استاد یدالله کابلی:

«خط شکسته» را با راه و نگاه معاصر پیوند زده‌ایم

استاد یدالله کابلی چهره درخشان و پیشکسوت خوشنویسی در گفتگوی خود با «صبا» در آستانه گشایش نمایشگاه «سماع شکسته» گفت: راهی پرنشاط، شاداب و پر امید پیش روی هنر خوشنویسی، به‌خصوص خط شکسته می‌بینم. از آن روی که این هنر، توانسته خود را با جهان و انسان امروزین و معاصر، همراه کند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری، پژوهشی صبا، وابسته به فرهنگستان هنر، این چهره صاحب‌نام خوشنویسی معاصر، موقعیت و جایگاه کنونی خط شکسته را ممتاز و در اوج شکوفایی توصیف کرد و گفت: خط شکسته ما امروز راه به افق‌های جهانی برده است؛ چرا که با وجود چهره‌های جوان، جستجوگر، خلاق و نوآور، راه و مسیری جز این نباید و نمی‌توان برای خوشنویسی و خط شکسته متصور بود.

وی با اشاره به قابلیت‌های درونی و ذاتی خط شکسته و سیر تحول آن، موقعیت و جایگاه کنونی این هنر را این‌گونه ارزیابی کرد: ما این حرکت را که رفته‌رفته شکل یک «فرایند گسترده ملی» به‌خود گرفته، در نمایشگاهی که دو سال پیش در برج میلاد برگزار شد در آثار 141 هنرمند تجربه کردیم.

وی ادامه داد: آخرین ارائه گروهی و عمومی این هنر، چندی پیش در مرکز فرهنگی هنری آسمان فرهنگستان هنر بود که به یقین معدل خوبی از وضع فعلی خط شکسته را عرضه کرد و نشان داد که قابلیت‌های خط شکسته به چه درجه‌ای از اوج و شکوفایی رسیده و چه جایگاهی را برای آن تثبیت کرده است.

استاد کابلی با اشاره به دومین نمایشگاه آثار بزرگان و هنرمندان خط شکسته در موسسه صبا اظهار داشت: اما عمده فعالیت من به شکل اختصاصی، با یاری خدا روز 18 مهر، در موسسه فرهنگی هنری صبا دیده خواهد شد که مجموعه‌ای است از آثار خودم و شاگردانم که هرکدام در نوع خود از استادان صاحب‌نام و صاحب‌عیار معاصر هستند. در واقع با این نمایشگاه، مروری می‌توان داشت بر دو نسل از شاگردان من که آثارشان، نمایش شکوهمندی از قابلیت و ظرفیت وسیع خط شکسته معاصر را برای مشتاقان این هنر وزین، نفیس و فاخر ملی، رونمایی خواهد کرد.

این پیشکسوت هنری در پاسخ به این پرسش که سهم نوآوری و نگاه جدید در این نمایشگاه چقدر است خاطرنشان کرد: قطعا خواهید دید که وجه مشترک آثار این مجموعه همان نگاه نو به «میراث خط شکسته» است. وقتی با هنرمندانی جوان، جستجوگر و پویا که با شور و باور و انگیزه‌های مثبتی که در جان و دلشان بیدار شده، روبرو هستیم؛ بی‌گمان باید گفت راهی شاداب، پرنشاط و پر امید پیش روی این هنر است.

وی درباره ارائه آثار خود در این نمایشگاه گفت: بخشی از آثاری که در این نمایشگاه ارائه داده‌ام مروری است بر تمامی دوره‌های کاری من، طی این پنجاه سال و بخشی نیز متعلق به همین امسال است که برای اولین بار به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی در پایان صحبت‌هایش درباره اهداف این نمایشگاه عنوان کرد: تاکید اصلی ما بر تشویق، انگیزه‌بخشی و امکان دیده شدن هرچه بیشتر جوان‌هاست. ما در این نمایشگاه تلاش کردیم فرصت و فضایی برای معرفی چهره‌های جوان، مستعد و خلاق که هرکدامشان حرف تازه‌ای در این هنر دارند ایجاد کنیم. هنرمندانی که مسیر تکاملی شیوه خط شکسته معاصر را ارتقاء می‌دهند و در سیر تحول در گستره فرهنگ و تمدن ایرانی نقش دارند.

نمایشگاه «سماع شکسته»، که در بردارنده تازه‌ترین آثار «استاد یدالله کابلی» پیشکسوت خوشنویسی معاصر و شاگردان ایشان است، عصر پنج‌شنبه 18 مهرماه، در آیین ویژه‌ای با حضور استادان و اهالی هنر و فرهنگ و عموم مشتاقان در فرهنگستان هنر و موسسه فرهنگی هنری صبا، گشایش خواهد یافت.

این نمایشگاه از 20 مهر تا 2 آبان همه روزه، به‌جز ایام تعطیل، از ساعت 10 تا 18 به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، پلاک 125 میزبان هنردوستان خواهد بود.

logo-samandehi