منابع فرهنگی و هنری

1401/9/10
«تادائو آندو در گفتگو با دانشجویان»
آندو معمار معاصر ژاپنی، با درک درست شرایط حاکم بر زمانه که مبتنی در حاکمیت تمامیت‌خواه معماری مدرنیسم بود، روح معماری ژاپنی را همچون نفس مسیحایی بر آن دمید و مکان‌ها برجسته‌ای را در معماری خلق نمود که در مرز میان واقعیت و انتزاع قرار می‌گیرند. مفاهیم و ابزار او و تاکید بر استفاده از بتن، موجبات پیوند خوردن مدرنیسم بین‌الملل با سنت زیباشناسی ژاپنی را فراهم نمود.
1401/8/8
روند شکل‌گیری فرم
کتاب "روند شکل‌گیری فرم" تعریفی جدید از فانکشن، همسو با مفهومی که از این واژه در ریاضیات و سایر علوم استنباط می‌شود، ارائه داده است. عبارت معروف Form Follows Function که اولین بار لویی سالیوان مطرح کرد، بیشتر جنبه فرهنگی و اجتماعی فانکشن را مورد توجه قرار داده بود.
1401/6/29
همه چیز درباره خانه
کتاب همه‌چیز دربارۀ خانه (با عنوان اصلی خانه: مقدمه‌ای بسیار کوتاه) از آن جهت که در مجالی مختصر تقریباً همۀ رویکردهای ممکن به خانه را پوشش داده در نوع خود کتابی منحصربه‌فرد است. فصل‌های مختلف کتاب حاضر، با طرح مباحثی که دامنۀ آنها از فلسفه و هنر و ادبیات تا اجتماع و طراحی شهری و سیاست گسترده است، تصویری جامع، هرچند گزیده و مجمل، از نحوۀ بازنمایی خانه در شاخه‌های مختلف فرهنگ بشری به‌دست می‌دهند. در این بین، جستار ضمیمه‌شده نیز با برجسته‌کردن تفاوت‌های خانه و منزل روابط پیچیده و تأثیرات متقابل این دو را بررسی می‌کند.
1400/8/4
آر. بی. کیتای
کتاب آر. بی. کیتای، تألیف اندرو لمبرث، یکی از جامع‌ترین کتاب‌هایی است که در عین اختصار به زندگی و بررسی آثار رانلد بروکس کیتای، نقاش معاصر امریکایی، می‌پردازد.
1400/2/30
«مرد با شال آبی»؛ روند خلق یک پرتره با لوسین فروید
لوسین فروید (۱۹۲۲-۲۰۱۱)، به عنوان بزرگترین نقاش پرتره زمان ما شناخته می‌شد. او هفت ماه را صرف نقاشی پرتره منتقد هنری مارتین گی‌فورد کرد. روایت روزانه از برخوردهای آنها، خواننده را به آن مکان خصوصی، استودیوی این هنرمند، و در قلب روش‌های کار این استاد مدرن، اعم از فنی و روانشناختی، سوق می‌دهد. از این طریق می‌توان درک کرد که یک پرتره چیست، اما چیز دیگری نیز ایجاد می‌شود: یک پرتره، به تعبیری، از خود فروید.
1400/2/12
آثار روی کاغذ
انسان‌ها با گفت‌وگو تغییر می‌کنند و از آن روز که منیر سرگذشت شگفت‌انگیز خود را در طول آشنایی‌مان بازگو کرده است من نیز کاملاً تغییر کرده‌ام. منیر در «اعتراض علیه فراموشی» بسیار فعال است. آثار او، حافظه را که مانند خودِ هنرمند چندبعدی است، به فعالیت وامی‌دارد. او الگوی هنرمندان سده‌ی بیست‌ و یکم است.
1399/11/15
عناصر طراحی
این کتاب در هفت فصل شامل: زندگی‌نامه کاستلو، مبانی حجم، مطالعات پیشرفته در فرم، مطالعات درباره فضا، پیشرفت و توسعه، کارهای حرفه‌ای و پروژه‌های دانشجویی به چاپ رسیده است.
1399/8/29
"نقاش زندگی مدرن" و دیگر مقالات
