جای خالی اقتصاد هنر درسیاست گذاری های کلان کشور

رییس موسسه فرهنگی هنری و پژوهشی صبا گفت: جا انداختن مقوله بنیادی اقتصاد هنر بمثابه یک محور استراتژیک و راهبردی در سیاستگذاریهای کلان و بلند مدت می بایست از برنامه های اصلی دولت در جهت اقتصاد مقاومتی و خود اتکایی ملی باشد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از خبرگزاری اقتصادی ایران، محمد رضا حسین خانی در پاسخ به سوال خبرنگار اکونیوز مبنی بر اینکه آیا بودجه تعیین شده از طرف دولت به حوزه فرهنگ و هنر در جهت اهداف فرهنگی و هنری کشور کافی است اظهار داشت: بودجه تعیین شده از طرف دولت در راستای اهداف این حوزه کافی نیست و این نشان از آن دارد که‌ هنوز در نظر سیاستگذاران و مدیران، هنر در شمار ضرورتهای اساسی نبوده و همچنان به شکل مقوله ای فرعی، و در اولویتهای آخر ارزیابی می شود.
وی در این خصوص گفت: بر اساس رهیافت اقتصاد مقاومتی و خوداتکایی ملی باید سیاستگذاری اصلی در این حوزه معطوف بر امکان عرضه هرچه بیشتر آثار و تولیدات هنرمندان برای عموم مردم و سرمایه گذاری دولت و نهادهای غیردولتی و بخش خصوصی بر روی اقتصاد هنر و ایجاد یک ‌میدان متمرکز تولید و مصرف داخلی هنر در اندازه و ابعاد ملی باشد.

حسین خانی اظهار داشت: تشویق واحدهای صنعتی و موسسات اعتباری توسط دولت به خرید آثار از هنرمندان، اختصاص تسهیلات و اعتبارات به مراکز بزرگ صنعتی و تجاری درصورت خرید آثار هنر ، تعیین ردیفهای بودجه حمایتی از سوی دولت ، ورود رسانه ملی به حوزه اقتصاد هنر و تبلیغ درآمدزایی و کارآفرینی هنر از جمله طرح ها و برنامه ها یی در راستای به میدان آمدن حوزه هنر در چرخه اقتصاد و تولید ملی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری است.
وی تصریح کرد: مسلما در شرایط کنونی با وجود موانع متعدد معیشتی و کمبودهای رفاهی، عدم تثبیت و فراگیر شدن مقوله «اقتصاد هنر» فقدان بسترهای ارتباط تولید هنری با نظام عرضه و تقاضا عموم هنرمندان از سطح زندگی مناسبی برخوردار نبوده و تنها معدودی بلحاظ عواملی چون شهرت و محبوبیت شانس شناخته شدن در حراجهای هنری خارج از کشور و ارتباط با شبکه های رسانه ای، تبلیغی خاص و انحصاری و عواملی دیگر این اقبال را می یابند.

رییس موسسه صبا در پایان خاطر نشان کرد: این پروسه باید در درازمدت شکل گیرد و تحقق آن محتاج عواملی است از این جمله آموزش صحیح و اصولی و ضابطه مند هنر از کودکی ، تقویت مهارت و هوش هیجانی، عاطفی، ذوق و تخیلی، ابداعگری، نقادی، وجود بسترها و زیرساختهایی جهت آشنایی عموم مردم با هنر و ارتباط با مراکز هنری و گالریها و موزه ها، وجود امکانات محیطی و شهری جهت ارتقا ء سطح ادراک و بینش و التذاذ هنری در سطح عمومی کشورانجام شود.

logo-samandehi