انجمن هنرمندان نقاش ایران در سایه کرونا

تشکیل صندوق حمایت از هنرمندان نقاش، تاثیرات کرونا بر فعالیت هنرمندان نقاش و تغییرات اساسنامه انجمن هنرمندان نقاش ایران از مهمترین نکات مصاحبه امیر راد، رئیس هیئت مدیره انجمن نقاشان ایران، با گالری آنلاین بود. در ادامه خواننده این گفتگو باشید.


ایده ای مبنی بر وجود صندوق حمایتی در انجمن هنرمندان نقاش از گذشته وجود داشته است ولی به دلایل مختلف از جمله مشکلات حقوقی، عملی نشده است. راد با بیان این موضوع، افزود:

پیش از این که کرونا شیوع پیدا کند انجمن تمایل داشت تا ایده صندوق حمایتی مذکور را عملی کند و در همین راستا صندق پایا ایجاد شد. در واقع صندوق پایا از اعضا و ادامه فعالیت های آن ها در پروژه های کلان انجمن حمایت می کند و منابع آن به دو صورت تامین می شود؛ یا به صورت فردی و نهادی مستقیما به صندوق واریز می شود و در حالت دوم تمام یا بخشی از درآمد یک هنرمند یا یک پروژه به صندوق واریز می شود که تعریف هر دو مورد در وبسایت وجود دارد. پروژه پویش فروش کتاب به نفع هنرمندان، پروژه ای بود که گالری طراحان آزاد در همین راستا تعریف کرد و به همین دلیل اسم پروژه «پویش پایا شماره یک، فروش کتاب به نفع هنرمندان» انتخاب شد. در مابقی موارد هم بسیاری از هنرمندان، نویسندگان، ناشران، مجلات و نشریات گوناگون لطف کردند و کتاب اهدا کردند و این کتاب های اهدایی با قیمت پایین تر مثلا با 30 درصد تخفیف به فروش رسید و در مجموع در طول یک ماه و چند روز حدود 40 میلیون تومان جمع آوری شد. مبلغ 30 میلیون تومان از این پول برای دادن وام- 15 وام دو میلیون تومانی و تا حد امکان بدون سود- در نظر گرفته شد. البته چنانچه صندوق بتواند رقم های بزرگ تری جذب کند می توان رقم وام را بیشتر کرد.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران، از دیگر حمایت های انجام شده از هنرمندان، تخفیفاتی است که در برخی فروشگاه ها نسبت به این افراد اعمال می شود و در این راستا باید تفاهم نامه دو طرفه بین انجمن و فروشگاه عقد گردد. اکنون در تهران دو مغازه و فروشگاه هستند که این کار را انجام می دهند و در شهر های دیگر از جمله یزد و اصفهان هم این اتفاق در حال رخ دادن است.


این هنرمند اشاره کرد: برای بررسی اثر بیماری کرونا بر فضای تجسمی و هنری کشور می توان به این نکته توجه کرد که هنرمند نقاش به طور معمول یک فعالیت انفرادی دارد و این بیماری در ایده و فعالیت شخصی وی خللی ایجاد نکرده و تنها نمایش پایانی اثر و ارائه حضوری آن به مخاطب با مشکلاتی مواجه گشته و در واقع ارتباط نهایی و حضوری مخاطب با هنرمند و اثرش مخدوش شده است. البته قطع این ارتباط منجر به یک سری مشکلات اقتصادی برای هنرمند می شود. با وجود سختی هایی که شیوع ویروس کووید-۱۹ به وجود آورد برای من تغییر چندانی رخ نداد و همه چیز مثل گذشته رقم خورد.

راد در اشاره به فعالیت انجمن هنرمندان نقاش ایران در دوران کرونا گفت: تا 15 اسفند انجمن هنرمندان نقاش ایران جلسه حضوری هیئت مدیره را برگزار کرد و از سوم فروردین ماه جلسات به صورت آنلاین شکل گرفت و از 16_17 فروردین دوباره‌ جلسات حضوری برگزار شد. انجمن یعنی اعضایش. یعنی آن هزار و خورده‌ای نفر که در انجمن حضور دارند. معنای فعالیت انجمن، فعالیت آن اعضا است. این معناها نباید یکی باشند به دلیل اینکه افراد وارد انجمن می‌شوند بدون اینکه بدانند کارکرد های آن چیست. افراد وارد انجمن می‌شوند تا به اهداف آن کمک کنند ولی متاسفانه در انجمن‌های هنری افراد دیدشان این است که عضویت به معنای کسب امتیاز است و می پرسند که انجمن برای ما چه فایده‌ای دارد؟ انجمن برای ما چه کار می‌کند؟ انجمن صنفی نیست؟ بسیاری از هنرمندان که سال‌ها عضو انجمن بودند ساختار انجمن را نمی‌دانند و این سوال دائما تکرار می‌شود که چطور نمایشگاه گذاشتید؟ چند تا نمایشگاه گذاشتید؟ انجمن موظف نیست برای اعضایش نمایشگاه بگذارد و این امتیازی است که انجمن می‌تواند به اعضایش بدهد نه وظیفه‌اش. مشخص است که انجمن نمی‌تواند به کل اعضایش چنین امتیازی بدهد. نگاه به انجمن باید تغییر بکند. افراد جزو انجمن هنرمندان نقاش ایران می شوند برای اینکه در خدمت اهداف آن باشند و یک هویت گروهی کسب کنند و نه برعکس.

