"عطش جاودان" به گالری خورشید می رود

"عطش جاودان" نمایشگاه گروهی با آثار نقاشی، نقاشیخط و حجم است که به کیوریتوری گروه هنری نیلی از روز جمعه 8 شهریورماه در گالری خورشید برپا می شود.

هنرمندان:

آناهیت محبی، شهرزاد شهسواری فرد، بابک دیندارلو، مریم خرازیان، سارا حق بیان، بهاره زارع، منیژه دینیاری، فاطمه فربود، پگاه طاهباز، سمیرا علی نیا، فرشته فرجادنیا، سعیده شکوهی، امیرعلی صالحی، زهرا رحمنی، مریم پاکدامن، ملیسا نورورزی فر، سحر نعیمی، پرستو مجاوری، ندا توکلی، فهیمه آراسته پور، فوژان تائبی، فاطمه سادات غفورزاده، مریم تفکر

نمایشگاه "عطش جاودان" تا 13 شهریورماه همه روزه بجز سه شنبه از ساعت 16 الی 20 دابر خواهد بود و گالری خورشید به نشانی بلوار آفریقا، کوچه تور، پلاک 70، واحد1 میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

منیژه دینیاری

کارشناس ارشد گرافیک از دانشگاه آزاد تهران مرکز

تدریس طراحی و نقاشی از سال 1386

هر ماده ای در درون خود دارای حرکت و تکاپوست، هر موجودی از جمله انسان، در طبیعت دارای حرکتی درونی است که باعث تغییر و تحول دائم آن می شود و هیچ وقت در لحظه ای از زمان و مکان، موجودی ثابت و ایستا نیست. از طرف دیگر، نقاشی ثبت یک واقعه یا رویداد یا تصویر در یک لحظه ی معین از زمان و یا یک مکان معین است، پس چگونه یک نقاش می تواند عنصر حرکت و پویایی را در اثر خودش دخالت بدهد؟

حرکت ممکن است با نقطه یا خط ایجاد شود و به شکل های مختلفی مطرح گردد. پس از مطالعه روی خطهای پهلوی و کوفی در پایان نامه خود، و آشنایی با زیبایی های موجود در خط فارسی، و آموزشهای باارزش استادم آقای نقاشیان در زمینه ترکیب بندی خط چینی، و ترکیب آن با فضای شعرهای زیبای ایرانی ، که دارای حرکتهای معنوی هستند، به این گونه نوشتار علاقمند شدم. حرکت در خط و نقطه در این گونه از ترکیب بندی بسیارزیبا و دقیق به نمایش در آمده است.


آناهیت محبی

متولد 1347، از نوجوانی نزد استاد جاجویی در شهر مشهد کار طراحی و نقاشی را آغاز کرد و با مطالعه بر روی آثار نقاشان روس به این هنر بیشتر علاقه‌مند شد و در ادامه تحت تاثیر نقاشان امپرسیونیسم شیفته ی سبک این نقاشان شد.

وی پس از پایان دوره ی لیسانس در رشته ی شیمی از دانشگاه فردوسی مشهد در دبیرستان تیزهوشان آغاز به کار کرد و همزمان نقاشی را ادامه داد .سپس در رشته ی نقاشی دانشگاه آزاد مشهد مشغول به تحصیل شد.

نقاشی های او با الهام از طبیعت ،انسان و رازها و نجواهای نهفته در آن ، بیا ن حالات روحی اوست.

در مجموعه ی برگها، تشویش و آشفتگی روح برگها را آکنده است. گاه به آرامش میرود و بنوعی آبستره منتهی میشود و گاه به هرج و مرج امپرسیونیسم کشیده می‌شود.


کافه در شب نمایشی از تنهایی انسان در فضای تاریک و روشن بن بستی به نام کوچه است که گاه درخشش نوری مصنوعی زیبایش میکند. اما تو بالاخره باید بلند شوی و به بن بست تاریک و تهی کوچه بپیوندی.

نقاشی گلهای رز زرد، نمایش ظهر زیبایی از تابستان به همراه تمام سکوت و نجوا‌های آن در پیشواز ویرانی و گسستگی فضای تهی عصری دلتنگ است.

تابلو دختر، تناقضی ست میان کودکی، جوانی و پیری در قاب صورت دخترکی که بر پرده ای بر دیوار فشرده میشود. اگر لحظه ای به حال خود رها شود یکباره فریاد بر میآورد و تمام نقاشی صدای جیغ میشود.


