۲۶ اثر باستانی تاریخی «بنین» از فرانسه به آفریقا بازگردانده می شود

بازگرداندن آثار هنری غارت شده آفریقا به کشورهای مبدا، مساله ای مهم در مناسبات کشورهای آفریقایی و اروپایی است، امری که فرانسه را بر آن داشته ۲۶ اثر تاریخی متعلق به بنین را به این کشور تحویل دهد.

به گزارش گالری آنلاین، ایرنا به نقل از آل آفریقا نوشت، وزیر فرهنگ فرانسه اعلام کرد که پاریس بی معطلی این آثار را مسترد می کند.

«فرانک ریستر» یادآور شد که فرانسه درخواست مشابه از کشورهای دیگر برای پس دادن آثار باستانی این کشورها را مورد بررسی قرار می دهد.

گمان می رود که حدود ۹۰ درصد از میراث فرهنگی آفریقا در اروپا باشد. بنین اولین کشوری است که به طور رسمی از فرانسه خواسته است آثار باستانی اش را پس دهد.

«جوزه پلیا» رئیس مرکز توسعه گردشگری و میراث ملی بنین ضمن استقبال از تصمیم فرانسه برای بازگرداندن این آثار، گفت که اکنون باید مکانی برای نگهداری این آثار در بنین تعیین کرد.

بنین در حال احداث و بازسازی موزه های خود و آموزش متصدیانی است تا از این آثار باستانی و شکننده به نحوی شایسته مراقبت به عمل آورند.

اقدام فرانسه در بازگرداندن آثار باستانی بنین، دیگر کشورهای اروپایی برای اتخاذ تصمیمی مشابه را تحت فشار قرار داده و کشورهای آفریقایی دیگر را برای پس گرفتن آثارشان امیدوار کرده است.

به گفته «هایلو زلک» (Hailu Zeleke) رئیس مرکز تحقیقات و محافظت از میراث فرهنگی اتیوپی، برخی از آثار باستانی این کشور در انگلیس و ایتالیا نگهداری می شود. وی افزود: امیدواریم که انگلیس نیز همچون فرانسه اقدام کند و میراث ما به آفریقا و به خاستگاه خود بازگردانده شود.

چپاول و غارت آثار باستانی مستعمرات در دوره استعماری، قصه تازه‌ای نیست اما تلاش برای بازگرداندن آثاری که سالهاست در موزه‌های غرب خاک می خورند، تازگی دارد. کشورهای استعمار شده به طور روزافزونی خواستار بازگرداندن آثار هنری و باستانی چپاول شده‌شان هستند.
در تحقیقاتی که به همت «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در نوامبر۲۰۱۸ آغاز شد، به بازگرداندن گنجینه‌های آفریقایی موجود در موزه‌های فرانسه سفارش شد، سیاستی که فشار را بر دیگر قدرت‌های استعماری سابق برای بازگرداندن آثار باستانی، افزایش داد.

اگرچه بازگرداندن آثار هنری نمی‌تواند جبرانی بر گذشته استعماری برخی کشورها باشد، اما تلاش‌های مشترک کارشناسان هنری، دولت‌ها و کلکسیونرها نشانه امیدوار کننده‌ای در این زمینه محسوب می‌شود.

logo-samandehi