طرح برتر جایزه انجمن معماری جهان، اثر دانشجوی معماری دانشگاه مازندران

اثر دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه مازندران برنده دوره سی‌ و چهارم جایزه انجمن معماری جهانی شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، طرح محمدحسین رحمتی دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه مازندران، با رای داوران به‌عنوان طرح برتر درسی ‌و چهارمین دوره جایزه انجمن معماری جهانی (World Architecture Community Award) در بخش آکادمیک انتخاب شد.

بر اساس این گزارش، این دانشجو که با عنوان "بازطراحی دانشکده معماری دانشگاه مازندران در بابلسر" در این دوره شرکت کرده بود، به راهنمایی دکتر سیدمحسن موسوی عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه مازندران موفق به کسب این افتخار شد.

سیدمحسن موسوی عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه مازندران و استاد راهنمای این طرح به ایسنا گفت: تیم طراحی شامل چهار دانشجو به نام‌های محمدحسین رحمتی، محسن خیرمند پاریزی، هانیه لطفی‌پور، شیرین جاهد بوده است.

وی با اشاره به اینکه دانشکده معماری مکانی است که در آن معماران پرورش می‌یابند، بیان کرد: متخصصانی که قرار است در آینده فضاهایی را برای مردم طراحی کنند و بدین طریق بر فرهنگ جامعه تاثیرگذار باشند.

عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه مازندران افزود: با در نظر گرفتن اهمیت موضوع آموزش معماری و با بررسی دقیق وضع موجود فضاهای دانشکده‌های معماری کشور، طراحی فضایی برای دانشکده معماری متناسب با نیازهای دانشجویان، استادان و کارمندان در راستای بهره‌وری حداکثری و ارتقاء سطح علمی معماری در برنامه گروه طراحی قرار گرفت.

موسوی تصریح کرد: برای درک بهتر این نیازها، فضایی برای گفت‌وگو با دانشجویان، استادان و کارمندان فراهم شد و با استفاده از روش‌های گردآوری اطلاعات مانند مصاحبه، پرسشنامه، مشاهده و... نیازهای مخاطبان جمع‌آوری و مورد تحلیل قرار گرفت، این تحلیل برای درک بهتر از نیازهای فضایی کاربران و بالا بردن کیفیت فضایی برای آنان ضروری بود.

وی با اشاره به ارزش های این طرح در ۶ قسمت کلی با اشاره به اینکه این طرح توانست با طبیعت ارتباط مناسبی برقرار کند، گفت: سایت پروژه در منطقه خوش آب‌وهوایی از شهر بابلسر در استان مازندران واقع است و فرصت ارتباط بیشتر کاربر با طبیعت و مزایای مرتبط با آن را به صورت طبیعی فراهم می‌ساخته است. بنابراین ایجاد فضایی برای تعامل با طبیعت در طراحی این مجموعه با اهداف آشنایی بیشتر با علم گیاه‌شناسی، یادگیری از طبیعت و سیستم‌های طبیعی در آموزش معماری، یادگیری اصول طراحی‌ منظر و همچنین طراحی کاشت با اصول آرماتوگرافی در کنار گیاهان شفابخش در دستور کار قرار گرفت.

عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه مازندران توجه به علم و تکنولوژی روز را از دیگر مزیت‌های این طرح دانست و اظهار کرد: فضای دانشکده معماری باید این فرصت را ایجاد کند تا دانشجویان با تکنولوژی روز دنیا آشنا شوند، نمونه‌هایی از آنها را ببینند و در تمرین‌های خود از آنها استفاده کنند. بنابراین در این طرح، فضایی برگرفته از تکنولوژی های نوین ساخت و شبیه سازی ایجاد شد. این فضا برای برگزاری دوره های آموزشی جهت ایجاد تعامل هر چه بهتر میان معماران و دنیای تکنولوژی در کنار افزایش سطح آگاهی دانشجویان نیز مناسب است.

موسوی با بیان اینکه تکنولوژی بومی در این طرح، مورد توجه قرار گرفت، خاطرنشان کرد: اصول معماری بومی کرانه دریای خزر در این طرح مورد توجه قرار گرفته و سیستم‌هایی متناسب با شرایط معماری بومی در بناها مورد استفاده قرار گرفته است. این سیستم‌ها که در سالیان دراز پاسخگو به نیازهای کاربران بوده‌اند، نباید به فراموشی سپرده شوند و ضروری است تا در آموزش معماری به آنها توجه شود. توجه به آموزش سیستم‌های بومی و همچنین استفاده از آن در طراحی دانشکده از اهداف مهم طراحی این پروژه بوده است.

وی به مولفه معماری پاسخگو در این طرح اشاره کرد و گفت: در این طرح از مبلمان پاسخگو در محیط نسبت به تغییر و حرکت کاربران استفاده شده است. تغییرات میزان روشنایی به صورت هوشمند طراحی شده و امکان تغییر چینش مبلمان متناسب با نیاز کاربران وجود دارد که این امر موجب تشویق در راستای فعالیت دانشجوبان می باشد.

عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه مازندران به دیگر ویژگی این طرح که همان پوسته هوشمند آن بود، اشاره و اظهار کرد: در این طرح، یک جداره ی خارجی پویا مشابه موجود زنده در نظر گرفته شده که سازگار با تابش و شرایط اقلیمی موجود و پاسخگو به رفتار کاربران در داخل بنا است.

عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه مازندران، توجه به چالش‌های متاثر از بیماری‌های همه‌گیر را نیز از ویژگی‌های دیگر این طرح دانست و گفت: در این طرح سعی شده است مواردی برای شرایط اضطراری بیماری‌های همه‌گیر لحاظ شود. چیدمان متناسب مبلمان‌ها، توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی در فضاهای عمومی و عبوری، طراحی ویژه دستگیره‌ها و بازشوها، توجه به نکات بهداشتی مربوط به روشویی‌ها و سرویس‌های بهداشتی، سیستم‌های ضدعفونی کننده فضا و کاربران از جمله این موارد هستند.

logo-samandehi