بی‌تردید یکی از مهم ترین نوشته‌های انتقادی قرن ۱۹ام مقاله‌ی «نقاش زندگی مدرن» اثر شارل پیر بودلر شاعر و منتقد فرانسوی به شمار می‌رود که در بیست وششم نوامبر سال ۱۸۶۳م در مجله فیگارو به چاپ رسید. به طور قطع این مقاله از اولین صورتبندی‌های نظری در باب مدرنیته است؛ مقاله‌ای که هوشمندانه در باب رابطه میان امرتاریخی و امرشاعرانه تامل می‌کند؛ و از فشرده‌ترین متن‌های نظری-انتقادی است که پژواک آن یک سده بعد در کل نظریه انتقادی طنین انداز می‌شود.
1399/8/24
رم کولهاس؛ گفتگو با دانشجویان
کتاب "رم کولهاس؛ گفتگو با دانشجویان"، گفتگوی رم کولهاس با دانشجویان معماری دانشگاه رایس، واقع در هیوستون، تگزاس آمریکاست. این گفتگو در سال ۱۹۹۱ انجام شد، یعنی در زمانی که او در حال اتود زدن بر روی پروژه های شاخصش بود. جذابیت این کتاب به این دلیل است که می توانید نظرات، تفکرات و حالات روحی این ستارهٔ معماری در قرن بیست و یکم را از فحوای کلامِ کنایه آمیز و پر از استعاره اش دریابید.
1399/8/6
معنا در معماری معاصر ایران؛ بعد از انقلاب اسلامی
کتاب "معنا در معماری معاصر ایران؛ بعد از انقلاب اسلامی" در سه فصل، "مطالعات نظری: اصول و تعاریف"، "معنا در معماری" و "معنا در معماری معاصر ایران از 1357 تا 1399" به بررسی هویت، سنت‌ها و فرهنگ‌های بومی و حفظ جایگاه آنها در بستر امروزی جامعه می‌پردازد.
1399/6/25
ساختارگرایی و معماری
در کتاب ساختارگرایی و معماری نیز، هرتزبرگر بنیان‌های نگرش معمارانه‌ی خود به خلق فضای معماری را با اتکا به اندیشه‌ی نقادانه‌اش‌ تشریح می‌کند. این کتاب تلاشی است برای بیان این‌که ساختارگرایی چیست و چه معنا و مابه‌ازایی در معماری دارد.
1399/6/13
6 درس طراحی
در طول سه دهه گذشته، ویلیام کنتریج هنرمند تجسمی ۶۴ ساله‌ اهل آفریقای جنوبی، به خاطر فعالیت خود در رسانه ها از جمله نقاشی، فیلم، مجسمه سازی، چاپ و تئاتر، تحسین بین المللی را به دست آورد. تصاویر وی که در تضادهای واضح و سیاه و سفید قرار گرفته است، آفریقای جنوبی را نشان می دهد و مانند سایه هایی بی انتها به چیزی بیش از موارد ابتدایی اشاره دارد.
1399/5/29
چرا عکاسی خیابانی؟؟
بنیاد عکاسان خیابانی که توسط مسعود قرائی بنیان‌گذاری شده است، کتاب "چرا عکاسی خیابانی؟؟" را در کتاب‌فروشی بوکا که یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین کتاب‌فروشی‌های دنیا است در شهر میلان رونمایی کرد. این کتاب هم‌اکنون در ایران و سایر کشورهای دنیا در دسترس و قابل خریداری است.
1399/5/12
موزه و هنر چیدمان
هنر چیدمان تاریخ بلندی دارد و میتواند بخشی از سنت جنبش های هنری، همچون: نقاشی کنشی، داده، مینیمالیسم، هنر مفهومی و اجرا به شمار آید.
1399/4/14
در جست‌وجوی میس
ریکاردو دازا در این کتاب، با کندوکاو در جزئیات عکسِ معروفی که بیل انگدال در سال ۱۹۶۵ از میس فن در روهه گرفته است، مدام پرسش‌های تازه‌ای طرح می‌کند و با جست‌وجو در اسناد، منابع تصویری و زندگی‌نامۀ معمار پاسخ‌های روشنگر و دقیقی به این پرسش‌ها می‌دهد؛ جست‌وجویی موشکافانه، با روایتی جذاب، که راه را برای کشف لایه‌های پنهان شخصیت و آثار میس فن در روهه باز می‌کند.
<< آخرین صفحه < صفحه بعدی صفحه قبلی > اولین صفحه >>

صفحه شماره: 1

تعداد كل : 78
logo-samandehi