متقاضیانی که آثار ارسالی آنها بصورت ماکت یا فایل گرافیکی می باشد، با تلفن همراه ، دوربین عکاسی و یا اسکنر، از اثر خود عکس یا اسکن مطلوب تهیه نمایند و آن را در قسمت (ارائه طرح لوح و بنای یادبود) بارگذاری نمایند، مثال : دو ماکت توسط مجسمه ساز ساخته شده است یکی ماکت لوح یاد بود و دیگری ماکت بنای یادبود ، تصویر ماکت لوح یاد بود در قسمت: (طرح لوح یادبود ادارات کل) بارگذاری گردد و تصویر ماکت بنای یاد بود در قسمت: (طرح بنای یادبود ایستگاه ها) بارگذاری گردد، همین امر در خصوص ارائه آثار توسط گرافیستها و سایر هنرمندان دیگر صدق می نماید، مجسمه سازان و گرافیستها و سایر هنرمندان پس از ثبت تصاویر آثار خود در فرم ثبت نام ، می توانند به صورت حضوری و یا از طریق اداره پست آثار ساخته شده را به نشانی دبیر خانه ارائه و یا ارسال نمایند ، در غیر این صورت آثاری که مستقیم به دبیرخانه مسابقه ارسال شده باشد و در فرم مربوطه تصویر طرحشان ثبت نگردیده باشد ، از مسابقه خارج خواهند شد.

لازم به تذکر است که هزینه شرکت در این رویداد، 50 هزار تومان است و متقاضیان، باید صحت اطلاعات و مدارک ارسالی را با امضای الکترونیکی تایید کنند.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دو صورت مسئولیتی در قبال آثار ارسالی قبول نخواهد کرد:

  • امور ایثارگران راه آهن ج.ا.ا بعنوان متولی مسابقه و نیز برگزار کننده و مجری طرح، در صورت تشابه احتمالی آثار ارائه شده شرکت کننده ها با یکدیگر، هیچگونه مسئولیتی را عهده دار نمی باشد و نیز هر گونه ادعایی از سوی شرکت کننده های محترم در این خصوص را نخواهند پذیرفت.
  • امور ایثارگران راه آهن ج.ا.ا و نیز برگزار کننده مسابقه ، در صورت خرابی و یا شکستگی آثار حجمی و گرافیکی ارائه شده به دبیرخانه مسابقه هیچگونه ادعا و یا مسئولیتی را در این خصوص نخواهند پذیرفت. و اعلام می کند که آثار حجمی و طرح های ارائه شده مستقیم به دبیرخانه پس از مسابقه مسترد نخواهد شد.

جوایز نفرات برگزیده بدین شرح است:

- طرح اول: 700 میلیون ریال به همراه لوح و تقدیرنامه رسمی از راه آهن

- طرح دوم: 200میلیون ریال به همراه لوح و تقدیرنامه رسمی از راه آهن

- طرح سوم: 100 میلیون ریال به همراه لوح و تقدیرنامه رسمی از راه آهن

گفتنی است؛ هنرمندان از زمان انتشار فراخوان تا 20 مرداد ماه 1399 فرصت دارند طرح آثارشان را به دبیرخانه ارسال کنند و هیئت داوران در بازه زمانی 1 الی 20 شهریور ماه 1399 به بررسی آثار خواهد پرداخت و در نهایت، از برگزیدگان همزمان با هفته دفاع مقدس در 31 شهریور ماه 1399 تقدیر به عمل خواهد آمد.

متقاضیان در صورت مواجهه با مشکل در رابطه با ثبت نام و غیره می توانند به پشتیبانی این مسابقه در شبکه اجتماعی واتساپ مراجعه و با شماره 09350636094 تماس حاصل کنند.

آدرس دبیرخانه برای ارسال آثار:

تهران، بالاتر از میدان آرژانتین، بلوار نلسون ماندلا، ساختمان مرکزی راه آهن، طبقه چهارم، کد پستی راه آهن جمهوری اسلامی ایران : 1519630807

logo-samandehi