در موزه گرافیک ایران مطرح شد

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران:

این هفته حتما پیش نویس تفاهم نامه موزه را نهایی میکنم

"فی انفسه وجود چنین مکان هایی آورده برای شهر است" این را مصطفی کاظمی مدیرکل دفتر شهردار تهران در گفتگوی برزین ضرغامی مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران با مسئولین انجمن صنفی طراحان گرافیک که در رابطه با مشکلات موزه گرافیک که این روزها با تاخیر به دلیل کرونا، میزبان نمایشگاه «ممیز، هنر به مثابه حرفه» است، مطرح کرد. در ادامه خواننده این گفتگو باشید.

به گزارش گالری آنلاین، روز پنج شنبه هشتم آبان ماه 1399 جلسه ای با حضور مسئولین زیباسازی شهر تهران و انجمن صنفی طراحان گرافیک در محل موزه گرافیک ایران برگزار شد. این جلسه با درخواست مسئولین انجمن صنفی طراحان گرافیک برای حل کردن برخی مشکلات موزه گرافیک که پیش از این توسط محسن سلیمانی نائب ریس و خرانه دار انجمن با رسانه هنرهای تجسمی گالری آنلاین، مطرح شده بود، برگزار شد.

سلیمانی در گفتگویی که پیش از این با خبرنگار گالری آنلاین داشته است، توضیح داد: سالهاست ما در خصوص موزه مشکلاتی را داشتیم و امیدوار بودیم که هرچه زودتر بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم، مشکلات ما بصورت اساسی شاید برگردد به سالهای پیش، بعد از اینکه موزه در اختیار انجمن طراحان گرافیک قرار گرفت و نتوانستیم تفاهم نامه ای را که از قبل مشخص شده بود و اساسنامه ای را که پیش نویسش تهیه شده بود را به سرانجام قطعی برسانیم.

چندین بار در دو هیئت مدیره قبلی هم روی این قضیه کار شده بود اما هنوز کار به سرانجامی نرسیده بود. نزدیک به یکسال است اصلاحاتی را روی اساسنامه موزه گرافیک و همچنین تفاهم نامه ای که انجمن در خصوص موزه گرافیک و زیباسازی دارد انجام داده ام و امیدداریم در این جلسه به نتیجه مطلوب برسیم.

سلیمانی همچنین افزود: دومین مساله ای که برای ما بسیار حائز اهمیت است، قرارگرفتن موزه در منطقه 4 و پارک پلیس است. به نوعی همراهی نکردن شهرداری این منطقه یا مسئولین پارک با موزه است که درخواست داریم این مشکل نیز توسط نماینده شهردار حل شود.

موضوع بعدی مورد بحث در جلسه نیز مشکلات اساسی مرمت ساختمان موزه است که در طول این چندسالی که موزه به انجمن تحویل داده شده، حدودا از سال 93-94 مرمت اساسی در خصوص خود معماری آنجا و خود سازه صورت نگرفته است و من فکرمیکنم این مشکل بدست خود آقای ضرغامی قابل حل شدن باشد.


نائب ریس و خزانه دار انجمن در خصوص مشکلات سازه ای توضیح داد: بخشهایی مانند سردر موزه که باید نصب میشد، بخشهای نگهبانی باید ساخته میشد، بخش سرویس بهداشتی که باید اضافه میشد که امیدواریم در جلسه ای که با بزرگواران داریم به نتیجه برسیم و این مشکلات حل بشوند.

البته شایان ذکر است که برای افتتاحیه نمایشگاه درهفته گذشته، بخش سرویس بهداشتی بصورت سیار، حل شد. اما باقی قولهایی که به ما داده بودند و در بالا اشاره شد امیدواریم در جلسه به نتیجه برسه.

پیش از آغاز جلسه فرزاد طالبی معاون هنرهای شهری زیباسازی تهران نیز از موزه بازدید نمود و گفتگویی داشت که در جلسه با وی، موضوعاتی مطرح شد. به گفته ی محسن سلیمانی، طالبی در این جلسه قول داد مشکل اینترنت موزه را حل کنند، همچنین قبل تر گفته بودند که خرابی های پشت بام، آبریزی و مشکلات برق و همینطور مشکلات سرمایشی و گرمایشی موزه را نیز برطرف خواهند کرد.

طالبی همچنین اعلام کرد بخش کتابهای پژوهشی انجمن را زیر چاپ خواهند برد و اگر بصورت مستقیم نتوانند، قطعا حمایتهای پژوهشی را خواهند داشت.

