چرایی استفاده از گیاهان در دکوراسیون داخلی

هنگامی که سخن از دکوراسیون و تزئین خانه به میان می آید راهکارهای زیادی برای ایجاد تغییرات در ذهن ایجاد می شود این ایده ها می تواند اضافه کردن تابلوها یا برخی از المان های دکوری به میز و یا به دیوار باشد و یا افزودن اکسسوری ها اما در میان همه تغییرات، استفاده از گیاهان در دکوراسیون علاوه بر ایجاد تغییرات و زیبایی فضا با راهکاری ارزان قیمت تاثیرات بسیار زیادی بر کاربران فضا و سلامتی و احساسات افراد خواهد داشت.

گاهی اوقات از استفاده از گیاهان در دکوراسیون اجتناب می کنیم زیرا گیاهان نیاز به مراقبت مداوم دارند و ممکن است مناسب نور و امکانات منزل افراد نباشند اما نگران نباشید به آسانی می توانید درباره انواع گیاهانی را که در داخل خانه به خوبی رشد می کنند، تحقیق کنید و یا از متخصصین کمک بگیرید زیرا صرف نظر از مزایای زیبایی شناسی، دلایل مهم دیگری برای افزودن گیاهان در خانه شما وجود دارد.

1- تنفس راحت تر

انسان ها هنگام دم اکسیژن را تنفس کرده و دی اکسید کربن را در بازدم آزاد میکنند گیاهان با عمل فتوسنتز، دی اکسید کربن را جذب می کنند و اکسیژن را آزاد می کنند. از این رو، گیاهان و انسان ها بهترین شرکا برای هم هستند. این به معنی افزایش سطح اکسیژن در خانه برای تنفس بهتر انسان است البته برخی از گیاهان در طول شب، دی اکسید کربن را آزاد می کنند و اکسیژن جذب می کنند، به همین دلیل برخی از گیاهان را در خارج از منزل قرار می دهند.

2- پاکی و تمیز کردن هوا

با زندگی های مدرن امروزی و آلودگی هوا به ویژه در شهرهای بزرگ، کنترل آب و هوا و آلودگی بسیار دشوار و قطعا برای سلامتی مضر می باشد. افزودن گیاهان به خانه کمک خواهد کرد که گازهای مضر کاهش یافته و به پاکسازی هوا کمک کند طبق اعلام ناسا گیاهان در فضای داخلی خانه می توانند ۸۷ درصد از سموم را از هوا حذف کنند در واقع گیاهان این گازها را جذب می کنند و این آلاینده ها را به خاک می رسانند.

3- کاهش استرس

بیشتر افراد برای غلبه بر استرس زمانی را در پارک ها و فضاهای سبز ویا اطراف یک محیط طبیعی می گذرانند تا در آن به آرامش برسند افزودن گیاهان در خانه این کار را انجام می دهند و به ایجاد احساسات مثبت کمک خواهد کرد این تفاوت را در منازل بدون گیاه با فضاهای دارای گیاهان می توانید به آسانی احساس کنید.

4- وضعیت سلامتی بهتر

مطالعات نشان می دهد که گیاهان می توانند میزان ضربان قلب و فشار خون شما را آرام کنند. همچنین می تواند تنش های عضلانی را که ناشی از استرس هستند کاهش دهد گیاهان بسته به انواع می توانند برای سردرد، خستگی، گلودرد، سرماخوردگی نیز مفید باشند و مزایای زیادی از نظر سلامتی برای خانواده ایجاد نمایند.

۵- افزایش رطوبت

گیاهان با آزادسازی حدود ۹۷ درصد آب مورد نیاز خود رطوبت هوا را افزایش می دهند. اگر می خواهید رطوبت یک اتاق را افزایش دهید، می توانید گیاهان بیشتری اضافه کنید و یا آنها را با هم ترکیب کنید.

۶- افزایش تمرکز و خلاقیت

مطالعات نشان می دهد که هنگامی که گیاهان در فضای داخلی قرار می گیرند، در منزل یا فضای کار و یا اداری و کلاس های درس سبب افزایش بهره وری در نتیجه تمرکز بیشتر می شوند و خلاقیت را نیز افزایش می دهند.

7- کاهش نویز و آلودگی صوتی

از مزیت های دیگر گیاهان کاهش آلودگی صوتی است زیرا ساقه، برگ، شاخه و دیگر قسمت های آن صدا را جذب می کنند و اگر در فضای داخلی قسمتی وجود دارد که سر و صدای زیادی وارد می شود مانند پنجره های رو به خیابان استفاده از گیاهان می تواند ایده ای کمک کننده برای کاهش صداهای پیرامون باشد.

8- شاد کردن فضا

خانه های دارای گیاهان با کاهش استرس و خستگی فضای شادتر با تغییرات مثبت در خلق و خوی افراد ایجاد می کنند و این نیازی است که در جوامع امروزی بسیار احساس می شود.

9- تقویت دکوراسیون

در دکوراسیون داخلی فضا اضافه کردن گیاهان، با سطوح صلب کنتراست مثبتی ایجاد کرده و به همین دلیل است که طراحان داخلی گیاهان را در نزدیکی دیوارهای آجری یا گوشه های تیز قرار می دهند.

10- زیبایی شناسی بصری

گیاهان با افزودن کنتراست، زیبایی، لطافت و مقیاس به دکوراسیون با ابعاد مختلف معیارهای زیباشناسانه را در فضا افزایش داده و هم برای دکوراسیون داخلی و هم بیرون فضا مناسب می باشند همچنین از گیاهان به عنوان مکمل برای دکوراسیون و هم برای پوشش نواقص استفاده می شود.


منبع: homedesignlover/ دکوبوم

logo-samandehi