مجسمه‌سازی که «ابوالهول» را خنداند!

مجسمه‌ساز مصری وقتی دید که غیرمتخصصان به جان مجسمه ابوالهول افتاده و روز به روز غمگین‌ترش می‌کنند خودش دست به کار شد تا ابوالهول مصری، دوباره سرپا شده و لبخند بزند.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از الجزیره نوشت، آدم حنین مجسمه ساز معروف مصری است که به خاطر ترمیم ماهرانه مجسمه باستانی ابوالهول و نجات این سازه مهم و تاریخی از فرسایش و نابودی شناخته شده است.

دکتر زاهی حواس ـ باستان شناس و مدیرکل اهرام جیزه مصر ـ درباره آدم حنین و تلاشش برای ترمیم ابوالهول می‌گوید: در آن سال‌ها موضوعی را به آدم حنین گفتم که سبب خنده‌اش شد. به او گفتم وقتی به دیدن مجسمه ابوالهول رفتم و دیدم که قسمتی از شانه سمت راستش را از دست داده، احساس کردم که این مجسمه دارد گریه می‌کند اما پس از اینکه ترمیمش کردید و من باز به دیدنش رفتم احساس می‌کردم که ابوالهول دارد می‌خندد!

گفته شده مجسمه عظیم ابوالهول۲۵۵۰ سال قبل از میلاد یا به عبارتی ۴۵۷۰ سال پیش در عهد خفرع فرعون مصری، ساخته شده است. این مجسمه ۲۰ متر ارتفاع و ۷۳ متر طول دارد و بر روی صخره‌ای یکپارچه ساخته شده است. این سازه به سبب عوامل طبیعی همواره در معرض فرسایش بوده و نگهداری از آن نیاز به دقت و توجه مستمر دارد.

ترمیم آن با مصالح مختلف از حدود سه هزار سال پیش شروع شده است.

چیزی شبیه به ریش به این مجسمه اضافه شده بوده که بعدها از آن جدا شده بود. قسمتی از این تکه جدا شده در سال ۱۸۱۷ در حفاری‌ها پیدا شده و اکنون در موزه انگلیس نگهداری می‌شود.

در قرن بیستم مجسمه ابوالهول چندین بار با استفاده از سیمان ترمیم شد اما در سال ۱۹۸۸ قسمتی از شانه راست این مجسمه سقوط کرده و نگرانی‌ها بابت سقوط کامل شانه راست مجسمه افزایش یافت.

در آن زمان فاروق حسنی، وزیر امور فرهنگی وقت مصر متوجه شد که ترمیم یک مجسمه تاریخی با سیمان کاری بیهوده بوده و مشکل ابوالهول را بزرگتر کرده است.

در این هنگام وزیر امور فرهنگی مصر با دوست و همکار قدیمش آدم حنین تماس گرفته و از این مجسمه ساز خواست تا برای ترمیم مجسمه ابوالهول چاره‌ای بیندیشد.

آدم حنین در ابتدا این درخواست را رد کرد زیرا او معتقد بود این یک کار بسیار مهم است و شخصی چون او لایق در دست گرفتن چنین پروژه‌ی مهمی نیست.

فاروق حسنی از حنین می‌خواهد تا به محل رفته و عملیات ترمیم گروه‌های قبلی را مشاهده کند. وقتی حنین آن خرابکاری‌هارا بر روی مجسمه می‌بیند بسیار متاسف شده و مسببانش را مورد سرزنش قرار می‌دهد. آدم حنین تصمیم می‌گیرد که مجسمه ابولهول را نجات داده و حیاتی تازه به آن ببخشد.

آدم حنین ـ مجسمه ساز مصری


آدم حنین در سال ۱۹۲۹ در قاهره و در خانواده‌ای که حرفه‌شان ساخت جواهرات بود به دنیا آمد.

او در هشت سالگی در گردشی که مدرسه برای بچه‌ها تدارک دیده بود به موزه آثار باستانی مصر رفت. مجسمه‌های فرعون‌های مصری توجهش را جلب کرد و او را بسیار تحت تاثیر قرار داد. آدم حنین پس از آن مجسمه گلی رامسس دوم فرعون مصری را ساخته و به پدرش که یک نقره ساز بود هدیه داد.

حنین در سال ۱۹۳۵ از آکادمی هنرهای زیبای قاهره فارغ‌التحصیل شد. او بیشتر در مجسمه هایش هنرهای قدیمی مصر را مورد توجه قرار داده است. او در سال ۱۹۷۱ برای پیوستن به نمایشگاه هنرهای معاصر مصربه پاریس رفته و به مدت ۲۵ سال در آن‌جا اقامت داشت.

هنرمند مصری در آن‌جا مشاهده کرد که چگونه تمدن قدیم مصری و فرعونی بر دکور، صحنه و سینمای فرانسه و روسیه و حتی هالیوود تاثیر گذاشته است.

آدم حنین هنرمند مصری که به نقاشی‌هایش روی پاپیروس، ساخت مجسمه‌هایش و نیز تلاشش برای ترمیم مجسمه ابوالهول میان مصری‌ها معروف است، در ماه مارس گذشته از دنیا رفت.

خانه آدم حنین که در روستایی در نزدیکی جیزه قرار دارد در سال ۲۰۱۴ به موزه تبدیل شد. در این بنای سه طبقه مجسمه‌ها و نقاشی‌های این هنرمند مصری به نمایش گذاشته شده است.

logo-samandehi