درگذشت بانوی نقاشی پشت‌شیشه

مهین عظیما به خانه ابدی رفت

مهین عظیما، هنرمند پیسکسوت نقاش عصر روز سه‌شنبه (۱۸ تیر ماه) پس از تحمل دوره‌ای بیماری درگذشت و امروز در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، گلبرگ برزین، فرزند زنده‌یاد مهین عظیما در گفت‌وگو با ایسنا این خبر را تأیید کرده است. او همچنین اظهار کرد که پیکر زنده‌یاد عظیما امروز در کنار همسرش و در مقابل قطعه نام‌آوران به خاک سپرده می‌شود.

مهین عظیما (متولد آذر ۱۳۰۸) دوازدهمین زن دانشجوی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و لیسانس نقاشی دارد. او همچنین تاکنون نمایشگاه‌های مختلف انفرادی و گروهی در ایران و کشورهایی مانند بلژیک، فرانسه، یوگسلاوی و ترکیه برپا کرده است. او در سال ۱۳۴۸ نقاشی پشت شیشه را شروع کرد و یکی از پیشکسوتان این شاخه هنری است.

درگذشت بانوی نقاشی پشت‌شیشه / مهین عظیما به خانه ابدی رفت

مهین عظیما در دهه سی خورشیدی در شمار معدود زن‌های هنرمند بود که وارد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران شد و به نقاشی پرداخت. او در باره علاقه‌مندی‌اش به نقاشی پشت شیشه گفته بود: "در دانشکده هنرهای زیبا، هنرجو بودم، اما چیزی که ما با آن تماس و آشنایی نداشتیم، متریال شیشه بود. سفر زیاد می‌رفتم و نقاشی‌های پشت شیشه توجهم را به خود جلب می‌کرد. تنها یک دوست که اسمش به خاطرم نمی‌آید برای من چند عکس از نقاشی‌های پشت شیشه فرستاده بود. پس از ازدواج با مسعود برزین به آبادان رفتیم و مدتی آنجا زندگی کردیم. در آن دوران سیلی در آبادان آمد، من به همراه تعدادی از خانم‌ها رفتیم به سیل‌زدگان رسیدگی کنیم، در آن وقت در خانه‌ای یک نقاشی توجهم را جلب کرد و از صاحب آن خانه پرسیدم که این چیست؟ گفتند نقاشی پشت شیشه‌ای است که توسط عبدالجلیل کشیده شده است. به خانه که بازگشتم فکرم خیلی درگیر آن اثر شده بود و پس از آن بود که تصمیم گرفتم نقاشی پشت‌شیشه کار کنم. خودم نقاش بودم و همان نقاشی‌ای که می‌کشیدم را روی شیشه منتقل کردم".

عظیما بیش از شش دهه فعالیت هنری در کارنامه خود داشت و تاکنون ده‌ها نمایشگاه گروهی و انفرادی از آثار این هنرمند برگزار شده است و آثارش بازتاب‌دهنده سنت‌های زیبایی‌شناسی نگارگری ایرانی‌ است.

logo-samandehi