روایت مریم عابدی از نمایشگاه گروهی ۹۵-۹۷ انجمن هنرمندان نقاش ایران

«انجمن هنرمندان نقاش ایران به عنوان یک نهادِ مادر، هم در روابط جامعه هنرمندان باهم می تواند تاثیر داشته باشد و هم در بالا بردن سطح کیفی کار آنها» این را مریم عابدی از اعضای انجمن هنرمندان نقاش ایران گفت.

در ادامه خواننده این گفتگو باشید.

به گزارش گالری آنلاین مریم عابدی، هنرمند نقاش، دو اثر در نمایشگاه گروهی انجمن هنرمندان نقاش ایران که از ۷ - ۱۸ تیرماه در خانه هنرمندان ایران برپاست، ارائه داده که در آنها از تکنیک بافت با پارچه بوم استفاده کرده است.

وی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین اشاره کرد که دغدغه ام شیوه های استفاده از پارچه بوم نقاشی برای خلق تصویر است. تکنیک کار من با استفاده از برش پارچه بوم به ساخت نوارهای بوم منتهی می شود؛ این نوارها برای من حکم تاروپود فرش را بازی می کند. پس مراحلی همانند بافت فرش را روی چهارچوب بوم تجربه می کنم.

عابدی افزود: تارها را می کشم و بعد پود ها را که اندازه های مختلف دارد از لابلای تارها عبور می‌دهم. در این فرآیند فرم های مختلف خلق می شود. از آنجا که شیوه کارم به صورتی است که قبل از کار معمولا یا اتود نمی زنم و یا اگر بزنم به آن وفادار نیستم، از فرمی که قرار است شکل بگیرد کاملا بی خبرم و به غیر از اندازه های مشخصی که پیشتر به نوارها داده ام از چیز دیگری خبر ندارم. یعنی فرم ها در جریان کار خودشان را نشان می دهند بی هیچ نقشه قبلی.

وی همچنین گفت: گاهی رسیدن به یک فرم و دانستن اینکه چه زمان کار تمام شده زمان بر است. گاهی یک هفته، گاهی یک ماه و شاید شش ماه. یک روز تغییری می دهم که فردایش به نظرم ناخوشایند است؛ دوباره تغییرش میدهم و باز فردای آن روز و فرداهای دیگر... . در طول زمان فرم ها پخته می شوند و به جهان بوم وارد می شوند.


عابدی اظهار داشت: شیوه استفاده از رنگ ها هم یا قبل از بافت و یا بعد از بافت گذاشته می شود و معمولا حسی و لحظه ای است؛ بسته به دورانی که کار میکنم دارد. یعنی فکر و نقشه پیشینی برای پالت رنگ هایم ندارم اما کارهایم بیشتر متمایل به رنگ‌های خاکی است.

این هنرمند در رابطه با این رویداد گفت: نمایشگاه خوبی بود ولی شاید اگر با گرما و تعطیلات و ایونت های مهم دیگر شهر همزمان نبود می توانست مخاطب بیشتری داشته باشد.

وی در نهایت اظهار داشت که انجمن به عنوان یک نهادِ مادر، هم در روابط جامعه هنرمندان باهم می تواند تاثیر داشته باشد و هم در بالا بردن سطح کیفی کار آنها. این دو در نهایت به بالابردن سطح خود نهاد و بصورت کلی سطح هنرِ جامعه کمک می کنند.
معتقدم نمایشگاه یکی از راههایی است که اگر با ایده، برنامه ریزی و زمانبندی های مشخص اتفاق بیفتد می تواند برای رسیدن به این اهداف مفید باشد.

logo-samandehi