افزایش تنش موزه بریتانیا و جامائیکا

پس از درخواست مقامات جامائیکا برای بازگرداننده شدن مجموعه آثار باستانی جامائیکایی موجود در موزه بریتانیا،‌ این موزه با درخواست استرداد آثار باستانی بیشتری مواجه شده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا و به گفته آرت نیوزپیپر،‌ مقامات جامائیکایی این بار از موزه بریتانیا خواستند دو مجسمه چوبی باستانی پانصد ساله را به کشور بازگرداند.

یکی از این مجسمه‌های چوبی، خدای باران را به تصویر می‌کشد.

موزه بریتانیا

بلافاصله پس از آنکه این دو مجسمه چوبی در سال ۱۷۹۲ در یک غار کشف شدند، «ویلیام اولدمن» یک مجموعه‌دار لندنی آن‌ها را خریداری کرد. مجموعه آثار باستانی و هنری این مجموعه‌دار انگلیسی، پس از جنگ جهانی دوم فروخته شد.

سخنگوی موزه بریتانیا با اشاره به اینکه این موزه تاکنون هیچ درخواست رسمی از وزیر فرهنگ جامائیکا دریافت نکرده است، بیان کرد: «این آثار باستانی، بخشی از مجموعه‌ی متعلق به «اولدمن» است که اوایل قرن بیستم توسط موزه خریداری شده است.»

«الیویا گرینج» وزیر فرهنگ جامائیکا در سخنرانی ماه گذشته‌اش در پارلمان بیان کرد: «این آثار باستانی در جریان اولین پروژهای باستان‌شناسی و در زمانی که جامائیکا هنوز جزو مستعمرات بریتانیا محسوب می‌شد، از کشور خارج شده است.»

«گرینج» اظهار کرد: «این آثار باستانی حتی به نمایش گذاشته نمی‌شوند. نمی‌توان برای این آثار باستانی قیمتی تعیین کرد،‌ این آثار باستانی از جایگاه مهمی در تاریخ جامائیکا برخوردار هستند و به مردم این کشور تعلق دارند. ما در تلاشیم با کمک انجمن ملی استرداد آثار باستانی (یک ارگان دولتی) این آثار را به کشور بازگردانیم.»‌

این درحالی است که سخنگوی موزه بریتانیا مدعی است، ‌این آثار از سال ۲۰۰۹ در یکی از گالری‌های این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

او بیان کرد: «‌این آثار تاکنون بارها برای حضور در نمایشگاه‌های موقتی به کشورهای مختلفی همچون هند، ژاپن، اسپانیا، فرانسه و سنگاپور قرض داده شده‌اند.»

موزه بریتانیا با درخواست استرداد آثار باستانی بسیار از کشور های مواجه شده است. چندی پیش مقامات نیجریه و اتیوپی خواستار بازگردانده شدن آثار باستانی به کشورشان شده بودند.

logo-samandehi