هنرمند ایرانی برنده جایزه طراح سال خاورمیانه شد

طاهر اسعد بختیاری با طراحی فرش‌های آرچر برای کمپانی ایتالیایی CC Tapis جایزه طراح سال خاورمیانه را به خود اختصاص داد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، طاهر اسعد بختیاری با طراحی فرش‌های نشانگر جایزه طراح سال رویداد معماری، فضای داخلی و طراحی خاورمیانه (Architectural Digest Middle East 2020) را به خود اختصاص داد. او در سال‌های اخیر با شرکت ایتالیایی cc-tapis که فرش‌های دستباف معاصر تولید می‌کند همکاری دارد.

طاهر اسعد بختیاری که سال 93 مجموعه‌ای از طراحی- بافته‌هایش را در گالری "سام سنتر" به نمایش درآورده بود، همان زمان در گفت و گویی درباره این آثار گفته بود: "در همه خانه‌های ایران فرش و بافته‌ها جایگاه ویژه داشته‌اند و نکته جالب در این خصوص این است که این هنر را بیشتر بر روی زمین می‌بینیم و نه آویخته بر روی دیوار. یعنی هنری است که شاید نزدیک‌ترین ارتباط را با زندگی دارد. با این حال چشم من همیشه به دنبال ارائه‌ای جدید از این هنرها بوده است. گلیم و فرش دستباف به نوعی انقراض و منسوخ شدن نزدیک شده است و امروزه فرش‌های ماشینی اکثریت قریب به اتفاق بافته‌ها را تشکیل می‌دهند. امری که موجب شده تا این محصولات تنها در فرم و رنگ مشابه با بافته‌های دستی به نظر بیایند و به کلی فاقد روحی هستند که در دست بافته‌ها حس می‌کنیم. از اینجا بود که این ایده به نظرم رسید که بافته‌ها را به عنوان یک قطعه هنری باقابلیت‌های اصلی خود، یعنی نوسازی و گسترش مواد ارائه کنم و همچنین زیبایی‌شناسی قرن 21 را در آن‌ها متجلی کنم."

او درباره ویژگی‌های این آثار گفته بود: "در این آثار تلاش کرده‌ام ابتکاراتی در زمینه نحوه و تکنیک بافته‌ها به خرج بدهم، به نحوی که با بافته‌های رایج دارای تفاوت‌های عمده‌ای در ویژگی‌های بصری باشند. تفاوت آنها با بافته‌های سنتی این است که سعی شده تا بخشی از تارهای بافته‌ها که در حقیقت استخوان‌بندی آن‌ها را تشکیل می‌دهند باقی بمانند و لابه‌لای اثر دیده شوند. همچنین در بعضی از آثار از تکنیک بافت توری استفاده شده که بازهم موجب می‌شود تا بیننده ساختار و پیکره بافته‌ها را مشاهده کند. در حقیقت با این رویکرد خواسته‌ام تا کالبد حقیقی بافته‌ها را به مخاطب ارائه کنم که در واقع کانسپت اصلی مجموعه‌ام نیز همین بوده است."

اسعد بختیاری در سال‌های اخیر با بافندگانی از کشورهای مختلف همکاری کرده و آثارش در بیروت، دوبی، نیویورک و... مورد استقبال قرار گرفته‌اند. او که در آثار خود طراحی‌های هندسی را با الهام از بافته‌های اقوام ایرانی به کار می‌برد، در سال‌های اخیر با شرکت ایتالیاییcc-tapis که فرش‌های دستباف معاصر تولید می‌کند همکاری داشته و همچنین آثار او در آرت بازل میامی، هفته دیزاین بیروت و حراج کریستیز حضور داشته است.

logo-samandehi