در ابتدای این جلسه مهرداد شیخانی در مقدمه ای فعالیت موزه گرافیک و مشکلات این مجموعه را چنین شرح داد:

در این مدت انجمن صنفی طراحان گرافیک با بودجه حق عضویت اعضا، هزینه موزه را تامین کرده و فعالیت‌های پژوهشی و نمایشگاهی زیر نظر آقای بلوچ در اینجا انجام شده است. که اینها منابع آرشیوی مارا تامین میکند. ما امیوار بودیم و هستیم که مساعدت سازمان زیباسازی شهرداری بیشتر باشد چراکه ما اینجا مشکلات عدیده‌ای داریم، ازجمله نداشتن هزینه نگهداری، هزینه های جاری موزه، گرمایش و سرمایش و نگهبانی و ... امیداریم توافقمان را با سازمان زیباسازی تجدید کنیم و سازمان آن بخش از هزینه هایی که در توافق قبلی متقبل شده بود و متاسفانه در چند سال آخر به دلایلی نتوانسته اجرایی کند، در توافق نامه بعدی بتوانند زمینه سازی اجرایش را برای ما فراهم کنند و ما بتوانیم کارهای موزه را پیش ببریم، اینجا کتاب هایی داریم که امیدواریم هزینه تولید کتاب ها تامین شود، اکنون افرادی که در موزه فعال هستند با هزینه شخصی خودشان، بدون هیچ چشم‌داشتی امور را پیش می برند.

ما امیدواریم سازمان زیباسازی کمک کند تا ما بتوانیم بار این فشار مالی که هر روز سخت تر می‌شود را مقداری تحمل پذیرتر کنیم.


فاطمه کرکه آبادی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک، در ادامه با تشکر از افراد حاضر در جلسه بیان کرد: توافق نامه سال 96 تا 98 با زیباسازی بسته و امضا شد و در سال 99 اساسنامه موزه تدوین شد که تجدید و بازبینی اساسنامه در این شرایط مهم است.


در ادامه محسن سلیمانی نایب رئیس و خزانه دار انجمن طراحان گرافیک توضیح داد: در ابتدا تا دو سال جلسات هیئت امنای موزه برگزا شد تا اینکه بعد از تغییر هیئت مدیره انجمن و تغییراتی در زیباسازی مدتی برنامه ها برگزار نشد و در دوره آقای ضرغامی تفاهم نامه جدیدی امضا شد.

برزین ضرغامی مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران بیان کرد: سعی بر آن بوده هزینه ها پرداخت شود و سعی کردیم توافق نامه را تمدید کنیم. دو موضوع اکنون مطرح است که مابه ازای ساختمانی که در اختیار انجمن است آورده اش برای شهر و شهرداری چیست؟ و گفتیم اینجا برخی هزینه ها اساسی و زیرساختی است که ما پرداخت می‌کنیم و برخی کارهای دیگر هم هست که خودتان انجام می‌دهید. من چند روز گذشته به آقای سلیمانی گفتم که آورده این ساختمان برای شهر چه است؟ و به نظرم باید چهارچوب ها را روشن تر کنیم و از طرف موزه مشخص شود به عنوان مثال ما این چند فعالیت عمومی را برای شهر همراه با فعالیت های انجمن در این محل، انجام می‌دهیم.


مصطفی کاظمی مدیرکل دفتر شهردار تهران، در خصوص مسائل مطرح شده بیان کرد: فی‌النفسه وجود چنین مکان‌هایی آورده برای شهر است و همین که نمایشگاه برگزار می‌شود و دانشجویان رشته گرافیک و هنرمندان به اینجا می آیند و ... خودش یک خدمت به شهر است و هر چقدر اینچنین فضا ها در سطح شهر باشد به فرهنگ شهر کمک شده و می‌تواند محل مراجعه عمومی باشد. ما اکنون نیز با سازمان های دیگری مثل وزارت آموزش و پرورش در حال مذاکره هستیم که به عنوان مثال درهای دارالفنون را بگشایند و اجازه دهند مردم در داخل آن رفت و آمد داشته باشند و در عین اینکه در تملک آموزش پرورش است ما هم کمک می‌کنیم که اگر مرمت یا کاری لازم است انجام شود.