وی افزود: انجمن قرار است برای ارتقاء این رسانه تلاش کند نه ارتقای تک تک اعضا. از تک تک افراد تقاضا داریم که به ساختار انجمن کمک کنند. اکنون اعضای هیئت مدیره بدون حقوق برای اهداف انجمن فعالیت می‌کنند.

این هنرمند بیان کرد: رویکرد هیئت مدیره جدید انجمن هنرمندان نقاش ایران این بود که رسانه نقاشی را ارتقا دهد. این ارتقا در همکاری با افراد صاحب نظر است که می توانند پروژه هایی را برای اجرا تعریف کنند. از جمله این پروژه ها می توان به کار پژوهشگرانی مثل خانم خشخاشی، آقای جباری و ... اشاره کرد. انجمن قبل از عید در یک فراخوان اعلام کرد که آمادگی همکاری حتی با افراد بیرون از ساختار انجمن را دارد. البته اکنون فقط فراخوان پروژه های پایا باز است و پروژه های دیگر بسته شده اند. از جمله پروژه هایی که بخاطر شرایط پیش رو لغو شد برنامه شهروند نقاش بود که قرار بود در اردیبهشت در پل طبیعت و شهر رامسر برگزار شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن نقاشان ایران اظهار داشت: یکی از تلاش های هیئت مدیره کنونی این است که هر دوره از انجمن هنرمندان نقاش ایران که شکل می گیرد نباید دستاورد های دوره قبل را از بین ببرد و بخواهد از صفر شروع کند. هیئت مدیره کنونی به هیچ وجه چنین کاری نکرده است و تقریبا تمام پروژه های دوره های قبلی را ادامه داد. فقط ساختار ها مشخص و مرتب شدند تا کارها سریع تر و پویا تر پیش برود. مثلا کارنما ها همچنان ادامه خواهند یافت با همان نام و شکل و ایده.

«زمان برگزاری دوسالانه نقاشی هنوز مشخص نیست»

وی اشاره کرد: انجمن هنرمندان نقاش ایران در حال آماده سازی برگزاری دو سالانه است. موانع این رویداد تا حد امکان رفع شد و در سال گذشته دو نشست هم‌اندیشی و نشست‌های کوچک تر در رابطه با این موضوع داشتیم. در این نشست ها گفتگو کرده و نتایجی هم حاصل شد و اگر مرکز هنرهای تجسمی همکاری کند قرار است دوسالانه اسفند سال جاری برگزار شود. اینکه بینال‌های مختلف مانند بینال‌ مسجمه، نقاشی، گرافیک و سفال برگزار شوند بسیار حائز اهمیت است و چون این برنامه ها تحت نظر مرکز هنرهای تجسمی هستند پس مرکز باید مجوز آن را صادر کرده و کمک مالی یا مکانی نماید. حتی اگر انجمن موفق به برگزاری دوسالانه نشود برنامه های دیگر سالانه و دوسالانه خود انجمن را برنامه ریزی کرده و انجام خواهد داد.

در واقع تصمیم گیری های بسیار کلی در رابطه با رویداد دوسالانه انجام شده ولی تصمیم گیری های نهایی مثلا در ارتباط با محل دو سالانه، دبیر دوسالانه، شیوه های اجرایی و غیره هنوز صورت نگرفته است. یکی از مشکلات اساسی همین چند ماه وقفه ای است که ایجاد شد.

راد همچنین گفت: در دوره گذشته انجمن هنرمندان نقاش ایران، کمیته ها حضور داشتند ولی در دوره جدید کارگروه ها شکل گرفته اند. در حال حاضر کارگروه رویداد و نمایش وجود دارد که رفاه هم در درون این کارگروه تعریف می شود یعنی اکنون کمیته رفاه شکل نمی گیرد. این کارگروه قرار بود نمایشگاه اعضای انجمن را در 6 تیرماه سال جاری برگزار کند ولی به علت شرایط پیش آمده این رویداد عقب افتاد و به 24 مرداد ماه موکول شد.

