گفتگو با نیوشا جوادی‌پور

در آستانه افتتاحیه نمایشگاه مروری بر آثار استاد محمود جوادی‌پور توسط کارگروه نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران

"چنین پدری دید من را وسعت داده و دنیای عمیقتری را در مقابل من باز کرده. " این را نیوشا جوادی پور در آستانه افتتاحیه نمایشگاه مروری بر آثار استاد محمود جوادی پور که به همت کارگروه نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران برگزار شده است، بیان کرد و ارتباط خود با کارهای پدر را چنین شرح داد:

هر دوره از کارهای پدر حال و هوای خودش را دارد و در هر دوره ای کارهایی وجود دارند که من به آنها علاقه مندم. این امر همیشه به دید و حس شخصی افراد مربوط میشود.

داشتن چنین پدری دید من را وسعت داده و دنیای عمیقتری را در مقابل من باز کرده. کما اینکه خودم را تشویق کرده که در این مسیر قدم بگذارم و دانسته ها و تجربه های خودم را به کودکان و نوجوانان بیاموزم.

وی از تجربه حضور خود در کارگاه پدر، گفت:

من خیلی وقت‌ها با وجود شیطنت کودکی اجازه داشتم پشت سر او بنشینم و آرام دستهای قوی او را در حال کار نگاه کنم که با چه تسلطی روی تابلو ها یا اشیا دست ساز خودش کار میکرد.

این هنرمند با اشاره بر اینکه دغدغه های فکری این نسل از هنرمندان فراوان بوده است، افزود:

پدر نیز دغدغه های فراوانی داشتند، چرا که باید در خیلی زمینه ها نو آوری میکردند تا راهشان باز شود.آن‌زمان نه مرکزی برای نمایش کارهایشان وجود داشت و نه بسیاری از مردم شناختی از زمینه های هنر مدرن داشتند.

جوادی‌پور علایق پدر را در زمینه ی کارهای امپرسیونیستها و تا حدی به مکتب باو هاوس عنوان کرد؛ و در مورد کتاب مجموعه آثار استاد محمود جوادی‌پور که هفته آینده سی‌ام فروردین رونمایی میشود، توضیح داد:

کتاب ستایش روز شامل مجموعه وسیعی از آثار استاد جوادی پور و زندگینامه هنری ایشان با سندیت گفته های او در زمینه های نقاشی و گرافیک است و تاریخچه ایست از شروع هنر مدرن ایرانی و تاسیس دانشکده هنرهای زیبا و چگونگی راه یافتن پدر به این عرصه در طول ۷۰ سال فعالیت هنری وی.

این کتاب به ۲ زبان فارسی و انگلیسی نوشته شده است.مقالات کتاب شامل پیشگفتاری از من، سپس رویدادنگاری توکا ملکی و مقالاتی از استاد رویین پاکباز و مقاله ای پژوهشی از آقای سیامک دل زنده است.

ایده اولیه نگارش کتاب حدود ۹ سال پیش در زمان حیات پدر شکل گرفت. پس از درگذشت او و قفه هایی چند، نهایتا با همکاری ما و محمودرضا بهمن‌پور در نشر نظر، کتاب به شکل حاظر به ثمر رسید.


این مجموعه آثار در گالری ممیز و زمستان خانه هنرمندان ایران به همت کارگروه نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران ،از ساعت ۵ عصر بیست و سوم فروردین ماه ۹۸ در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.

کتاب گزیده آثار محمود جوادی پور نیز روز جمعه سی ام فروردین ماه ساعت ۶ عصر در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران رونمایی خواهد شد.

علاقه مندان میتوانند جهت مشاهده آثار و شرکت در مراسم گشایش نمایشگاه و رونمایی از آثار استاد محمود جوادی پور به آدرس خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه نمایند.

logo-samandehi