چرا هنر دیواری بیشترین اهمیت را در طراحی داخلی دارد


در طراحی داخلی، با هنر دیواری اغلب به عنوان ایده‌ای ثانویه برخورد می‌شود. در آخرین مرحله و پس از گذشت زمانی طولانی از خشک شدن آخرین لایه‌ی رنگ دیوارها و پس از چیدمان هنرمندانه‌ی تمام مبلمان نوبت به هنر دیواری می‌رسد؛ البته اگر اصلاً به کار برود.

ولی در اینجا نشان می‌دهیم که با کنارگذاشتن هنر دیواری خود را از فرصتی شگفت‌انگیز در طراحی محروم می‌کنید. گونه‌ی مناسب هنر دیواری در صورت انتخاب آگاهانه برای کل اتاق مفید خواهد بود. شاید جسورانه به نظر برسد اما به عقیده‌ی ما هنر دیواری بیشترین اهمیت را در طراحی داخلی دارد.

با این حال، اگر از دادن چنین نقش مهمی به هنر دیواری در نقشه‌های طراحی‌تان اندکی نگران می‌شوید، آرامش خود را حفظ کنید. از این مطلب به عنوان راهنمای نحوه‌ی انتخاب دقیق اجزایی استفاده کنید که با فضای موجود به خوبی تلفیق شده و در نتیجه برایتان فضای داخلی موزونی ایجاد می‌کنند.


هنر دیواری نقطه‌ای کانونی می‌آفریند

یکی از اساسی‌ترین مبانی طراحی داخلی نیاز تک‌تک اتاق‌ها به نقطه‌ای کانونی یا نوعی المان طراحی تکی است که فوراً توجه بیننده را به درون فضا جلب کرده و به او بگوید انتظار چه چیزی را داشته باشد. بدون شک، اثری عالی از هنر دیواری به سادگی امکان برآورده کردن این نیاز را دارد.

اثر هنری مورد علاقه‌ی خود را تصور کنید در حالی که بالای تاقچه‌ی شومینه در فضای نشیمنتان به دیوار نصب شده و یا مغرورانه بالای تخت سوئیت اصلی خانه آویخته شده است. از طرف دیگر، هر نوع دیوار-گالری خلاقانه به راحتی هر فضای غذاخوری معمولی را به جلوه می‌آورد یا به همین ترتیب چند دیوارکوب پارچه‌ا‌ی tapestry به اتاق نشیمن احساس راحتی می‌دهد.

هنگام انتخاب اثری از هنر دیواری به عنوان نقطه‌ی کانونی فضای مورد نظرتان، ابعاد بیشترین اهمیت را دارند. مبلمان پیرامونی آثار هنری خیلی کوچک را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند و قطعات بیش از حد بزرگ هم نوعی زیاده‌روی به نظر خواهند رسید. برای آگاهی از میزان فضایی که برای کارتان در اختیار دارید حتماً قبل از هر اقدامی ابعاد فضای قابل استفاده در دیوار را اندازه‌گیری کنید.


هنر دیواری بافت ایجاد می‌کند

به خاطر داشته باشید که تمام هنرهای دیواری کیفیت یکسانی ندارند. هر چند نقاشی‌های دو بعدی یا امثال آن بخشی از این هنر را تشکیل می‌دهند، اما برای ایجاد بافت‌های متنوع در فضا باید برای یافتن هنر در قالب طیف وسیعی از رسانه‌های مختلف تلاش کنید.

علاوه بر نقاشی‌ها و پوسترها، باید آثاری مثل مجسمه‌ها یا ویترین‌های دیواری را هم در نظر بگیرید چرا که به عمق دادن به فضا کمک می‌کنند. اگر سبکتان بیشتر آوانگارد باشد، می‌توانید اجرای نوعی چیدمان هنری چندرسانه‌ای کوچک تشکیل‌شده از صفحه‌های نمایش و هنر دیجیتال را نیز در نظر بگیرید.

این قطعه‌بافت‌های اضافی به افزایش بار بصری فضای داخلی شما کمک کرده و در نتیجه بر تعیین ته‌مایه‌ی اتاق یا حس‌ و حال آن تأثیر می‌گذارند. در نظر داشته باشید که بافت‌های زبر به احتمال زیاد به فضا احساس صمیمیت و سنگینی می‌دهند، در حالی که بافت‌های نرم فضا را سرد و متظاهرانه می‌کنند.

هنر دیواری باعث کامل به نظر رسیدن اتاق می‌شود

آن دسته از فضاهای داخلی که درست سازمان نیافته‌اند، مثلاً خانه‌ای دانشجویی یا اولین مکان زندگی فردی پس از فارغ‌التحصیلی را در نظر بگیرید؛ به احتمال زیاد چنین فضاهایی اندکی ناقص و ناتمام به نظر می‌رسند. همچنین به احتمال زیاد اغلب آن‌ها دیوارهایی سفید دارند.

هنر دیواری همان عنصر تکمیل‌کننده‌ای است که می‌تواند به پیوستگی فضا و بی‌عیب به‌ نظر رسیدنش کمک کند. همان ریزه‌کاری اضافی است که قابلیت تبدیل فضای مورد نظرتان را از حالت کاربردی صرف به نمونه‌ی زینت‌بخش صفحات مجلات طراحی داخلی دارد.

انتخاب اثر هنری یا دیوارآویزی متناسب با سبک تزئینی که قبلاً برای اتاق انتخاب شده، عنصری کلیدی است. پس از آن، انتخاب دکور مورد علاقه‌ی شما مهم است، دکوری که با گذشت سال‌های زیادی از نصبش بر دیوار، باز هم از دیدنش لذت ببرید.

هنر دیواری در هنگام تزئین فضایی جدید لزوماً آخرین قطعه‌ی پازل نیست. در واقع، نباید این طور باشد. در نظر ما هنر دیواری در طراحی داخلی مهم‌ترین عنصر است. به این دلیل که در صورت استفاده‌ی درست از آن، دیوار آویزهایتان چارچوبی عالی فراهم می‌کنند تا بتوانید باقی اجزای اتاق را نسبت به آن سازمان‌دهی کنید. اگر مطلب بالا را به عنوان نوعی راهنما برای نحوه‌ی انتخاب درست و ترکیب هنر دیواری با فضاهای داخلی خود به کار ببرید در نهایت طراحی‌تان بسیار حرفه‌ای به نظر خواهد رسید.

تهیه و تنظیم: گالری آنلاین


logo-samandehi