کتاب زندگینامه دکتر عمید مسعودی رونمایی می شود

سیصد و بیست و چهارمین گفتمان هنر و معماری انجمن مفاخر معماری ایران با عنوان "نقش ماندگار؛ آئین رونمائی از کتاب زندگینامه دکتر عمید مسعودی برگزار می شود.

در کشوری که سرانه مطالعه اش تعریفی ندارد، از قدیم، خواندن شرح احوال و خاطرات بزرگان جایگاه ویژه ای داشته است. نقش ماندگار استاد دکتر عمید مسعودی اما حکایت دیگری دارد. هر قدر که در لابلای خطوط و صفحات این کتاب ارزشمند، درس سیر و سلوک، شرافت و پایمردی بر اهداف والای انسانی می یابید، همان قدر هم آن را کتابی پر محتوا و فنی خواهید یافت. زندگینامه وی چنان خلاقانه و ظریف روایت شده که بدون شک یکی از مهمترین نیازهای نسل نو مهندسی کشور را پاسخ می دهد. در این شرح احوال و خاطرات، به لطیف ترین شکل ممکن می آموزیم که رسم زندگی موفق، سلوک مداوم و بی توجهی به یاس و نومیدی است. در زمانه ای که واژه امید از فرط استفاده نابجا در حال رنگ باختن است. زندگی پر فراز و فرود استاد امید را جلا می دهد. آنچه در بیان مدبرانه سه ویژگی و تخصص بارز حرفه ای در این زندگینامه ذکر شده، می تواند مرجعی بر هر سه حوزه باشد که به اختصار اما بسیار دقیق و حساب شده طرح شده اند. وجه "هنر معماری" و آموختن گام به گام در مکاتب و محافل بزرگان و شرح دقیق از ماهیت درهم تنیده مهندسی و هنر در ذیل عنوان معماری، "وجه استادی" با نگاه پیشرو و روشن از فرایند آموزش، آنگونه که نیازهای آموزشی و تلاش خستگی ناپذیر وی پس از پنج دهه از دوران مسئولیت های خطیرش همچنان زبانزد همکاران و دانشجویان وی بوده است، و سوم، ویژگی "مدیریت و حرفه مهندسی" که جلوه ای از تعهد به اخلاق حرفه ای است، آنچه فقدانش امروز به صورت گسترده و پر دامنه آفت جامعه مهندسی و صنعت احداث کشور شده است، شناخت وظایف ذاتی مهندسین مشاور، تعامل هوشمندانه و دقیق با کارفرما و نهایتا صلابت و جدیت بر حقیقت تا آخرین لحظه، به قیمت هر آنچه که در تناسب با اصالت و درستی وظیفه مهندسی اش نباشد.

کتاب نقش ماندگار بیش از همه و قبل از اینکه ارائه دهنده فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و تخصصی دکتر عمید مسعودی باشد، بیانگر بخش مهمی از تاریخ معماری، شهرسازی و مهندسی کشور است. به گونه ای که تنوع این فعالیت ها در حوزه های مختلف، خواننده را با مباحث گوناگون نیم قرن از معماری و مهندسی در ایران آشنا می کند.

در سیصد و بیست و چهارمین گفتمان هنر و معماری که به آئین رونمائی زندگینامه دکتر عمید مسعودی تخصیص یافته است، آقایان دکتر ایرج اعتصام، مهندس ابوالحسن میرعمادی و مهندس یزدان هوشور سخن خواهند گفت که با نمایش فیلم همراه است. دبیر پنل گفتگو آقای مهندس علیرضا قهاری هستند.

زمان: چهارشنبه 19 تیر 1398 از ساعت 15:30 الی 17:30

مکان: موزه هنرهای دینی امام علی (ع) خیابان ولیعصر (عج) - بالاتر از ظفر – بلوار اسفندیار – شماره 35

logo-samandehi