درخواست ثبت ملی ۱۸ سینما در لاله‌زار توسط سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران

سخنگوی شورای شهر تهران طی نامه‌ای به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، خواستار ثبت ملی ۱۸ سینما در لاله‌زار شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، وی در این نامه اظهار کرد: محور لاله‌زار به عنوان یک محور تاریخی و ارزشمند دارای تعداد قابل‌توجهی سینما است که در دهه‌های آغازین قرن احداث شده‌اند و از عناصر هویتی این محور تاریخی محسوب می‌شوند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: در حال حاضر به دلایل مختلفی همچون تمایل مالکین به تخریب و نوسازی یا فرسودگی، تعداد قابل توجهی از این سینماهای هجده‌گانه در معرض خطر قرار گرفته است.

اعطا از سینما ایران به عنوان نمونه یاد کرد و گفت: اخیرا دیوان عدالت اداری، شهرداری را به صدور پروانه تخریب و نوسازی ملزم کرده است که پیش‌بینی می‌شود در صورت نبود چاره‌اندیشی، این امر آغازگر تخریب سریالی سینماهای لاله‌زار شود.

رییس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سینماهای لاله‌زار علاوه بر ارزش فرهنگی و تاریخی به لحاظ کاربردی نیز واجد اهمیت ویژه‌ای است و در صورت مرمت و احیا، محلی مناسب برای برگزاری جشنواره‌ها و فعالیت سینمایی خواهد بود، گفت: مجموع ظرفیت صندلی‌های سال گذشته در جشنواره فیلم فجر حدود ۹ هزار و ۵۰۰ عدد بوده است؛ این درحالی است که در محور لاله‌زار بدون احداث سینمای جدید و صرفا با احیای سینماهای هجده گانه موجود، ظرفیت بیش از ۱۰ هزار صندلی قابل فعال‌سازی است.

وی در پایان عنوان کرد: این ۱۸ سینما به صورت همزمان و حتی‌المقدور و در صورت امکان در قالب یک پرونده واحد در فرآیند ثبت ملی قرار گیرد.

logo-samandehi