میخواهم بگویم الزاما آورده چنین مکان هایی این نیست که یک کاری را رایگان انجام دهند چون به هر حال می‌دانیم که بضاعت این چنین مجموعه‌ها آنچنانی نیست و همانطور که عرض کردم حق عضویت هم آنچنان چشمگیر نیست. من فکر می‌کنم تنها شرطی که برای باز بودن درب این مکان‌ها میتوان گذاشت این است که مردم به آن رفت و آمد کنند و هنرمندان آن رشته در آنجا فعالیت کنند. گرچه فکر می‌کنم این محل به علت بعد مسافتی که هست، برای هنرمندان گرافیست خوب نیست. معمولا اینطور مکان ها باید نزدیک مراکز دانشگاهی باشد و کمی ویژگی های محله ای هم داشته باشد. یکی از کارهایی که فکر می‌کنم سازمان زیباسازی می‌تواند انجام دهد این است که مسئولیت اجرایی آثار هنری سطح شهر در رشته های مختلف تجسمی را به انجمن ها بسپارند.

به عنوان مثال نمایشگاه های مناسبتی در طول سال که برگزار می‌کنید و بیلبورد های شهری را که به اینکار اختصاص می‌دهید توسط انجمن های هنری طراحی و نظارت شود و چنین چرخه ای ایجاد شود.


من به شدت مخالف هستم که زیباسازی بدون برنامه هزینه کند ولیکن اگر سفارش کار بدهید این مانند همان مبادله است و به جای اینکه زیبا سازی به یک پیمانکار پول دهد، اینچنین برای انجمن هزینه کند.

نکته بعدی که مطرح است، ساختار انجمن ها است. همانطور که می‌دانید فضاهای مناسب محدودی داریم و متقاضی بسیار در حوزه های مختلف هنرهای تجسمی از طرف انجمن های هنری، که می‌توانیم به سمت فضای کار اشتراکی حرکت کنیم. دوستان دو بخش کار دارند، بخشی کارهای اداری و آموزشی است و یک بخش جنبه نمایشگاهی دارد. شهرداری می‌تواند ساختمان چند طبقه ای را به کارهای اداری این مجموعه ها اختصاص دهد و خدماتی هم مانند نیروی کار منشی و ... در اختیار مجموعه ها قرار بگیرد و هزینه های فضای اداری مشترک را شهرداری متقبل شود. ولیکن اینکه یک فضا را بخواهیم به تمام نیازها اختصاص دهیم به هیچ عنوان عملی نیست. همانطور که در بند 6 ماده 55 ملزم کرده که ساختمان هایی که می‌خواهد در اختیار قرار داده شود باید در شورای شهر مصوب شود. شاید چیزی که من می‌گویم برای اکنون عملی نباشد ولی می‌توان برایش فکر و برنامه ربزی کرد و به این شکل از یک فضا گروه های مختلف استفاده کنند.

نکته بعدی بحث ماندگاری این مجموعه ها است. تا زمانی که هیئت امنا به ثبت نرسد، این مجموعه ها دستخوش تغییر خواهد شد و باید این موضوع در اولویت قرار بگیرد تا به ثباتی که دنبالش هستیم برسیم. آنچه اکنون شهرداری و دکتر حناچی بر آن اصرار دارند این است که درب این فضا ها به روی مردم باز باشد و محل رفت و آمد مراجعه کنندگان عمومی باشد.

محسن سلیمانی نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک، در ادامه‌ی این جلسه با اشاره به تلاش 9 ساله برای راه اندازی موزه گرافیک، بیان کرد: یکی از مشکلات ما شهرداری منطقه چهار و قرارگیری این موزه در این منطقه است. خواهشی که از شما به عنوان مدیر کل دفتر شهردار داریم این است که مشکل ما را با شهرداری حل کنید.


وی مشکلات این مجموعه با شهرداری منطقه را عدم همکاری عوامل شهرداری و مسئولین پارک با هنرمندان و مسئولین موزه و برخوردهای دور از شأن محیط های فرهنگی هنری، عدم به رسمیت شناختن موزه گرافیک و عدم همکاری در اجازه ورود به هنرمندان در زمان برگزاری برنامه های موزه و عدم وجود سرویس بهداشتی دانست.

سلیمانی، در ادامه نحوه همکاری مدیر گالری لاله و مسئولین پارک لاله را به عنوان یک نمونه مسئولیت پذیر و همراه مثال زد.

در ادامه ی بیان مشکلات، فورا و در حین جلسه پیگیری انجام شد و مصطفی کاظمی با برقراری تماس تلفنی با محمد دوست از مسئولین شهرداری، خواستار حضور مسئول مربوطه در موزه و توجه به درخواست های همکاران انجمن صنفی طراحان گرافیک شد.

