فراخوان کارگاه ایده پردازی کاربرد خلاقانه صنایع دستی و هنر ایرانی در فضاهای عمومی شهر تهران (تقاطع خیابان آزادی و بزرگراه یادگار امام (ره) تا میدان آزادی)

سازمان زیباسازی شهر تهران در راستای تحقق اهداف و مأموریت­های سازمانی خود با همکاری معاونت صنایع­ دستی وزارت میراث فرهنگی اقدام به برگزاری کارگاه ایده پردازی کاربرد خلاقانه صنایع دستی در فضاهای عمومی شهر تهران نموده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهرداری تهران، این رویداد در قالب یک کارگاه تخصصی سه روزه، با رویکردی خلاقانه و با حضور دانشجویان و هنرمندان زیر نظر اساتید دانشگاه و کارشناسان سازمان زیباسازی شهر تهران و معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی برگزار خواهد شد.

از کلیه هنرمندان و هنرجویان رشته های تجسمی، هنرمندان فعال در هنرهای محیطی، صنایع دستی، معماری و شهرسازی و هنرمندان فعال در هنرهای صنایع دستی و هنرهای سنتی دعوت بعمل می آید در این کارگاه ایده پردازی شرکت نمایند.

موضوع اصلی این کارگاه فرهنگی- هنری؛ ایده­پردازی، طراحی و گرافیک محیطی در فضاهای عمومی شهر تهران با تمرکز بر محور تقاطع خیابان آزادی و بزرگراه یادگار امام تا میدان آزادی است. به این منظور کارگاه ایده پردازی در سه بخش اصلی زیر برگزار می گردد:

  1. کاربرد هنر محیطی آمیخته با صنایع دستی و هویت ایرانی
  2. ایده پردازی در طراحی مبلمان شهری با بهره گیری از نقوش سنتی، هویت ایرانی، هنرهای ملی و اسلامی
  3. ایده پردازی در طراحی سازه های شهری در تلفیق با صنایع دستی(نرده هایBRT، پل های عاب پیاده، ورودی ایستگاه های مترو و...)

اهداف برگزاری کارگاه خلاقانه ایده پردازی:

  • معرفی، حفظ و احیاء ارزش­های هنری و مهارتِ هنرهای سنتی و بومی ایران؛
  • توجه به یافته­های فرهنگی و سنت­های هنری و تلاش جهت ارتقاء و روزآمد نمودن آن­ها؛
  • استفاده از جدیدترین مفاهیم و مبانی طراحی به منظور بازنگری زیبایی درگرافیک محیطی با هویتِ ایرانی؛
  • شناسایی استعدادهای جدید در راستای خلق و ارائۀ هنرهای تجسمی در شهر، متناسب با سبک زندگی امروز؛
  • ترویج فرهنگ استفاده از پشتوانه­های تاریخی و اصالت­های ملّی در میان نسل جدید؛

روش کار:

  • ایدهپردازی و بازطراحی مبلمان شهری، حجمهای موقت، سازههای خلاق و تعاملی؛ در تلفیق با هنر صنایع دستی و با توجه به ظرفیتهای معماری و شهرسازی موقعیت شهریِ معرفی شده و اجزا و ویژگیهای طبیعی آن، موضوع این کارگاه ایده پردازی است.
  • بکارگیری سواد بصری گرایشهای مختلف هنری و خلق ایده های بینارشتهای، با تأکید بر سرمایههای تصویری هنرهای سنتی ایرانی، صنایع دستی ایرانی، هویت ملی ، خطوط فارسی و عناصر ملی همراه با آمیزهای از تجربههای جهانی مورد توجه است.
  • پس از برگزاری کارگاه، سه روز به شرکت کنندگان مهلت داده می شود تا طرح های نهایی خود را به دبیرخانه تحویل نمایند.
  • ایده های برگزیده هیئت داوران از هنرمندان خریداری می گردد.

