«سلادون» های موزه ملی به چین رسیدند

مدیر کل موزه ملی ایران خبر داد:‌ ۱۴ «سلادون» از آثار منتخب موزه ملی ایران، برای شرکت در نمایشگاه «دنیای لونگ چوان: سلادون لونگ چوآن و جهانی شدن» به کاخ موزه پکن در چین منتقل شدند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، جبرئیل نوکنده با اعلام این که این آثار همراه با تیم اعزامی شنبه ۲۲ تیر وارد کشور جمهوری خلق چین و سپس به کاخ موزه پکن منتقل شده‌اند، ادامه داد: ۱۴ ظرف «سلادون» از مجموعه‌ای مربوط به دوره صفوی است که در زمان شاه عباس وقف بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی شده بود که آن‌ها در سال ۱۳۱۴ به موزه ملی ایران رسیده‌اند.

نمایشگاه «دنیای لونگ چوان: سلادون لونگ چوآن و جهانی شدن»

به گفته‌ی وی در مجموع ۱۰ موزه از کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی، بریتانیا، امارات متحده‌عربی و همچنین بیش از سی موزه از کشور چین آثار خود را در این نمایشگاه شرکت داده‌ ‌اند.

او در توضیح تاریخچه ظروفِ «سلادون» گفت: «سلادون» نام خانواده‌ای از سفال با لعابی ویژه است. نام سلادون برای نخستین‌بار توسط فرانسوی‌ها برای این نوع ظروف به کار برده شد. از ویژگی‌های این سفال بدنه سخت، به رنگ سبز تیره و روشن است که دارای انواع گوناگون تزیین مانند نقش قالب‌زده و برجسته است. کرمان و اصفهان از مراکز مهم تولید این نوع سفال در ایران بوده‌ است.

یک نمونه سلادون منتقل شده به موزه ملی پکن

به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، نمایشگاه «سلادن‌های لونگ چوآن و جهانی شدن» دوشنبه ۲۴ تیر، در کاخ موزه پکن گشایش خواهد یافت و نمایش آن‌ها تا ۱۲ مهر در این موزه ادامه دارد.

کاخ موزه پکن یا همان شهر ممنوعه باستانی با نزدیک به دو میلیون شیء از دوره‌های سلسله مینگ و چینگ در سال ۱۹۲۵ تبدیل به موزه شد و ۹۸۰ ساختمان و ۷۲ هکتار مساحت دارد. این کاخ در سال ۱۹۸۷ به عنوان میراث جهانی ثبت شد و توسط یونسکو، به عنوان بزرگترین مجموعه‌ی ساختارهای چوبی باستانی حفظ شده در جهان نامگذاری شد. کاخ موزه پکن سالانه بیش از ۱۶ میلیون بازدیدکننده دارد.

یک نمونه سلادون منتقل شده به موزه ملی پکن

بازدید از تمدن شکوه آسیا به ۸۰۰ هزار نفر رسید

موزه ملی ایران در اوایل امسال، با ۱۵ اثر تاریخی فرهنگی، به عنوان سفیر فرهنگی کشور در کنار ۲۴ کشور آسیایی دیگر در نمایشگاه «شکوه تمدن‌های آسیا» که در حال حاضر در موزه ملی پکن دایر است، نیز حضور دارد.

این نمایشگاه که از چند ماه قبل فعالیت خود را آغاز کرده، تا کنون پذیرای بیش از ۸۰۰ هزار بازدیدکننده بوده است.

پوستر نمایشگاه «دنیای لونگ چوان: سلادون لونگ چوآن و جهانی شدن»

logo-samandehi