برپایی شب «یزد» در دانشگاه سوربن فرانسه

نشست شب یزد با حضور علاقه‌مندان به فرهنگ و تمدن ایران در دانشگاه سوربن فرانسه، برگزار و ابعاد مختلف فرهنگی و معماری یزد معرفی شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، محسن عباسی هرفته ـ عضو و نماینده شورای اسلامی شهر یزد ـ و محمدحسین پاپلی یزدی ـ نویسنده و محقق ایرانی ـ به عنوان سخنرانان اصلی این مراسم درباره یزد سخن گفتند.

عباسی که درباره «یزد، شهر میراث جهانی» اقلیم، معماری و سبک زندگی مردم یزد سخنرانی کرد، درباره این نشست توضیح داد: شب یزد با حضور 120 نفر از اندیشمندان و علاقه‌مندان به فرهنگ و تمدن ایران به طور عام و یزد به طور خاص برگزار شد و محور صحبت‌ها به هم‌آهنگی و انسجام میان سه مولفه اقلیم، معماری و سبک زندگی در یزد مربوط می‌شد. این موضوع از یک مقیاس کلان سرزمینی آغاز شد که در آن به نقش بیابان، کوه‌های پیرامون شهر، نحوه استحصال آب و انتقال آن به شهر، ویژگی‌های دشتی که یزد در آن قرار گرفته و دشواری زندگی در این منطقه اشاره شد.

یزد

نماینده شورای شهر یزد در نشست شب یزد دانشگاه فرانسه اظهار کرد: معیشت یزدی‌ها بر مدار تجارت و صنایع سنتی بوده چرا که فقدان آب کافی برای کشاورزی و دامداری در مقیاس وسیع از یک سو و قرارگیری بر سر راه‌های تاریخی ایران از سوی دیگر موجبات این امر را فراهم آورده است.

هنر یزدی‌ها موضوع دیگری بود که عباسی در سخنان خود به آن پرداخت و افزود: هنر در تبدیل محدودیت‌ها به امکان نقش دارد و معماری و صنایع سنتی یزد شاهد این امر است.

وی بیان کرد: طرح نام یزد و فرهنگ و تمدن آن در دانشگاه کهنسال و معتبر سوربون، اتفاق بزرگی بود که باید با برنامه‌ای مشخص در آینده در این دانشگاه و سایر مراکز علمی و فرهنگی اروپا به عنوان قاره ای علاقه مند و مدعی پرچمداری فرهنگ و تمدن باستانی تکرار شود.

محمدحسین پاپلی‌یزد» درباره این نشست که با حضور اعضای شورای شهر یزد همراه بود، به خبرنگار ایسنا گفت: معرفی ابعاد مختلف معماری یزدی‌ها و فرهنگ حاکم در بافت تاریخی این شهر میراث جهانی از جمله مهمترین مباحثی بود که در این نشست برای مخاطبان و اساتید خارجی دانشگاه سوربن پاریس مطرح شد.

این استاد دانشگاه ایران، همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف در استان یزد را از دیگر ویژگی‌های این دیار دانست و بیان کرد:‌ وجود مسجد برای مسلمانان، ‌آتشکده برای زرتشتیان و کنیسه برای یهودیان از دیگر مباحثی بود که به عنوان نماد فرهنگ صلح جویی ایرانی‌ها برای مخاطبان خارجی نشست شب یزد در فرانسه مطرح شد.

پاپلی‌یزدی با اشاره به اهمیت نگهداری از برند ثبت جهانی یزد،‌ اظهار کرد:‌ در نشست شب یزد مستنداتی از بهسازی و مرمت بافت تاریخی یزد به نمایش گذاشته شد که نقش مهمی در معرفی آنچه که باید یزد ایفا کند، دارد.

وی در ادامه با بیان این که برگزاری این رویدادهای فرهنگی برای مخاطبان خارجی و در عرصه بین المللی از جمله بایدهای حراست از بافت تاریخی و جهانی یزد است، گفت:‌ توسعه گردشگری و جذب توریست‌های علمی و فرهنگی از دیگر محورهای برگزاری نشست شب یزد در فرانسه بود .

این نویسنده و محقق کشور، برند شهرجهانی یزد را سرمایه‌ای مهم برای توسعه فرهنگی،‌ اقتصادی و اجتماعی دانست و افزود:‌ نگهداری از این مهم مستلزم معرفی غنای فرهنگی یزد و ایران اسلامی است .

پاپلی یزدی جلب سرمایه گذاری در زمینه انواع گردشگری فرهنگی، علمی و معماری را از دیگر ویژگی‌های این چنین رویدادهای فرهنگی و بین المللی عنوان کرد و گفت: توسعه گردشگری یزد مستلزم معرفی بیش از پیش این دیار به مردم جهان است.

logo-samandehi