سلسله مطالب آموزش عکاسی از پایه تا پیشرفته (بخش اول)

هنر خوب دیدن قدم اول در عکاسی

هنر خوب دیدن، یکی از نکات قابل توجه در آغاز پرداختن به آموزش عکاسی است. در کار عکاسی باید نکات ریز و قابل توجهی را در نظر داشت که در این سلسله مطالب آموزشی از پایه تا پیشرفته شرح خواهیم داد.


به گزارش گالری آنلاین، چشم اکثر ما انسان ها، به عنوان منبع بیش از 70 درصد از دریافت های بیرونی مان، دچار یک بیماری ساده ولی مهم است: "عادت کردن و ندیدن در عین دیدن" بسیار پیش آمده که هر روز از مکانی مملو از فروشگاه ها و مغازه ها رد شدیم اما در جواب فردی که از ما راجع به مکان همان فروشگاه سوال کند به خاطر نداریم و این ناشی از عادت کردن به ندیدن در عین دیدن است.

یکی از ابزارهای مهم هنرمند بودن، «دیدن» است. درست دیدن مرهون تمرین و توجه زیاد و دقیق است.

این نکته در عکاسی بسیار حائز اهمیت است. در واقع یکی از راه های بروز و تقویت خلاقیت، خوب دیدن است. کسی که به خودش این شانس را نمی دهد که دنیای اطراف خود را خوب ببینید، نمی تواند چندان به تقویت قدرت خلاقه اش امیدوار باشد.


قدم‌های اول در عکاسی اعتماد به دو چشم است. شما به طور طبیعی وسیله‌ای اعجاب انگیز برای اسکن محیط اطراف خود دارید که با بهترین کیفیت ممکن تصاویر را برای شما ثبت می‌کند.

در عکاسی حقایق ظریف و جزئیات دقیق‌ از تجربه‌ در لحظه ثبت می‌شود و رسیدن به این مهارت نیاز به درست دیدن دارد.

قدم اول در عکاسی یعنی خوب دیدن و خوب دیدن در عکاسی یعنی ثبت لحظات انسانی، در واقع تعریف درست آن، ثبت حس لحظاتی است که در لحظه مشخص می‌بینید و با ثبت عکس، حس خود را در آن لحظه درون عکس ثبت می‌کنید. همچنین خوب دیدن به شما کمک میکند انسانیت جاری در لحظات را درون عکس بگنجانید. می‌بایست عکاسی را به راهی برای حس کردن، لمس کردن و عشق ورزیدن بدل کنید، راهی برای جاودانه کردن لحظات و احساسات و افکار.


عکاسی باید داستانی باشد که پیش از ثبت، آن را دیده و حس کرده‌اید. داستانی که در قالب کلمات بیان نمی‌شوند و تصاویر هستند که لحظه را نقل خواهند کرد.

دید شما به عنوان یک عکاس چه در شاخه عکاسی خبری و چه سایر رشته‌ها باید حرفه‌ای و منحصر به فرد باشد. شما سبک نگاه‌ کردن خود را پیدا خواهید کرد. یاد می‌گیرید که از چه زاویه‌ای و به چه شیوه‌ای نگاه کنید. در هر مدل، نگریستن به پیرامون و توجه به جزئیات اولین نکته مهم است.

عکاس مستند Elliott Erwitt می‌گوید "عکاسی هنر خوب دیدن است؛ هنر یافتن شگفتی در مکان‌های بسیار معمولی، مهم نیست چه چیزی پیش روی شما قرار گرفته مهم آن است که شما اطراف را چگونه می‌بینید."

عکاس انگلیسی Linda McCartney در مورد عکاسی می‌گوید ” دوربین عکاسی باعث می‌شود فراموش کنید که وجود دارید. شما پشت دوربین پنهان نخواهید شد بلکه همانطور که غرق در ثبت لحظه هستید فراموش می‌شوید” دوربین عکاسی شما ابزاری است که حقیقت پنهان پشت لحظات فراموش شده را ثبت می‌کند.


همانطور که میدانید از اصطلاح فوتوژنیک ( خوش عکس ) در مورد انسانها استفاده میکنند، بدنیست بدانید که دیگر موضوع ها و شکل های طبیعت نیز میتوانند فوتوژنیک باشند یا نباشند. از این‌رو لازم است در جست و جوی موضوعات فوتوژنیک بود و از این خاصیت مهم غفلت نکنید. هیچ گاه بدرستی نمیتوان گفت چه موضوع هایی فوتوژنیک هستند و کدام ها نیستند. در اینجاست که " هنر دیدن" نقش اصلی را بازی میکند و تصمیم نهایی را میگیرد. این هنر عبارت است از انتخاب موضوع ها و شکل هایی که بدون از دست دادن خواص خود، در موقع تبدیل به تصویر، جاذبه جدیدی کسب میکنند.

عکاس هنرمند موضوع هایی را شکار میکند که پس از کوچک شدن و از دست دادن رنگ های خود و تبدیل شدن به فضاهای سیاه و سفید و خاکستری ( در عکاسی سیاه و سفید) بالاترین قدرت تجسم را دارا باشند.


عکسهای خوب را به دقت مطالعه کنید تا عوامل و عناصری را که سبب اهمیت و ارزش آنها شده است دریابید چرا که علاوه بر ایجاد قدرت خلق تصاویر خوب، استعداد دید و ارزیابی را نیز پرورش میدهد.

تهیه و تنظیم: بهاره زالی

منبع: amoozeshakasi / gorohhonar / asriran / فن و هنر عکاسی


logo-samandehi