روایت رئوف فلاح از تمایل‌اش

"تمایل"؛ نمایش نقاشی های رئوف فلاح در خانه هنر ۱۴

"آنچه هستی چرا نباید...؟ آنچه نیستی چرا باید...؟
این علامت سوالیست که مدت ها مثل چراغ های راهنمای چهارراه های شهر در ذهنم روشن و خاموش می شود.
کوشیدم این تمایل به دوگانگی یا دیگرگانگی را با نقاشی تصویر کنم." این‌را رئوف فلاح در آستانه برگزاری نمایشگاه آثار نقاشی اش در گالری خانه هنر ۱۴ بیان کرد.
در ادامه خواننده گفتگو با این هنرمند باشید‌

در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

شتاب گلوله ای بی تقصیر، خرناس خرس گریزلی ِ در زنجیر، ضمیر ناخودآگاه کرمی که پیر می شود، و میانجی گری بز کوهی ای که دیگر نمی چَرَد! برای پایان بخشیدن به جنگ، قبیله سوز ِ نَر بُز های عصیان گر! تمایلات ما برای کشف آنچه که بیرون ما میگذرد! من تمایل دارم بخاطر فنجانی از چای، از هندوستان گرمای هیجان تیز، بگذرم. سربه نیست شوم از قرار نامعلومی ها، در ذهنم متمایلم به ارتباط ِ لحظه ای خاص که شاید تا ابد همسفر روح، بدن و جانُ جمجمه ام شود.

رئوف فلاح در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در توضیح هدف خود از جمع آوری مجموعه آثارش بیان کرد: مجموعه نقاشی های "تمایل" زمانی به وجود آمدند که ۶ ماه در زندگیِ من وقفه ای به وجود آمد و نتیجه اش منجر به خلق این آثار شد. در مورد شکل گیری ایده باید توضیح بدهم که ما انسانها از ذرات بسیار کوچکی تشکیل شده ایم سلولها و گلبولها و... نظرم برای همین جلب شد که امبیانس وجودی هر کدام از ما یک هزاره ی بیشمار است بنابراین توانستم یک اتفاق را به صورت دیالکتیک نقاشی کنم به این صورت که بک گراند چیزیست که در ذهن ماست و فردیت و کلیت ما چیزیست که در ظاهر ماست.

این هنرمند نقاشی درمورد تعداد، ابعاد و سبک و تکنیک مجموعه آثارش گفت: من بعد از تمرینهای بسیار زیاد (حدود ۱۵۰۰ کار) ۴۰ کار را انتخاب کردم برای نمایشگاه که ۲۲ کار ۵۰×۷۰ است و ۱۸ کار A۴. سبک کارهای من Rate Rio Realist هست به معنای ارزش گذاری واقعی برای لحظه ای خاص از یک ابژه. به صورت رنگهای جوهر + پن استیک ها + جوهر های دست ساز + رنگ های خوراکی و در تمامی کارها میبینید که رنگ ها با اثر انگشت من زده شده اند.

فلاح در پاسخ به سوالی مبنی بر علت انتخاب عنوان "تمایل" برای نمایشگاه مجموعه آثارش این چنین توضیح داد: دلیل انتخاب تمایل به خاطر تناقص بین ذهن و جسم است مثل زمانی که جایی می رویم که ناخواسته است و حرکتی را انجام میدهیم که ذهن دوست دارد ولی جسم دوست ندارد.

این هنرمند در توضیح اینکه این مجموعه تحت تاثیر چه تفکری شکل گرفته است، بیان کرد: جهان من امروزه بسیار شخصی است قبلا از کسانی تاثیر میگرفتم. من از آفریدن کار بسیار حس و حال خوبی پیدا میکنم و همین باعث شده که کارهای من دیگر در ژانر یا سبکی نگنجد چون حال آفریننده اش را خوب کرده است.

وی در ادامه در رابطه با شروع این مسیر از شناخت و کنکاش درونی بیان کرد: در واقع این مدلاسیون که پیشتر گفته شد (تکنیک کارها) به خاطر پایین بودن هزینه این حس و حال را به انسان میدهد که میتواند همه چیز را از صفر تا صد خودش بیافریند.

فلاح در پاسخ به این سوال که جستجو و کنکاش شما در یافتن معانی مورد نظرتان به نتیجه پایانی رسیده و یا ادامه خواهد داشت، توضیح داد: حتما ادامه خواهد داشت من کارها را حسی پیاده میکنم در واقع تلفیقی از حس و حال خودم و فلسفه و رویداد را روی کاغذ می آورم. به اضافه اینکه پرفکت بودن و سافت بودن کارها برای من بسیار مهم است و من از فعل و انفعالات شیمیایی و از رنگ های آبکی مثل آبرنگ که کاغذ را چروک میکند حذر میکنم.

نمایشگاه "تمایل" تا ۲۵ شهریورماه همه روزه بجز شنبه ها از ساعت ۱۶ الی ۲۱ دایر خواهد بود و علاقمندان جهت بازدید از آثار می توانند به نشانی خیابان انقلاب، خیابان خارک، شماره ۱۴ مراجعه نمایند.

logo-samandehi