مریم خرازیان

متولد خرداد ۱۳۵۹ است. از سال ۱۳۷۶ تا کنون در زمینه گرافیک، نقاشی و عکاسی مشغول به فعالیت است.

فعالیت حرفه ای را با عکاسی تبلیغاتی و صنعتی و با شرکت ایران خودرو آغاز کرد و در ادامه با تمرکز بر موضوع گردشگری به عنوان مدیر هنری انتشارات راهنمای سفر به طراحی و چاپ کتاب های گردشگری به زبان فارسی مشغول فعالیت شد.

درحال حاضر مدیر نشر مه در و مدرس دانشگاه است.

این اثر بداهه نویسی تحت تاثیر شعر مولانا است.

دنیا همه هیچ و

اهل دنیا همه هیچ

ای هیچ برای هیچ

بر هیچ مپیچ

دانی که پس از عمر

چه ماند باقی

مهر است و محبت است و

باقی همه هیچ مولانا.

اکرولیک و ورق طلا 100*100


ملیسا نوروزی فر

متولد ۱۳۶۱ در رشت

کارشناس گرافیک از دانشگاه هنر و معماری تهران، مجسمه ساز، گرافیست و مدرس

بررسی تکنیکهای سازگار آموزش حجم سازی در کودکان، با رویکرد توسعه خلاقیت هنری.

تبیین آثار با رویکرد پاسداشت محیط زیست و ارتقا آرامش فردی


زهرا رحمنی

متولد فروردین 1348

کارشناسی گرافیک از دانشگاه الزهراء

کارشناسی ارشد پژوهشی هنر از دانشگاه تربیت مدرس

مدرس دانشگاه و هنرآموز بازنشسته ی آموزش و پرورش

"خط، خوشنویسی، تصویر، تصویرسازی، نقوش و بافت های گوناگون در ارائه ی آثار هنری و آموزش هنر به دانشجویان و هنرجویان همواره مورد توجه و علاقه ی باطنی و خلاقیت در این دو مقوله یعنی خط و تصویر محور و هدف اصلی تلاش وی بوده است".

اثر اول: "نقش نیمه برجسته"

جانوری با دم شیر، بدن عقاب، سر سگ و پنجه های عقاب است که پرنده ای اساطیری را که پیشینه ی آن به دوره ی باستان میرسد را نشان میدهد. مرغی فراخ بال که بر درختی درمان بخش که دربردارنده ی تخمه ی همه ی گیاهان است آشیان دارد و تشکیل شده از پرندگان دانا از حوادث غیب.

توجه به موتیف ها و نقشمایه های باستانی بکار گرفته شده در آثار به جا مانده در میراث فرهنگی و هنری ایران و جهان همواره مورد دقت و توجه من بوده است. که خوشبختانه امروزه گرایش به این نقوش از سوی جامعه ی هنری و جوانان بیشتر هم شده و کاربرد ویژه ای در ارائه ی آثار حجمی و نشانه ها و سایر موارد پیدا کرده است.

در این اثر که از نقش یک جام نقره ای مربوط به دوره ی ساسانی گرفته شده، با استفاده از متریال گل و گچ و روشهای برجسته سازی به مطالعه ی حجمی این نقش پرداخته شده چرا که همیشه نقوش برجسته و نیمه برجسته ی تمدن آشور و همینطور آثار تمدن رم و یونان باستان برایم بسیار جالب و قابل ستایش و تحسین بوده اند.


اثر دوم: تصویر سازی تخیلی

عنوان: "نیایش جوهر هستی"

"جمله معشوقست و عاشق پرده ای زنده معشوقست و عاشق مرده ای"

"چون نباشد عشق را پروای او او چو مرغی ماند بی پروای او"

من چگونه هوش دارم پیش و پس چون نباشد نور یارم پیش و پس" ( مثنوی معنوی)

جهان و هر چه در آنست تسبیح گوی خالقی دانا و تواناست. در این اثر برایم اشعار مولانا و آموزه های اعتقادی منشا اثر بوده است. اینکه تمام کائنات در تمام لحظات حمد و ثنای خالق خود را بجا میآورند و در مسیر رسیدن به کمال مطلوب خود هستند. من این مفهوم را با قرار دادن مهره های تسبیح فیروزه ای رنگ در قسمت چشم ها وبینی پرندگان نشان داده ام. یعنی حتی در دم و بازدم تسبیح حق میگویند.

