کشف دژ هفت‌هزارساله در ترکیه

باستان‌شناسان در ترکیه بخش‌هایی از یک دژ باستانی هفت‌هزارساله را در تپه «یوموک تپه» کشف کردند.

به گزارش گاری آنلاین به نقل از ایسنا به گفته انشنت اوریجینز،‌ قدمت تپه «یوموک تپه» که بقایای این دژ باستانی در آن واقع شده است،‌ به دوران «نوسنگی» یعنی حدود ۹ هزار سال پیش بازمی‌گردد و باستان‌شناسان امیدوارند با کشف این دژ باستانی بتوانند اطلاعات بیشتری درباره تاریخچه مردمان دوران ماقبل تاریخ منطقه «‌آناتولی» به‌دست آورند.

کشف بخش‌هایی از دیوارهای یک دژ باستانی هفت‌هزارساله در این منطقه از این جهت برای باستان‌شناسان حائز اهمیت است که تحقیقات پیشین هیچ اطلاعاتی درباره وجود بنایی تا این حد قدیمی و پیشرفته در این منطقه ارائه نداده بود.

«ایزابلا کانوا»‌ سرپرست این تیم باستان‌شناسی بیان کرد: «ما فکرش را نمی‌کردیم مردم این دوره از چنین تکینک‌هایی برای ساخت چنین سازه خاصی استفاده کنند.»‌

دژ باستانی

از دیگر عواملی که به اهمیت تپه «یوموک ‌تپه» می‌افزاید این حقیقت است که این تپه برای هزاران سال به عنوان منطقه مسکونی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

با توجه به گزارش منتشرشده توسط «دیلی صباح»، این تپه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی «آناتولی» ‌شناخته می‌شود. پیش‌تر بقایای یک دهکده «نوسنگی» و آثار باستانی متعلق به «عصر مس»‌ نیز در این تپه کشف شده بود.

این تیم باستان‌شناسی از تابستان سال جاری به کاوش در این تپه مشغول بودند و به گزارش «حریت دیلی نیوز» در جریان کاوش‌های پیشین در این منطقه یک مُهر باستانی ۹ هزارساله نیز کشف کردند.

logo-samandehi