فراخوان جشنواره بین المللی عکس مزارات

حضور در پیشگاه قبور پیشوایان، بزرگان و شخصیت های معتبر دینی جامعه و اظهار ارادتو دریافت فیض معنوی همواره در فرهنگ های دینی جهان به ویژه فرهنگ اسلامی جایگاهیویژه داشته است. حضوری که زمینه ساز اتصال به منبع رحمت واسعه الهی و تهذیب روح وجان آدمی است. امروز باشکوه ترین آثار معماری جهان اسلام به مزارات پیشوایان بزرگ وشخصیت های برجسته اسلامی تعلق دارد که خود نشان از اهمیت مسئله زیارت دارد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره، آستان قدس رضوی در نظر دارد با توجه به اهمیت نقش مزارات شخصیت هایاسلامی در توسعه ارتباطات میان فرهنگی جهان اسلام، توسعه فرهنگی جهان اسلام، حفظمیراث فرهنگی و معنوی کشورها و اماکن زیارتی اسلامی، اقدام به برگزاری جشنواره بینالمللی عکس مزارات نموده است. در این رویداد تلاش می شود تا از تجربه و اهتمام همه‌عکاسان بهره‌برداری شده و دریچه‌ای نو به ثبت لحظه‌های باشکوه نیایش و معماری گشوده گردد.

دبیر جشنواره: امیرمهدی حکیمی
هیات داوران: دکتر رها بیلر، دکتر محمد ستاری، سید عباس میرهاشمی، ابراهیم بهرامی،احمد خطیری

موضوعات جشنواره
۱- نیایش (تک رنگ و رنگی)
۲- معماری مزارهای اسلامی (تک رنگ و رنگی)

تعریف عکس با موضوع نیایش:
نیایش ارتباط قلبی انسان با خدا است و درک رابطه‌ی عمیق خالق و مخلوق به این ارتباط بستگی دارد.
این بخش به عکس‌هایی می‌پردازد که به جلوه‌های مختلف نیایش، مناجات، دعا و نماز در مزارهای اولیای الهی، علما و عرفای مورد احترام مسلمانان، خدمت به زائران در مزارها و جلوه‌های حضور مردم در این مکان‌ها اشاره دارد.

تعریف عکس با موضوع معماری مزارات اسلامی:
هنر در مزارات اسلامی جلوه‌ی ویژه‌ای دارد، که در آئین ها، بناها و معماری مزار خود را نشان داده است.
این بخش به عکس‌هایی می‌پردازد که در آن مکان نگاری مزار، آثار هنری، خطاطی،کتیبه، آیات قرآن، اسماء الهی، جلوه‌های ارادت به اهل بیت پیامبر(ص)، معماری، طبیعت پیرامون مزار و نسبت مزار با شهر و محل سکونت مردم مشاهده می‌شود.

تصاویر مساجد اسلامی در این بخش پذیرفته نیست.

شرایط جشنواره:
1. شرکت در این جشنواره برای همه عکاسان آزاد و رایگان است.
2. برای ثبت نام در جشنواره صرفا از طریق سایت جشنواره به آدرس photo.mazaar.net اقدام به بارگذاری عکس نمایید.
3. هر عکاس مجاز است در هر بخش 5 عکس ارسال کند (در مجموع 10 عکس برای دو بخش)، عکس‌ها باید طبق تعریف فراخوان بوده و می‌توانند رنگی یا سیاه و سفید و با هردوربینی ثبت شده باشند، هر عکس را تنها در یک بخش می‌توان شرکت داد.
4. عکس‌ها باید توسط فرایند عکاسی ثبت شده باشند (با دوربین های حرفه ای، کامپکت ویا دوربین تلفن همراه) در صورتی که عکس مونتاژی از چند عکس باشد، تمام اجزای مورد استفاده در عکس باید توسط خود عکاس، عکاسی شده باشد.
5. ارسال اثر توسط عکاس و شرکت در جشنواره به‌ منزله اعلام «مالکیت معنوی» عکس است. در صورت اثبات خلاف این امر در هر مرحله، عواقب حقوقی و جزایی آن به عهده شرکت کننده است.
6. لازم است اندازه بزرگترین ضلع عکس 2000 پیکسل باشد. (یعنی عرض یا ارتفاع هیچ عکسی از 2000 پیکسل بیشتر نباشد) عکس ها با فرمت JPEG و با حجم حداکثر ۲ مگابایت باشد.
7. برگزارکننده مجاز به استفاده از تمام یا بخشی از عکس‌های پذیرفته شده درانتشارات مربوط به جشنواره، شامل کتاب، سایت جشنواره، نمایشگاه و سایر موارد مرتبط با جشنواره است.
8. کتاب آثار منتخب جشنواره به صورت PDF برای همه شرکت کنندگان ارسال خواهد شد.
9. هیچ نوشته‌ای مثل عنوان عکس، نام عکاس یا کشور در داخل عکس نباید باشد. در غیر این صورت از داوری حذف خواهند شد.
10. شرکت در جشنواره‌ مزارات به منزله پذیرفتن همه شرایط مربوطه بوده و شرکت کننده حق هرگونه اعتراض را از خود سلب می نماید.
11. برای عکاسانی که آثارشان به نمایشگاه راه یابد، گواهی شرکت در جشنواره صادر می‌شود.

تقویم جشنواره:
آغاز ثبت نام و دریافت عکس‌ها: 7 بهمن ۱۳۹۹
آخرین مهلت ثبت نام و دریافت عکس‌ها: 10 اسفند ۱۳۹۹
داوری: 15 اسفند ۱۳۹۹
اعلام پذیرفته شدگان و نامزدهای جوایز از طریق ایمیل: 20 اسفند ۱۳۹۹

جوایز:

بخش نیایش:
نفر اول: تندیس جشنواره + 1500 یورو
نفر دوم: تندیس جشنواره + 1000 یورو
نفر سوم: تندیس جشنواره + 750 یورو

بخش مزارات:
نفر اول: تندیس جشنواره + 1500 یورو
نفر دوم: تندیس جشنواره + 1000 یورو
نفر سوم: تندیس جشنواره + 750 یورو

جایزه ویژه دبیر: تندیس جشنواره + 1000 یورو به یک شرکت کننده به انتخاب داوران و دبیر جشنواره که بیشترین پذیرش آرا را داشته باشد اهدا خواهد شد.

دانلود فایل (pdf) فراخوان جشنواره

جهت کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در فراخوان به سایت جشنواره مراجعه نمایید.

logo-samandehi