برنامه‌های هیئت مدیره جدید انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران تشریح شد

نشست خبری هیئت مدیره دوره یازدهم انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنر آنلاین، نشست خبری هیئت مدیره جدید انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران روز یکشنبه ۷ بهمن ماه با حضور عباس مجیدی رئیس هیئت مدیره انجمن مجسمه‌سازان ایران، صفا سبطی دبیر انجمن مجسمه‌سازان ایران، هومن سلیمی عضو هیات مدیره و خزانه‌دار انجمن، معصومه میرحسینی و محمد مهدی صنعتی اعضای هیئت مدیره انجمن برگزار شد.

در ابتدای این جلسه عباس مجیدی گفت: فعالیت‌های ما در ادامه روند هیئت مدیره قبلی و در عین حال با نگاهی که به اصلاح اساسنامه داشتیم شکل گرفت. شعار ما این است که نگرش‌ها را پژوهشی‌تر کنیم و گزارش‌هایی در مسیر شفاف‌سازی ارائه دهیم. بر همین اساس هر ۵۰ روز یکبار گزارشی ارائه می‌دهیم تا دوستان از جریان کارهای هیئت مدیره انجمن مطلع شوند. هم صدایی و شنیدن صداهای مختلف برای ما اهمیت زیادی دارد تا بتوانیم با استفاده از سلیقه‌های مختلف مسیر بهتری برای انجمن رقم بزنیم.

مجیدی ادامه داد: تا به حال حدود ۳۰ جلسه تشکیل داده‌ایم که در آن‌ها به مسائل ساختاری کمیته‌ها، آیین‌نامه‌ها و... پرداختیم. ما تمرکز جدی بر این موضوع داریم که بتوانیم بینال مجسمه سال آینده را به موقع برگزار کنیم. برای این کار احساس کردیم لازم است جلساتی برگزار کنیم و دوسالانه‌های قبلی را بررسی کنیم و پس از آن برای ادامه مسیر برنامه‌ریزی کنیم. در ۵ ماه گذشته چند گرامیداشت برای هنرمندان از دست رفته مانند محسن وزیری مقدم، حسن حاجی نوری و رضا امیر یار احمدی برگزار کردیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن مجسمه‌سازان ایران درباره همکاری با سومین دوسالانه مجسمه‌های شهری مشهد گفت: تمام تلاش ما این است که مناسبات هنر مجسمه‌سازی را در مشهد هموار کنیم تا بتوانیم الگویی برای سایر شهرها ایجاد کنیم. از دیگر فعالیت‌های ما مشارکت با وزارت ارتباطات برای طراحی یادمان شهدا در محدوده این وزارتخانه بود که فراخوان و داوری آثار آن انجام شده است. همچنین رونمایی کتاب بی‌ینال هفتم مجسمه‌سازی که از دوره گذشته هیات مدیره باقی مانده بود سرانجام پیگیری شده و نتیجه داد.

مجیدی ادامه داد: رویداد درختستان تنها موردی است که انجمن مجسمه‌سازان ایران ارتباط مستقیم با سازمان زیباسازی تهران دارد و امسال هم با کمی تغییر در پروپوزال خود سعی داریم که این رویداد را برگزار کنیم. همچنین در ارتباط با ۲۰ سالگی انجمن قصد داریم جشنی برگزار کنیم و همنشینی خوبی با اعضای انجمن داشته باشیم.

هومن سلیمی نیز با اشاره به نمایشگاه "روشنایی بزرگان" گفت: ایده این کار در هیئت مدیره قبلی شکل گرفته بود و چنین رویدادی تا به حال در انجمن سابقه نداشت. ما توانستیم همزمان با برگزاری نمایشگاه و بزرگداشت هنرمندان پیشکسوت یک فیلم مستند هم درباره آنها تهیه کنیم. معیار انتخاب ما برای این اساتید داشتن سن بالا و این نکته بود که مدت زیادی جامعه هنری از آنها بی‌خبر بود. نخستین رویدادهای این بخش به بزرگداشت حسین قره گزلو و و انسیه لواسانی اختصاص داشت که نمایشگاه آثار آنها در خانه هنرمندان برگزار شد و همزمان فیلم مستند کوتاهی درباره آنها ساخته شد و به نمایش درآمد. طبق برنامه‌ریزی انجام شده قصد داریم چنین رویدادهایی را برای بیست هنرمند برگزار کنیم و پس از برگزاری این رویداد‌ها برای پنج هنرمند، یک فیلم بلند درباره آنها خواهیم داشت.

