دانشگاه هنر و 4 مشکل بودجه ای آن

رئیس دانشگاه هنر گفت که این دانشگاه با چهار مشکل عمده درباره بودجه اختصاص یافته با آن رو به رو است که برای جلوگیری از صدمات آموزشی نیازمند رفع این مسائل از طرف سازمان برنامه است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا: بودجه دانشگاه ها و رشته های هنری کشور بر اساس معیار سایر رشته های فنی و علوم انسانی دیده می شود، در صورتی که قابل مقایسه با یکدیگر نیستند.


وی درباره اولین مسئله بودجه ای دانشگاه هنر افزود : گروه ها و رشته های هنری نیاز به کارگاه مجسمه سازی، لابراتوارهای عکاسی و فیلمبرداری و آزمایشگاه دارند. همچنین رشته های هنر مثل مرمت، فرش، و سایر رشته های طراحی صنعتی و صنایع دستی کارگاه های آموزشی مخصوص به خود را دارد. همه این موارد هزینه های زیادی دارند که با رشته های علوم انسانی که صرفا نیازمند کلاس درسی است، قابل مقایسه و مشابه نیست.

سلطانی با بیان اینکه اختصاص بودجه یکسان بدون در نظر گرفتن نیاز دانشگاه های هنر از جمله اشکالات کار است، اظهار کرد: بارها درخواست بازنگری بودجه به سازمان برنامه و بودجه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داده شده است اما خواسته ها برآورده نشده است.
وی ادامه داد: حتی دانشگاه درخواست داشته مجموعه رشته های هنری، پلاتوها، سالن های نمایش و کارگاه های اختصاصی آنها بودجه خاص دریافت کنند که این اتفاق رخ نداده است.

رئیس دانشگاه هنر با اشاره به دومین مسئله بودجه ای دانشگاه، گفت: بین افزایش هزینه ها و افزایش بودجه دانشگاه ها تعادل برقرار نیست. به عنوان مثال در سال جاری 20 درصد حقوق کارمندان و اعضای هیات علمی افزایش پیدا می کند که در میزان بودجه لحاظ نشده است، در این صورت ما با یک بودجه منفی نسبت به سال گذشته مواجه هستیم. همچنین این مسئله تمامی دانشگاه ها را در بر می گیرد.
سلطانی با اشاره زمان پرداخت بودجه تخصیص یافته که سومین مسئله است، اظهار کرد: مشکل عمده ای که در اکثر دانشگاه ها با آن رو به رو هستیم تخصیص بودجه هایی است که به موقع پرداخت نمی شود.

وی با اشاره به چهارمین مسئله بودجه این دانشگاه افزود: در دانشگاه های هنری به دلیل انجام پروژه ها و پایان نامه ها به صورت عملی و نظری در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجویان با سنوات اضافه مواجه می شوند و تعداد ترم های مجاز مشخص شده برای انجام پروژه آنها کافی نیست.
رئیس دانشگاه هنر افزود: اکثر دانشجویان در بسیاری از رشته ها تعداد سنوات اضافی دارند اما بودجه ای که از سازمان دریافت می شود فقط برای دانشجویانی است که در سنوات مجاز حضور دارند.
سلطانی خاطر نشان کرد: دانشگاه هنر بیش از یکهزار و 500 نفر دانشجو سنوات رایگان دارد که شهریه پرداخت نمی کنند و 40 درصد از بودجه خود را برای این دانشجویان صرف می کند اما این هزینه را از سازمان برنامه و بودجه دریافت نمی کند و بسیاری از دانشگاه ها نیز در این خصوص دچار مشکل و کمبود بودجه هستند.
رئیس دانشگاه هنر ادامه داد: دانشگاه حدود 4 هزار دانشجو دارد که فقط بودجه 2 هزار و 200 نفر آنها تامین می شود و این تفاوت تامین بودجه معضلی است که دانشگاه با آن رو به رو است.
سلطانی با اشاره به پیامد های کمبود بودجه در دانشگاه ها تصریح کرد: سخت گیری های دانشگاه برای اینکه دانشجویان با سنوات کمتری تحصیل خود را به پایان برسانند در فضای رشته های هنری با کاهش کیفیت آموزش همراه است. همچنین از طرف دیگر همراهی بیشتر سازمان برنامه و بودجه و وزارت علوم نسبت به دانشگاه هنر هنوز اتفاق نیوفتاده است.

logo-samandehi