از Archigram تا Dystopia فضاهای زندگی کوچک

تا این اواخر، منشأ و ریشه جنبش خانه های کوچک چندان مورد توجه جامعه علمی نبود.

به گزارش گالری آنلاین، اگر نگاهی به تاریخ معماری و ارتباط آن با تحول در سبک زندگی انسان بیندازیم، می توان به نمونه ها و الگوهایی دست یافت که تصویر روشن تری از پایه های این جنبش را نشان می دهد که در دهه های اخیر با نظر به این که مردم زیاده روی و افزون طلبی های گذشته را رها کرده و سبک زندگی ساده و انعطاف پذیر تری را انتخاب می کنند، به سرعت گسترش یافته است.

و Archigram یکی از این نمونه هاست. گروه معماری متشکل از معمارانی چونPeter Cook ، Jhoana Mayer ، Warren Chalk ، Ron Herron ، Dennis Crompton ، Michael Webb و David Greene که تمرکز خود را بر آرمان شهر رادیکال پس از جنگ گذاشتند، جنبشی که درآن زمان در اروپا به پا خاست. شهر اتصالات (The Plug-In City)، شهر متحرک (The Walking City) و شهر سریع (The Instant City). از جمله برجسته ترین پروژه های این گروه به شمار می رود. هر یک از پروژه ها با مشخصه بارزی از رنگ های روشن و زیبایی شناسی فوتوریستیک و چشم نواز سبکی گرافیکی را در خود جای داده اند که بهشتی شهری پر نشاط و دائماً در حال تغییر و تحول را به تصویر می کشد.

اگرچه در این تصاویر تمرکز بیشتر بر روی فضاهای شهری و جمعی است تا فضای شخصی، اما همانطور که در نقشه نیز نشان داده شده، محل زندگی شخصی نیز هرگز نادیده گرفته نشده است. خانه های کپسولی 1964 (Capsule Houses)، مجموعه ای از خانه های پیش ساخته با قابلیت مونتاژ آسان از شناخته شده ترین آنهاست. این ماژول ها از سازه های مدور کوچک و متصل به ماکروسازه مرکزی تشکیل شده اند که ویژگی بارز پروژه Plug-In City (شهر اتصالات) به شمار می رفت.

این سیستم لازم می داند تا تعاملات اجتماعی در خارج از آن یعنی در فضاهای مشترک وعمومی صورت گیرد و طرح منطقه ای جدیدی پایه گذاری می کند تا نیاز انسان ها به جامعه پذیری و اجتماعی شدن را برآورده سازد. بدین ترتیب زمینه برای شهری که می تواند در حرکت بوده و به مکان های جدید برود فراهم شد و با توجه به جهانی شدن دنیایی که امروزه در آن زندگی می کنیم این ایده چندان عجیب به نظر نمی رسد.

دیدگاه (هدف) Archigram از پروژه های "شهر اتصالات" (The Plug-In City) و "شهر متحرک" (The Walking City) متشکل از خانه های مینیمالیست و ساده، تجسمی از تمایل دنیای امروز به بازسازی بنیادی اقتصاد، جامعه و بطور کلی سبک زندگی در تلاش برای صرفه جویی در فضا و منابع است.

logo-samandehi