شاهکار بریتانیایی ممنوع‌الخروج شد

دولت بریتانیا،‌ خروج تابلو نقاشی ۱۰ میلیون پوندی «ویلیام ترنر» از کشور را به طور موقت ممنوع اعلام کرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا و به گفته ایندیپندت،‌ تابلو نقاشی آبرنگ ۱۰ میلیون پوندی «ریگی سیاه» اثر «ویلیام ترنر» نقاش نامدار بریتانیایی که کوهستان «‌ریگی» واقع در سوئیس را در سپیده دم به تصویر کشیده، یکی از سه تابلو نقاشی «کوهستان ریگی» است.

تابلو نقاشی ویلیام ترنر

حالا خروج این شاهکار به امید اینکه هزینه خریداری آن و نگهداری آن در بریتانیا میسر شود،‌ با ممنوعیت موقتی مواجه شده است.

«‌ربکا پو» وزیر هنر بریتانیا از خروج این اثر هنری متعلق به سال ۱۸۴۲ از بریتانیا، به عنوان یک «زیان بزرگ برای کشور» یاد کرد.

«‌ترنر» که در سال ۱۷۷۵ در لندن متولد شده، به عنوان یکی از مهم‌ترین چهره‌های نقاشی منظره شناخته می‌شود.

خانم «پو» که از ماه «می» در سمت وزیر هنر بریتانیا مشغول به کار است، ممنوعیت موقتی خروج این تابلو ۱۰ میلیون پوندی را پس از بررسی نظرات کمیته نظارت بر خروج آثار هنری و فرهنگی، اتخاذ کرد.

وظیفه این کمیته، ارائه پیشنهاد و نظرات در رابطه با خروج آثار هنری و فرهنگی کشور به دولت است.

خانم «پو» بیان کرد: «ترنر یکی از مهم‌ترین هنرمندان تاریخ بریتانیا به شمار می‌رود و تابلو نقاشی «ریگی سیاه» نیز از آثار منحصر به فرد این هنرمند است که در دوران اوج فعالیتش خلق شده است. این تابلو نقاشی از اهمیت ملی برخوردار است و خروج آن از کشور یک فقدان اسفبار برای این کشور محسوب می‌شود.»

وی افزود: «امیدوارم با اعلام ممنوعیت موقت برای خروج این تابلو نقاشی، بتوانیم با جمع‌آوری بودجه لازم برای خریداری آن، این اثر هنری را در خانه نگهداری کنیم و بعدها به نمایش عموم بگذاریم.»

تابلو نقاشی «ریگی آبی»‌ یکی دیگر از مجموعه تابلوهای نقاشی «کوهستان ریگی» است که در سال ۲۰۰۷ خریداری شد و اکنون در موسسه «‌تیت» نگهداری می‌شود.

ممنوعیت موقت برای خروج تابلو نقاشی «ریگی سیاه» تا اول دسامبر سال جاری ادامه خواهد داشت و اگر تلاش‌ برای جمع‌آوری بودجه ۱۰ میلیون پوندی برای خریداری این تابلو نقاشی موفقیت‌آمیز باشد، ممنوعیت خروج این تابلو تا اول ژوئن سال ۲۰۲۰ نیز ادامه خواهد داشت.

این اولین باری نیست که دولت بریتانیا خروج آثار هنری «‌ترنر» را ممنوع اعلام می‌کند. دولت این کشور در سال ۲۰۱۸، از خروج تابلو نقاشی «پُل‌های والتون» که به قیمت ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار پوند در یک حراجی به فروش رسیده بود، ممانعت به عمل آورد.

logo-samandehi