در حاشیه جشنواره روبان قزمز مطرح شد

بهناز پوررنگ: اعتقاد دارم زبان هنر یک زبان بین المللی و موثر است.

بهناز پورنگ دبیر نخستین دوره از جشنواره نقاشی روبان قرمز در حاشیه این رویداد برنامه ها و اهداف این برنامه را در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین تشریح کرد و گفت:

این اولین سالی است که این جشنواره در حال برگزاری است. با توجه به استقبال هنرمندان و این رویداد، به احتمال زیاد در سال آینده با کیفیتی بالاتر شاهد برگزاری این برنامه با نمایشگاه هنرهای تجسمی باشیم و نه فقط نقاشی.

وی افزود: آثار بسیاری به دستمان رسید که در انتخاب آنها سعی شده کارها دیدگاه مثبت داشته باشند. انتخاب آثار بسیار سخت بود، داوران آثار را از چند فیلتر گذرانده و در نهایت انتخاب می کردند. سه داور هنرمند از جمله کامبیز درمبخش، هما خوشبین و حبیب درخشانی و از بخش تخصصی پزشکی هم یک تیم هشت نفره حضور یافته و نشست بسیار مهمی در دفتر سازمان ملل متحد داشتیم که ساعت ها روی هر اثر صحبت کردیم و آثار مناسب به مرحله نمایشگاه رسید.

پوررنگ دلیل انتخاب حوزه ایدز را اینگونه مطرح کرد: به نظرم بیماران HIV بسیار افراد مظلومی هستند و گهگداری نگاه های منفی به آنها وجود دارد در حالی که بسیاری از این افراد ناخواسته درگیر این بیماری شده اند و همیشه سر این موضوع طرد شدند.

دبیر جشنواره اشاره کرد: سه هدف اصل که در جهان دنبال می شود به صفر رساندن انگ و تبعیض در رابطه با مبتلایان به این بیماری، به صفر رساندن مرگ ناشی از ایدز و همچنین به صفر رساندن مبتلایان جدید است. ما هم با این سه هدف کار می کنیم.

وی به میزان اثرگذاری هنرتجسمی و هنرمندان این حوزه روی عموم مردم اشاره کرد و گفت: اعتقاد دارم زبان هنر یک زبان بین المللی و موثر است. در نقاشی گویا یک شخص با فرد دیگری در حال گفتگو است و این مسئله می تواند اتفاق خوبی باشد. البته هنرمندان باید در رابطه با HIV آموزش ببینند و بعد با هنرجویان خود کار کرده و بتوانند آثار را با یک دیدگاه خاص خلق کنند. هنرمندانی که اثر ارائه کرده اند، تلاش داشته اند که احساس خود را روی بوم بیان کنند.

پورنگ همچنین اذعان داشت که این دوره از جشنواره در سطح ملی فراخوان داشت ولی مشتاق هستیم که این رویداد به سطح بین المللی گسترش یابد. ما برای اینکه مجوز نمایشگاه را بگیریم زمان زیادی را از دست دادیم؛ در واقع ما آذرماه امسال فراخوان دادیم که از آذر تا اسفند زمان بسیار کمی برای نهایی کردن برنامه های یک نمایشگاه است . امید داریم در دوره های بعدی این کارهای اداری سهل تر شود تا هنرمند حداقل شش ماه فرصت انجام کار داشته باشد.

قابل ذکر است که بهناز پورنگ مدیریت یکی از شعب آموزشگاه پویندگان را بر عهده دارد.

logo-samandehi