نحوه ثبت نام و شرکت در کارگاه:

- تکمیل و تحویل فرم مشخصات هنرمند به صورت پرینت در ابعادA4

- تکمیل و تحویل فرم توجیه اثر(روایتی از چگونگی شکل گیری ایده، معرفی مواد و متریال در محصول نهایی، ابعاد، تکنیک ساخت) به صورت پرینت در ابعاد A4

- ارائه اتود اولیه از ایده

- تحویل کپی کارت ملی

- تحویل کپی صفحه اول دفترچه حساب باک شهر

شرکت کنندگان باید با مراجعه حضوری به دبیرخانه برگزاری رویداد نسبت به ثبت نام و ارائه فرم های مذکور اقدام نمایند. همچنین شرکت کنندگان می بایست وسایل و امکانات لازم از جمله: لپ تاپ، انواع نوشت افزار و ... برای طراحی را همراه داشته باشند.

خرید ایده ها:

ایده­های برگزیده هیئت داوران به مبلغ 150.000.000 ریال از هنرمند خریداری می گردد. تصمیم گیری در خصوص اجرای ایده ها بر عهده سازمان زیباسازی است.

مقررات عمومی

  1. هر هنرمند می تواند تنها در یکی از بخش های اعلامی شرکت نماید.
  2. هنرمند پس از تحویل آثار در زمان ثبت نام، امکان تغییر و جابجایی طرح را ندارد.
  3. لازم است هنرمندان، تصویرها، طراحیها، مستندات و ملحقات اجرایی خود را با کیفیت خواسته شده در هر بخش، با وضوح کامل و بدون ابهام به دبیرخانه ارسال کنند.در غیر اینصورت اثر از ورود به داوری محروم خواهد شد.
  4. هیئت داوران مختار است با همکاری هنرمند و با رعایت آداب و اخلاق حرفهای، در ویرایش طرحها، تکنیک، روش اجرا، مواد، ابزار و مانند آن ورود کند.شرط پذیرش نهایی طرح پیشنهادی، منوط به حصول نتیجه مطلوب در مرحله همفکری هنرمند و شوراخواهد بود.
  5. بودجه اجرای آثاربر مبنای تعرفههای سازمان زیباسازی شهر تهران و واقعیتهای اجرایی و بر اساس تشخیص کمیته هنری محاسبه خواهد شد.
  6. ضمن به رسمیت شناختن و محترم شمردن پیشنهاد هنرمندان در جانمایی آثار، تعیین محل نهایی اجرا با سازمان زیباسازی است.
  7. پس از بررسی و داوری هیأت داوران، سازمان زیباسازی، ایده های منتخب را از هنرمندان خریداری می نماید. تصمیم گیری در خصوص اجرای ایده ها بر عهده سازمان زیباسازی است.
  8. رعایت تمامی مقررات عرفی و حرفهای در رویدادهای سازمان زیباسازی شهر تهران، به ویژه عدم تعارض با موازین اخلاقی و قانونی، الزامی است.
  9. حقوق معنوی ایده های پذیرفته شده متعلق به ایده پردازان می باشد.
  10. رعایت حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان بهطور قطع و جد مورد تأکید برگزارکننده است.احراز کپی بودن اثر در هر مرحله، علاوه بر حذف اثر، مشمول محرومیت های دیگر در سایر رویدادها و فراخوان های این سازمان خواهد شد.
  11. سازمان زیباسازی شهر تهران، حق استفاده و انتشار تصاویر آثار در سایت ها، گروه های خبری و مجازی، کاتالوگ، کتاب و غیره را دارد.

هیأت داوران:

  • آقای محمدحسین دهقانی
  • آقای کورش قانونی
  • آقای مهدی اسدی
  • آقای محمدعلی سجادی
  • آقای علی نعیمایی
  • آقای محسن ناصریان
  • آقای مرتضی گودرزی

برگزارکننده: سازمان زیباسازی با همکاری معاونت صنایع­دستی وزارت میراث فرهنگی

ثبت نام و دریافت فرم مشخصات و اتود اولیه: 30 و 31 خرداد ماه 1402

برگزاری کارگاه سه روزه: متعاقبا اعلام خواهد شد

تلفن های تماس با دبیرخانه: 96044375-96044412-96044413

دبیرخانه رویداد: خیابان مفتح جنوبی، نبش کوچه شیرودی، طبقه سوم، واحد خلاقیت و مشارکت

محل برگزاری کارگاه:میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان جمالی شرقی، عمارت عین الدوله


دانلود فرم ثبت نام و فرم مشخصات اثر

logo-samandehi