«صبا»، میراث مشترک ایران و قفقاز را از زبان کتیبه های کهن روایت می کند

میراث مشترک ایران و جهان به روایت کتیبه های فارسی- در بخش قفقاز- با یک نمایشگاه عکس و یک کارگاه تخصصی به صبا می آید.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر، این نمایشگاه که حاصل یک پروژه پژوهشی فراملی- منطقه ای است، میراث مشترک ایران و قفقاز را با تکیه بر کتیبه ها و تزئینات معماری از زبان تصاویر به نمایش خواهد گذاشت.

این روایت تصویری، برآمده از یک پروژه جامع و طولانی مدت است که مرتضی رضوانفر از 5 سال پیش آغاز کرده و همچنان ادامه دارد و در آن به بررسی ردپای میراث های مشترک ایران و جهان؛ از شرق چین تا قلب آفریقا در معماری، تزیینات معماری و کتیبه نگاری ها پرداخته شده است.

در این بخش، کتیبه ها و تزیینات معماری ایرانی را در جمهوری های قفقاز شمالی: داغستان، اوستیا- آلانیا، جمهوری کاباردینا- بالکاریا و قفقاز جنوبی: آذربایجان و ارمنستان در قالب 25 تابلوی پژوهشی شامل نمای کلی آثار و تصاویر کتیبه ها و توضیحات مربوط به هر یک بصورت دوزبانه مشاهده خواهیم کرد.

همزمان با نمایشگاه، کارگاه تخصصی یکروزه ای نیز توسط عکاس- پژوهشگر این پروژه برگزار می گردد که به بررسی و تحلیل آثار، کتیبه ها و تزیینات اختصاص خواهد داشت.

مرتضی رضوانفر عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و رییس پژوهشکده مردم شناسی پیش از این سمت های متعددی از جمله: مشاور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور معاونت رییس جمهور، سردبیری کتاب ماه هنر، ماهنامه کلمه، و... را در کارنامه حرفه ای خود ثبت کرده است.

روایت تصویری میراث جهانی ایران در حوزه تمدنی کهن قفقاز، دوشنبه 14 مرداد ساعت 30/12 در نگارخانه «استاد حسین لرزاده» مجموعه صبا گشایش یافته و تا 20 مرداد فرصت بازدید از آن برای عموم علاقمندان- همه روزه از 10 الی 19- مهیاست.

logo-samandehi