اجرای نورپردازی مسجد جامع فرومد

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان میامی گفت: کار نورپردازی مسجد جامع فرومد انجام شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایلنا، محمدصادق رضویان (مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان میامی) با اشاره به انجام کار نورپردازی مسجد جامع فرومد گفت: با توجه به اهمیت و جایگاه مسجد جامع تاریخی فرومد و مراجعه گردشگران به این اثر تاریخی، کار نورپردازی این مسجد تاریخی انجام شد.

وی گفت: بر اساس بررسی­‌های انجام شده و در این مرحله، نسبت به نورپردازی ایوان شمالی و جنوبی و پایه‌های این مسجد تاریخی اقدام شد.

رضویان افزود: مسجد جامع فرومد، از عجایب هنری ایران با قدمتی نهصد ساله و از بناهای ماندگار دوران خوارزمشاهی در ایران است.

مسجد جامع فرومد در جاده میامی به سبزوار و مشهد در روستای فرومد از توابع شهرستان میامی و ۱۰۰ کیلومتری شرق شهر میامی واقع شده است.

مسجد جامع فرومد و آرامگاه «ابن یمین فریومدی» شاعر قرن هشتم هجری، در نیمه دوم قرن هفتم هجری به ویژه در اواخر تسلط ایلخانیان مغول (نیمه اول قرن هشتم) در روستای فرومد و آبادی‌های اطراف آن از نظر سیاسی دارای اهمیت زیادی بود و ایجاد نهضت سربداران، آبادانی این روستا را که تقریباً مرکز فعالیت آنان محسوب می‌شد بیش از پیش افزایش داد.

بنای مسجد جامع فرومد در مساحتی حدود ۸۲۰ متر مربع با نقشه دو ایوانی ساخته شده و متشکل از دو ایوان شمالی و جنوبی، دو ایوانچه در طرفین ایوان‌ها، شبستانی در ضلع شرقی ایوان جنوبی و احتمالاً شبستانی به قرینه آن در ضلع غربی، دو رشته رواق در طرفین صحن، اتاق گنبددار چهار گوش در ضلع غربی ایوان شمالی و سردری مزین، است.

مسجد جامع فرومد از معدود مساجدی است که گچ‌بری، نقش‌ها و کاشی‌کاری‌های زیبای قرون چهارم تا هفتم هجری در بنای آن به‌ کار رفته است و به همین دلیل در شمار آثار تاریخی مهم و کم‌نظیر ایران جای دارد.

این بنا که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده دارای تزئینات معماری منحصر به فرد گچی و آجری با تلفیق کاشی فیروزه‌ای است.

logo-samandehi