معمار سرشناس ژاپنی برنده جایزه پریتزکر ۲۰۱۹


پریتزکر، بزرگترین جایزه معماری در جهان که از آن به عنوان نوبل معماری نام می برند به آراتا ایسوزاکی، معمار برجسته ژاپنی تعلق گرفت.

به گزارش گالری آنلاین، این معمار سرشناس ژاپنی طراحی ساختمان ها و سازه های ماندگاری را در شهرهای مختلف جهان بر عهده داشته که مجموعه بزرگ ورزشی سن جوردی در شهر بارسلون، یکی از مهمترین ورزشگاه های ساخته شده برای بازیهای المپیک ۱۹۹۲، موزه هنرهای معاصر لس آنجلس و نیز ساختمان مرکز کنوانسیون ملی قطر از جمله آنهاست.
از دیگر بناهای طراحی شده توسط این معمار برجسته ژاپنی می توان به برج معروف آلیانس در میلان ایتالیا، ساختمان آکادمی مرکزی هنرهای زیبا در چین، بنای داموس در لاکرونیای اسپانیا و ساختمان موزه هنرهای مدرن گونما در ژاپن اشاره کرد.
هیئت ژوری چهل و ششمین دوره از مراسم اهدای جایزه پریتزکر بدین ترتیب امسال هفتمین معمار برجسته ژاپنی را مستحق دریافت نوبل معماری معرفی کرد. شش تن از معماران ژاپنی پیشتر موفق به دریافت این جایزه شده بودند.
آمریکا در حال حاضر با هشت معمار برگزیده در صدر فهرست کشورهایی قرار دارد که تاکنون این جایزه را دریافت کرده اند. هدف از اهدای این جایزه تقدیر و بزرگداشت معمارانی است که در قید حیات هستند و ثمره ذوق و خلاقیت آنها در خدمت بشریت قرار گرفته است.

Domus: La Casa del Hombre

Nara Centennial Hall

Qatar National Convention Centre

Art Tower Mito

منبع: آرک دیلی/ آرل

logo-samandehi