زیباسازی تهران: اشتباه در درج اطلاعات مجسمه ناصرخسرو سهوی بود

مجسمه ناصرخسرو در بوستان ملت پایتخت نیز خبرساز شد و مسئولان زیباسازی در حالی که می‌گویند سرقت مجسمه اصلی مربوط به سال ۸۹ بوده، اشتباه در درج مشخصات مجسمه را می‌پذیرند و می‌گویند که سهوی بوده و درصدد اصلاح آن هستند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران در این زمینه توضیح داد: اشکال گرفته شده به مجسمه کنونی ناصرخسرو در بوستان ملت توسط فرزند مرحوم "استاد شهوق" (‌استاد مجسمه ساز)‌ درباره تطابق نداشتن سردیس و پلاک شناسایی نصب شده برروی پایه مجسمه درست است.

سید مجتبی موسوی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ در واقع مشخصات پلاک مجسمه کنونی همان مشخصات مجسمه اصلی است اما به اشتباه نام مرحوم شهوق (سازنده مجسمه اصلی که سال ۸۹ مفقود شده) بر روی آن درج شده است.

این مقام مسئول افزود: چندی پیش باتوجه به استهلاک، خرابی و ناخواناشدن تعدادی از پلاک های سردیس های پارک ملت اقدام به تعویض این پلاک ها کردیم و در این بین اطلاعات سردیس قبلی ناصرخسرو به جای مجسمه جدید درج شد.
معاون هنری سازمان زیباسازی تاکید کرد: اکنون این پلاک برداشته، اصلاح و مجددا نصب خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنان به دستیابی به مدل اصلی مجسمه ناصرخسرو و شهریار از طریق خانواده هنرمندان فقید امید داریم که البته این موضوع در مورد سردیس ناصرخسرو به دلیل نداشتن دسترسی به خانواده هنرمند سازنده مجسمه تاکنون میسر نشده و درحال حاضر هم گویا ترجیح داده اند به جای تماس و پیگیری از مرجع ذیربط، موضوع را با رسانه ها در میان بگذارند.
موسوی اظهار امیدواری کرد که از طریق رسانه ای شدن این موضوع بتوان مدل مجسمه اصلی را از فرزندان استاد گرفته، نسخه جدیدی از آن ساخت و به محل قبلی بازگرداند.

توضیح درباره سرقت

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: سریال گم شدن مجسمه های شهری پایتخت مربوط به سال ۸۹ بود که در بازه زمانی سه تا چهار ماهه ۱۴ مجسمه مفاخر ایرانی در تهران مفقود شد.

موسوی ادامه داد: سردیس های "ناصرخسرو" اثر مرحوم "چنگیز شهوق"و "صنیع خاتم" اثر "حمید شانس" نیز که در پارک ملت نصب شده بود، در این بازه زمانی گم شد.
به گفته وی، در همان سال متولیان امر تصمیم گرفتند تا پیداشدن مدل اصلی مجسمه ها، نسخه دیگری از آنها تهیه و نصب شود که این امر در مورد همه مجسمه ها به جز ۲ مجسمه ناصرخسرو و شهریار که هنرمندانشان در قید حیات نبودند، انجام شد.

معاون هنری سازمان زیباسازی شهر تهران افزود: سردیس ناصرخسرو یکی از سردیس های مجموعه پلکان مشاهیر پارک ملت بود و باید برای آن جایگزینی می‌یافتیم و وقتی مطلع شدیم از همین شخصیت، سردیسی هم توسط "حمید شانس" ساخته شده، تصمیم گرفته شد آن را جایگزین مجسمه گم شده کنیم.

logo-samandehi