انتخاب تبریز برای شهر دوستدار کودک یونسکو

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز گفت: تبریز به عنوان یکی از شهرهای منتخب برای پایلوت شهر دوستدار کودک انتخاب شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، محمد عزتی با اعلام این خبر اظهار کرد: مسئولان شهری امانتدار کالبد و روح شهر برای فرزندان این خاک هستند و امید است در سایه همت و تلاش خود و با مشارکت کودکان، میراثی غنی و آباد برای آنان به یادگار بگذارند.

وی اعلام کرد: کودکان شهر تبریز با جمعیتی بالغ بر ۴۲۰ هزار نفر، بیش از یک چهارم از جمعیت این شهر را به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: دستیابی به افتخار انتخاب شهر تبریز به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک در نتیجه تلاش‌های مجموعه شهرداری تبریز و استقرار امور شهر دوستدار کودک و شروع به فعالیت شورای اجرایی شهر دوستدار کودک از سال ۹۷ میسر شده است.

عزتی همچنین همراهی سمن‌های فعال و توانمند تبریز، همگامی ارگان‌های دولتی مرتبط و ارائه گزارش موفق از عملکرد شهرداری را در انتخاب تبریز به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک تاثیرگذار دانست.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تبریز، پیرو جلسه کمیته ملی هماهنگی شهر دوستدار کودک در وزارت کشور و در چارچوب همکاری‌های مشترک این وزارتخانه با یونیسف برای اجرای ابتکار جهانی شهرهای دوستدار کودک در ایران، تبریز به عنوان یکی از شهرهای منتخب برای پایلوت شهر دوستدار کودک انتخاب شد.

شهر تبریز اقدامات لازم را با هماهنگی کمیته ملی شهر دوستدار کودک مستقر در مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور در قالب زمانبندی توافق شده، انجام خواهد داد.

شهر دوستدار کودک، شهر یا اجتماع محلی است که در آن نظرها، نیازها، اولویت‌ها و حقوق کودک، بخشی جدایی ناپذیر از سیاست‌ها، برنامه ها و تصمیم‌های عمومی باشد.

چشم انداز ابتکار شهر دوستدار کودک یونیسف این است که "همه کودکان و جوانان باید بتوانند از کودکی و جوانی خود لذب ببرند و از طریق احقاق حقوق خود در شهرو اجتماع محلی‌شان، توانایی‌های بالقوه خود را به طور کامل به فعل درآورند."

این ابتکار، با حمایت دولت‌های ملی و محلی، سازمان‌های مردم نهاد، بخش خصوصی، رسانه‌ها، دانشگاه ها و با همکاری یونیسف، بیش از ۳۰ میلیون کودک را در ۳۰۰۰ شهر و جامعه محلی در بیش از چهل کشور تحت پوشش قرار داده است.

دریافت نشان و برند شهر دوستدار کودک یونیسف زمانی صورت می‌گیرد که شهر مورد نظر چرخه شهر دوستدار کودک را به صورت موفقیت آمیز تکمیل کرده باشد.

در مرحله پایلوت، شهرها به عنوان "شهر دوستدار کودک" به رسمیت شناخته نشده و نشان یا عنوان رسمی دریافت نمی‌کنند.

از جمله مهم‌ترین اقدامات تبریز در این راستا می‌توان به افزودن لزوم تحقق شهر دوستدار کودک به برنامه پنجساله چهارم شهرداری تبریز، پیگیری و تخصیص بودجه مستقل در بودجه سال ۹۸ و بالاخص سال ۹۹ شهرداری برای این مهم، تدوین ضوابط الزام‌آور برای احداث و تجهیز اتاق مادر و کودک بر اساس استاندارد ملی ایران در کاربری‌های شهری به عنوان پیشرو در کشور، اجرای پروژه‌های مشارکتی طراحی شهری با کودکان، طراحی و اجرای پارک‌های اختصاصی برای کودکان و یا با لحاظ نیازهای کودکان و اقدامات عمرانی و فرهنگی گسترده برای کودکان اشاره کرد.

logo-samandehi