خلق اثر با هر دو دست؛ کشفی جدید از قابلیت‌های داوینچی

نتایج بررسی یکی از آثار اولیه لئوناردو داوینچی حاکی است که وی در خلق اثر از قابلیت استفاده از هر دو دست برخوردار بوده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا، یک تحقیق که به همت کارشناسان موزه هنر ایتالیا موسوم به «گالری اوفیزی» انجام شد، نشان می دهد که این هنرمند دوره رنسانس، برای خلق آثارش از هر دو دست استفاده می کرده است.


تحلیل این اثر داوینچی همچنین طرح اولیه منظره ای در پشت اثر را نمایان کرد، مساله ای که قبلا از دید کارشناسان مخفی مانده بود.

به گفته «ایکی اشمیت» مدیر گالری اوفیزی، کشف حقیقت در نتیجه بررسی انجام شده، انقلابی واقعی به شمار می رود.
یافته های این تحقیق در آستانه برگزاری چند نمایشگاه در سراسر اروپا برای گرامیداشت پانصدمین سالگرد مرگ این هنرمند علنی شده است. قدمت اولین نقاشی داوینچی که به خلق شاهکارهایی چون مونالیزا مشهور است، به 5 اوت 1473 برمی گردد. وی در آن زمان تنها 21 سال داشت و این نقاشی، چشم اندازی از قلعه «مونته لوپو» و دره رود «آرنو» را به تصویر می کشد.

«سیسیلیا فروسینینی» مورخ هنری ایتالیا گفت که داوینچی چپ دست به دنیا آمد، اما از سنین کودکی آموخت که با دست راست بنویسد.
داوینچی نقاش دوره رنسانس بود که در زمینه‌هایی چون مجسمه‌سازی، معماری، موسیقی، ریاضی، مهندسی، اختراعات، آناتومی، زمین‌شناسی و نویسندگی نیز فعالیت داشت.
بسیاری از فرهیختگان، داوینچی را نمونه بارز یک نابغه دوره رنسانس می‌دانند و وی در سطحی گسترده یکی از بااستعدادترین شخصیت‌هایی شناخته می‌شود که تاکنون در این جهان زیسته است.

logo-samandehi