او درباره سومین نمایشگاه دانشجویی که ۱۲ تا ۲۷ بهمن در خانه هنرمندان برگزار می‌شود، گفت: نمایشگاه دانشجویی توسط سه دانشکده دارای رشته مجسمه‌سازی یعنی دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه هنر و دانشگاه نیشابور در دو سال گذشته برگزار شده است و امسال نیز فراخوان خود را در این دانشگاه‌ها اعلام کرد. دبیر این نمایشگاه بیژن غنچه‌پور است و داوری آثار توسط هادی عرب نرمی، رضا قره‌باغی و بیژن غنچه‌پور از سه دانشگاه مختلف مجسمه‌سازی انجام شد.

سلیمی ادامه داد: یکی از نمایشگاه‌های مهم انجمن، نمایشگاه سالانه آثار کوچک است که دو دوره از آن برگزار شده و قصد داریم سال آینده با رویکرد متفاوت‌تری آن را برگزار کنیم. پیش از این نمایشگاه در پایان سال برگزار می‌شد و کوچک بودن آثار به فروش آنها و اقتصاد هنرمندان کمک می‌کرد. ولی الان با توجه به افزایش مجسمه‌های دکوراتیو در مکان‌های مختلف، بخش فروش برای ما چندان پررنگ نیست و بخش هنری اهمیت بیشتری پیدا کرده است. به همین دلیل قرار نیست که این نمایشگاه الزاما در پایان سال برگزار شود.

سلیمی درباره اتفاق مهمی که در این دوره از هیات مدیره انجمن مجسمه‌سازان رخ داده است گفت: حدود ۲۰ سال بود که مجسمه‌های ویترین‌های خانه هنرمندان ایران تغییر نکرده بود، اما در هیات مدیره جدید با مذاکراتی که با خانه هنرمندان داشتیم این ویترینها در اختیار انجمن مجسمه‌سازان قرار گرفته و ما به صورت فصلی و با اعلام فراخوان از اعضای انجمن می‌خواهیم که آثار خود را در این ویترین‌ها قرار داده و به نمایش بگذارند و تا به حال چند نمونه از این آثار نیز به فروش رسیده است.

معصومه میرحسینی نیز با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته در کمیته‌های مختلف انجمن حضور داشته است گفت: رویداد درختستان فعالیتی مستقل از بهارستان است که ایده آن توسط انجمن مجسمه‌سازان ایران مطرح شده و با همکاری سازمان زیباسازی انجام می شود. در این رویداد درختان خشک شده خیابان ولیعصر تبدیل به مجسمه می‌شوند. امسال قصد داریم تعداد محدودتری از هنرمندان را برای ساخت این آثار انتخاب کنیم و آثاری که به وجود می‌آید این خیابان را تبدیل به یک موزه محیطی می‌کند. همچنین پیشنهاد داده‌ایم که آثار دو دوره گذشته به اضافه آثاری که امسال خلق می‌شوند پلاک‌گذاری شوند و نقشه ای از آنها تهیه شود که جایگاه و مشخصات آنها برای گردشگران و علاقمندان مشخص باشد.

صنعتی نیز با اشاره به فعالیت‌های انجمن در خارج از تهران گفت: طی چند جلسه قرار بر این شد که شهرهای مختلف را از سه منطقه کویری، کوهستانی و ساحلی برای برگزاری رویدادهای مختلف در نظر بگیریم. شهر کرمان برای سال نخست انتخاب شد و قرار بر این است که رویدادی بر اساس فضا و مکان در این شهر اتفاق بیافتد. این رویداد بر اساس نگاه زیستی و تعامل انسان با منطقه شکل گرفته است و هم اکنون مراحل ابتدایی این رویداد انجام شده و فراخوان آن به زودی اعلام می‌شود. گستره این رویداد هنرهای معاصر با محوریت مجسمه است و احتمالا بخشی از آن در تهران و بخشی در کرمان روی می‌دهد.

صفا سبطی دبیر انجمن مجسمه سازان نیز گفت: ما یک انجمن صنفی نیستیم بلکه انجمن هنری هستیم و تمام رویدادها و سیاست‌گذاری‌های ما بر اساس مسائلی که برای ما از اهمیت برخوردار است شکل می‌گیرد، بنابراین از دو جنبه با این مسئله مواجه شدیم. یکی اینکه اگر نمی‌توانیم حمایت صنفی از اعضای انجمن داشته باشیم مهمترین وظیفه‌ای که برای خود دیدیم این بود که به لحاظ هنری و حفظ وجهه هنری مجسمه‌سازان قدم برداریم. از سوی دیگر این نکته برای ما مهم است که اگر قدمی برداشته می‌شود حتما بر اساس یک کار پژوهشی باشد و لزوم آن ابتدا برای ما اثبات شده باشد. به همین دلیل در بخش‌های مختلف با صاحبنظران تبادل نظر کردیم و نشست‌های مختلفی را برگزار کردیم تا بتوانیم برای بی‌ینال آینده تصمیم‌گیری کنیم.