این هنرمند اظهار داشت: کارگروه ها در اساسنامه انجمن ذکر شده اند و شکل آن به طور کلی تغییر نکرده است. هیأت مدیره ها این اجازه را دارند که کارگروه ها را بر اساس نیاز تعریف کنند. کارگروه ها همان کارگروه های قبلی اند بعضی ها ادغام شدند و تعدادی جدید هم شکل گرفتند. کارگروه ها در انجام فعالیت های انجمن به عنوان بازوی آن هستند. از جمله این کارگروه ها می توان این موارد را مثال زد: کارگروه پژوهش و انتشارات که برگزاری بزرگداشت ها را انجام می دهد. کارگروه بین الملل که هنوز خیلی فعال نیست، کارگروه کارشناسی آثار که تاکنون چندین جلسه برگزار کرده است. انجمن با سازمان ها و اماکن مختلف مثل موزه وارد گفت و گو شده تا از امکانات آن ها استفاده کند. در واقع انجمن همچنان فعال است اگرچه اخیرا نمود بیرونی زیادی نداشته است. بسته به گستردگی فعالیت های انجمن در موارد مختلف ممکن است کارگروهی پرکار باشد یا خیر. قابل توجه است که آیین نامه این کارگروه ها هم در تعیین حجم و میزان فعالیت هایشان دخیل است.

«تغییرات مشهود در اساسنامه انجمن هنرمندان نقاش ایران»

رئیس هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران گفت: تغییراتی که در دوره ششم در اساسنامه اتفاق افتاد در نهایت تصویب و ثبت نشد. حتی هنرمندان هم در مجمع تغییرات را تایید کردند ولی مراحل ثبت آن انجام نشد. هیئت مدیره کنونی بدلیل دیده نشدن برخی موارد در اساسنامه 20 سال پیش، شروع به لحاظ کردن اصلاحاتی در آن شد که در دوره ششم انجام گرفته بود. با هیئت مدیره پیشین صحبت کردیم و اصلاحات را وارد اساسنامه جدید کردیم. بنابراین اساسنامه جدید شامل اصلاحات هیئت مدیرۀ قبلی نیز است اما به دو علت باید تغییرات بزرگتری اعمال می شد اولا اینکه در ساختار ارشاد شکل اساسنامه‌ها کاملا تغییر کرده و باید خود را با آن فرمت‌ها هماهنگ می‌کردیم ثانیا اساسنامه قبلی نیازها و کمبودهای جدی داشت. اساسنامه به مدت شش ماه در وبسایت انجمن بود و افراد می‌توانستند آن را دریافت کرده و نظراتشان را ارائه دهند. قابل توجه است بهترین نظری که در این رابطه به دست انجمن رسید از طرف مرحوم مهدی نژاد بود. آن نظرات اعمال شد و اساسنامه شکل گرفت و در مجمع و ارشاد ثبت شد. بنابراین مرجع ما اساسنامۀ جدید است. اساسنامه جدید بسیاری از نواقص را حل کرد. در این راستا مجمع قرار بود در خرداد برگزار شود ولی عقب افتاد. تا سه ماه به ما فرصت داده شده تا مجمع را برگزار کنیم. مهم فضا و مکان مناسب برای مجمع است. اگر خانه هنرمندان فضا بدهد مجمع در 31 خرداد برگزار خواهد شد.

راد به نمایشگاه فرصت اشاره کرد و گفت: نمایشگاه فرصت در سال اول حضور ما برگزار شد ولی دور دوم آن به شیوع بیماری کرونا برخورد. در گذشته این نمایشگاه‌ها به دلیل اینکه گالری‌ها محدود تر بودند و توان خرید افراد هم بیشتر بود از نظر فروش موفق تر بودند ولی نمایشگاه فرصت که در اسفند سال 97-98 برگزار شد، نمایشگاه موفق به لحاظ فروش مالی نبود.

این هنرمند عضوگیری انجمن هنرمندان نقاش ایران را هم اکنون آنلاین خوانده و گفت: افراد می توانند فرم عضوگیری را به صورت آنلاین پر کنند. این فرم همواره در دسترس است افراد ثبت نام می کنند سپس داوری به صورت آنلاین انجام می شود و در بخش اول قبول شدن مشخص شده و برای مصاحبۀ حضوری دعوت می‌شود تا داورها کارها را ببینند و نهایتا تصمیم بگیرند که فرد عضو انجمن بشود یا خیر. در رابطه با دانشجویان هنر روال متفاوت است و فقط داوری آنلاین وجود دارد. همچنین یک هزینۀ بسیار کمی هم وجود دارد مثلا در سال جاری پنجاه هزار تومان حق عضویت سالانه تعیین شد. از 15 آذر ماه سال 1398 تا خرداد سال جاری فرم آنلاین ثبت نام بر روی سایت وجود داشت. داوری آنلاین تمام شد و صد و چهل و دو درخواست بررسی شد و ادامه روال در حال انجام است.

وی در رابطه با جایگزینی فضای آنلاین با حضوری اظهار داشت: اگر چه با استفاده بیشتر از فضای مجازی، کارکرد می تواند بهتر شود ولی جایگزینی نمی تواند رخ دهد زیرا نوع ارتباط مخاطب و هنرمند در دو فضا متفاوت است. این دو، جنس متفاوتی دارند و فقط در فعل نمایش دادن مشترک هستند. گالری های آنلاین اتفاق جدیدی نیست که فقط به خاطر کرونا به وجود آمده باشند ولی با بروز بیماری کرونا این موضوع جدی گرفته شد.


logo-samandehi