از سویی اثر توجهی به سیر تکامل آفرینش موجودات از دریاها تا به موجودات خاکی و گیاهان و انسان دارد و اشاره دارد به نوعی همزیستی و هارمونی وهماهنگی بین آنها.

خورشید یا نور جلوه ای از ذات الهی است و نور از اسما اعظم ذات احدیت.

شیوه ی طراحی کار: در ابتدا شکل یابی از درون اتودهای خط خطی و به طور اتفاقی بود. سپس با توجه به تخیل و مهارت تصویر سازی اشکال و رنگها شکل گرفتند. موجودات لزوما موجودات واقعی نیستند در عین حال کاملا اشنا هستند.

تکنیک کار با زمینه ی آبرنگ روی مقوای بافتدارو با مداد رنگ ساخت و سازشده و هاشورهای متنوع به عمق بخشیدن و پلان بندی کار کمک بسیاری کرده است.

اتود اولیه


فوژان تائبی متولد تیر ماه 1374

او نقاشی را از سال 1387 شروع کرد و از سال 1392 به شکل حرفه ای نقاشی را با تکنیک اکرلیک آغاز کرد.

شروع حرفه ای نقاشی او با تکنینک رئال و به صورت انتزاعی بوده است. وی آثاری در سبک های ماندالا، میکس مدیا، اکسپرسیونیسم، رئال و مینیاتور به تصویر کشیده است.

نتیجه فعالیت او برگزاری یک نمایشگاه خصوصی در سال 2018 میلادی در کالیفرنیا بوده است.

فوژان علاوه بر نقاشی فعالیت مستمری در زمینه ی طراحی و دکوراسیون داخلی، عکاسی، مجسمه سازی و گل آرایی دارد. وی هم اکنون فارق التحصیل مقطع کارشناسی مهندسی معماری است.

اثر "افول سروادیک قو" می تواند انتزاعی از نقاشی و متمایل به سنت های ما باشد که ضمن داشتن نگاه نوگرا به نقاشی های سنتی خودمان نیز متمایل است. در این اثر می توان به جست و جوی هویت هنر و معماری اصفهان اشاره کرد که بر گیرنده ی نگاهی شاعرانه به نحوه مرگ قو است. خالق اثر "افول سروادیک قو" با تلفیق خطوط نرم و بی پروا سعی در القای لطافت قو و آواز عاشقانه ی قو داشته است. استفاده از رنگ سرمه ایی در تابلو القا کننده ی عشق سوزان قو است که در تار و پود اثر گره خورده است. خطوط و پیچ و تاب های طلایی اثر لحظات وداع را با رموز عاشقی طوری به نقش میکشد که به بیننده گوشه ی دنج و آواز زیبای اختتامیه ی عاشقانه ی قو را پیش چشم می آورد.

افولسروادیک قو|فوژان تائبی|شهریور 98


فهیمه آراسته پور متولد تیر ماه 1350

او نقاشی را از سال 1365 به شکل حرفه ای با تکنیک رنگ و روغن آغاز کرد. شروع حرفه ای نقاشی او با تکنیک سورئال و متاثر از نقاشانی چون سالوادوره دالی و رنه ماگریت بوده است.

وی آثاری در سبک های ماندالا، میکس مدیا، اکسپرسیونیسم، رئال و سورئال به تصویرکشیده است.

نتیجه فعالیت او برگزاری یک نمایشگاه خصوصی در سال 2018 میلادی در کالیفرنیا بوده است.

فهیمه علاوه بر نقاشی فعالیت مستمری در زمینه ی زبانشناسی نیز دارد، وی هم اکنون فارق التحصیل مقطع کارشناسی ارشد زبانشناسی است.

"رستگی" اثر فهیمه آراسته پور است که در گالری خورشید به نمایش گذاشته شده است. این اثر با تکنیک اکرلیک اجرا شده است. این تابلو دربردارنده ی غزل 37 از شاعر بزرگ لسان الغیب، حافظ است.

نقوش حاشیه ی تابلو نقوشی چشم نواز است که خالق اثر "رستگی" با نمایش محو و به رخ کشیدن هاله ایی از تصویر، سعی در القا ی مفهوم فنا پذیری زیبایی های مادی و معنوی دارد. شعر در فضایی ساده و بی هیچ نقش و نگاری به نمایش کشیده شده که القا کننده ی جهان هستی و عاری از نقش و نگار های فنا پذیر جهان مادی است.

رستگی|فهیمه آراسته پور|شهریور 96

logo-samandehi