مد و لباس در قلمرو هنر مفهومی

معرفی کتاب

تلاش این کتاب بر آن است سطحی نگری درباره ی رابطه ی هنر و پوشش را با بررسی مهم ترین جریان ها و اصلی ترین هنرمندانی که گرایش اصلی اشان در قلمرو پوشش متمرکز شده است مورد توجه قرار دهد.

این کتاب از نخستین منابع قابل رجوع در این زمینه است. در عین حال این کتاب می تواند افق تازه ای را در منظر هنرمند ایرانی بگشاید تا پوشش به سطحی هنرمندانه ارتقاء یابد.

پشت جلد:

در قرن بیستم همه چیز دگرگون و مد به طور صعودی دموکراتیک شد و هر شخصی صرف نظر از مقام و مرتبه اش، می توانست اهل مد باشد. ارزش ها و ساختارها در کنار هم دچار تحولی اساسی شدند و در این بین طراحی لباس تبدیل به یکی از نمایندگان ساختارهای اجتماعی شد که نمایان گر تفاوت ها در جوامع مختلف است.
نظام طراحی لباس درست ماند هنرهای تجسمی جزیره ای جدا افتاده از جامعه و فرهنگ آن جامعه نیست. این دو دستاورد فرهنگی در تقاطع مختلف با یکدیگر دیدار و تعامل عملی داشتند و بر هم تاثیر گذاشته اند. بحران های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در آینه ی هنر و طراحی لباس بازتاب های شدیدی داشته و دارند. از اوایل قرن بیستم و پس از انقلاب بزرگ زیباشناختی و با پیدایش نحوه ی جدید از نگریستن به هنر و مخاطبان هنر، مرحله ی جدیدی در روند تکاملی هنرهای تجسمی آغاز شد.دستاورد این انقلاب چیزی نبود جز هنر مفهومی.

عنوان: مد و لباس در قلمرو هنر مفهومی

نویسنده: شیرین عابدینی راد
اتشارات: نشر نظر


منبع: نشر نظر

logo-samandehi