مسجد ۸۰۰ ساله مس‌سر مرمت می شود

مسجد تاریخی مس‌سر که از بناهای بازمانده دوران سلجوقی است، مرمت می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دلیجان از آغاز مرمت مسجد تاریخی مس‌سر در این شهرستان خبر داد و گفت: ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار برای این منظور تخصیص یافته است.

علی مشهدی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تاکنون چند مرحله کار مرمت روی این مسجد تاریخی انجام شده و در این مرحله بدنه‌سازی، بندکشی، استحکام‌بخشی پی و طاق‌ها، جداره‌سازی، بندکشی و مرمت بام انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه عملیات مرمت اضطراری است و به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر به بنا و رفع خطر از عابران و ساکنان منطقه اجرا می‌شود، اظهار داشت: مسجد مس‌سر از قدیمی‌ترین بناهای این شهرستان است.

مشهدی قدمت این مسجد را بیش از ۸۰۰ سال و مربوط به دوره سلجوقی بیان کرد و افزود: مسجد مس‌سر در جنوب غربی شهر دلیجان واقع شده و در سال‌های اخیر از سوی برخی از جوانان و رزمندگان دوران دفاع مقدس مرمت شده است.

وی نامیدن این مسجد تاریخی به عنوان مس‌سر را دارای ۲ علت دانست و اضافه کرد: یکی از علل نامگذاری این مسجد آن است که گنبد آن از بلندترین بناهای شهر است و در گویش دلیجانی به جای بزرگ از مس‌سر استفاده می‌کنند و دیگر اینکه قسمت فوقانی این مسجد از مس پوشیده شده است.

مشهدی ادامه داد: گنبد این مسجد بر روی پایه‌هایی به پهنای بیش از پنج متر قرار گرفته که از درون و بیرون بنا، آجرهای ۲۵ سانتیمتر و در میانه پایه، خشت به کار رفته است.

وی با اشاره به اینکه مصالح اصلی ساخت مسجد مس سر خشت و گل و در برخی قسمت‌ها آجر است، اظهار داشت: بلندی گنبد این مسجد ۱۴ متر است و این بنا دارای سه در ورودی به سوی مغرب، شمال و شرق است.

شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی با ۴۵ هزارنفر جمعیت در مرکز کشور و کمربندی راه ارتباطی استان‌های جنوبی و غربی به تهران و شمال کشور قرار دارد.

کاروانسرا و پل دو دهک، مجموعه بازار نراق، امامزاده سلیمان، امامزاده یحیی، امامزاده بی‌بی زبیده خاتون، غار شگفت‌انگیز نخجیر، کاروانسرا و قلعه و غار کهک، بادگیرها و آب انبارها و منازل تاریخی نراق از جمله جاذبه‌های گردشگری شهرستان دلیجان به شمار می‌روند.

logo-samandehi