او درباره رویداد کرمان گفت: انجمن مجسمه‌سازان ایران این سیاست را دارد که به اعضای خود در تمام ایران نزدیک شده و با آنها گفتگو داشته باشد. ما خواهان این هستیم که تمام مجسمه‌سازان ایران با هم گفت‌وگو داشته باشند و در کنار هم باشیم به همین دلیل غیر از اینکه با تشکل‌های شهرستان‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم سعی داریم رویدادهای بیشتری را در شهرستان‌ها شکل دهیم.

وی با بیان اینکه رویداد های مختلف هنری در کشور توسط نهادهای مختلف برگزار می‌شود گفت: وظیفه ما این است که استقلال انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز را حفظ کنیم به همین دلیل در رویدادهایی شرکت می‌کنیم که این انجمن به عنوان نهاد مرجع در آن رویداد مد نظر گرفته شده باشد و جایی که احساس کنیم منافع اعضا یا جریان مجسمه سازی در خطر باشد مشارکت نمی‌کنیم.

مجیدی نیز در ادامه گفت: در استراتژی و مسیر چشم انداز ما چند نکته مهم وجود دارد. نخست اینکه در راستای فعالیت‌های پژوهشی بتوانیم مجله انجمن را از شکل داخلی خارج کرده و آن را به نشریه علمی- ترویجی تبدیل کنیم. همچنین در بخش کمیته‌های آموزش قصد ما این است که خلاءهای آموزشی را با برگزاری کارگاه ها و نشست‌ها پر کنیم.

مجیدی ادامه داد: انتظاری که به عنوان نهاد و مرجع مجسمه‌سازی کشور از سازمان‌ها و نهادها داریم این است که آثاری را که قرار است در نمایشگاه‌ها یا جایگاه‌های مختلف شهری و محیطی قرار دهد از مسیر انجمن انتخاب کنند تا بتوانیم با پیشنهادهای تخصصی در زمینه کیفیت آثار و حتی قیمت‌گذاری آنها به ارائه آثار بهتری در محیط‌های مختلف کمک کنیم.

او درباره روز مجسمه گفت: در زمینه انتخاب یک روز مشخص هنوز به انسجام نرسیده‌ایم و پیشنهادهای مختلفی وجود داشته که هنوز بحث‌هایی درباره آنها وجود دارد. اما قصد داریم به زودی روز مجسمه را تعیین کنیم.

مجیدی درباره مجسمه‌های شهری گفت: ما بسته‌های پیشنهادی برای سازمان زیباسازی شهر تهران در نظر داریم که برای شکل ارائه آثار، شیوه نگهداری آنها، موقت یا دائم بودن آثار و... پیشنهاداتی را مطرح می‌کند. بیشتر از ۷۰ درصد آثاری که در سال‌های اخیر در تهران و شهرهای دیگر نصب شده است آثار فستیوالی و موقت هستند که طبیعتا مطالعه کامل شهری روی آنها انجام نشده است. بنابراین آنها با تعاریف شهر و تناسبات آن هماهنگ نیستند. خیلی از این آثار به عنوان یک کار موقت خوب هستند و در زمان نصب خود خوب عمل کرده‌اند، اما کیفیت لازم برای ماندگاری در شهر را ندارند بنابراین حفظ آنها اشتباه است و باید از شهر برداشته شوند.

مجیدی ادامه داد: رسالت انجمن تنها در هنر شهری نیست بلکه ما سعی می‌کنیم در تمام بخش‌ها ورود کنیم که این بخش شامل گالری‌ها هم می شود. ما می‌خواهیم با گالری ها نیز تعامل داشته باشیم تا آثاری متناسب با شرایط مجسمه‌سازی امروز ایران خلق شده و به نمایش درآیند. در بی‌ینال مجسمه‌سازی نیز باید ببینیم بضاعت مجسمه‌سازی امروز ما در چه حد است و تجربه زیسته هنرمندان در آنها رصد شود. امیدواریم فضایی که به واسطه این پژوهش‌ها شکل می‌گیرد باعث شود بی‌ینالی در شان مجسمه سازی امروز کشور برگزار کنیم.

سبطی در پایان این جلسه گفت: در این دوره یک کمیته با نام کمیته پژوهش که مکمل کمیته انتشارات است به انجمن اضافه شد. ما افراد پژوهشگری در بدنه انجمن داریم و سعی می‌کنیم از افراد دیگر هم کمک بگیریم تا مسیری ایجاد کنیم که منجر به نشر کتاب‌هایی در بخش نظری شود تا به مجسمه سازان کمک کند. از طرفی قصد داریم رویدادهای انجمن را در قالب کتاب منتشر و ثبت کنیم. ثبت این رویداد ها به شکل کتاب می‌تواند باعث شود وضعیت مجسمه‌سازی خود را در ایران و جهان به صورت تحلیلی بررسی کنیم و این کار به رشد مجسمه سازی منجر می‌شود.

logo-samandehi