درخواست بعدی سلیمانی و سایر اعضای انجمن از شهرداری امضای تفاهم نامه و به نتیجه رسیدن این موضوع بود. در زمان نوشتن پیش نویس تفاهم نامه در نظر گرفتیم جهت افزایش سرعت انجام امور، مدیرعامل زیباسازی، معاون مالی اداری و معاون فرهنگی و هنری، از اعضای هیئت امنا موزه گرافیک باشند و سه نفر هم از انجمن در نظر گرفتیم. اما اکنون شما مطرح می‌کنید که حضور یک نفر از زیباسازی کفایت می‌کند.

کاظمی بیان کرد: جایی مثل شهرداری باید جامع نگر باشد، یعنی باید تمام حوزه ها را ببیند و یک موازنه و عدالتی ایجاد کند. اگر سه نفر از زیباسازی در همکاری با انجمن گرافیک باشند باید این موضوع برای رشته های دیگر هم اتفاق بی‌افتد.

در ادامه برزین ضرغامی بیان کرد من این هفته حتما پیش نویس را نهایی می‌کنم و مصطفی کاظمی تاکید کرد: کمیسیون تفاهم نامه ها به تفاهم نامه نگاه کنند و با تمام انجمن‌ها چنین تفاهم نامه ای امضا شود و نمایندگانی از هر انجمن در نظر بگیریم. فراتر از تفاهم نامه می بایست هیئت امنا و اساسنامه را مشخص کنیم.

ضرغامی بیان کرد: به نظرم صنوف مرتبط با گرافیک مثل تصویرگران و ... را در یک محل و یک ساختمان جمع‌آوری کنیم و فعالیت های غیر اداری مثل رویداد های نمایشگاهی را در کنار هم انجام دهند و اینجا به نوعی به یک پاتوق فرهنگی برای منطقه چهار تبدیل شود و منطقه هم بیشتر به آن توجه کند.

فاطمه کرکه آبادی در رابطه با این موضوع بیان کرد: در مورد فضای نمایشگاهی مشکلی نیست و امکان همکاری وجود دارد اما به عنوان مثال در اینجا که موزه گرافیک است، بخشی از فعالیت آن طراحی و آرشیو اطلاعات و ایجاد یک گنجینه مربوط به گرافیک است. بحث ساختار موزه و گالری از هم جدا هستند.

مجید بلوچ توضیح داد: ما مجموعه ای بسیار عالی جمع آوری کرده ایم که شاید در دنیا دو یا سه نمونه این‌چنینی باشد. در آسیا فقط ما و ژاپن چنین کاری کرده ایم.


سلیمانی بیان کرد: چیزی در حدود 20 الی 30 سال است که مجید بلوچ برای جمع آوری آثار تلاش کرده اند.

سپس ضرغامی جهت بازدید از گنجینه موزه گرافیک در فرصت مناسب دعوت شد.

کرکه آبادی تاکید کرد صحبت ما در مورد تفاهم نامه موزه است و از نظر گالری مکان کنونی موزه را می‌توان به چند صنف برای رویدادهای نمایشگاهی اختصاص داد اما موزه گرافیک یک موضوع دیگری را دارد. اساس نامه و تفاهم نامه اردیبهشت ماه ارسال شده که اگر از سمت شما روی آن بازنگری بشود و آماده شود می‌توانیم روی آن کار کنیم.

بلوچ بیان کرد: شما در محیط اینجا اثر گذاری داشتید. این همان چیزی است که نهایتا هم ما و هم شما میخواهیم اتفاق بی افتد. ما حدود ۵ سال است که اینجا هستیم اما من افرادی را دیدم بدون اینکه گرافیک را بشناسند به صورت مکرر همراه فرزندانشان به اینجا می‌آیند که ببیند چه رویدادی در حال برگزاری است. مطمئن هستم در همین چند سال موزه در منطقه اثر خود را گذاشته است.

سلیمانی در ادامه توضیح داد که اخیرا گفتگوهای زنده (لایو) به زبان فارسی و انگلیسی توسط خانم دارابی در انجمن داشته اند که بسیار خوب بوده و به شکل بین المللی بوده و چندین هزار بیننده داشته و از جمله پر بیننده ترین لایو های اخیر در حوزه تجسمی بوده است و من فکر می‌کنم حوزه تجسمی انتظارات بسیاری را می‌تواند مرتفع کند.

در پایان کرکه آبادی مشکل دیگر را موضوع اطلاع رسانی مطرح کرد و درخواست کرد که حداقل با نصب یک تابلو عموم مردم بتوانند از رویداد های موزه مطلع شوند.

logo-samandehi