آرت‌بازل سوئیس باز هم به تعویق افتاد

حتی شروع واکسیناسیون عمومی کرونا در سراسر دنیا هم نتوانست از لغو رویدادهای بزرگ هنری جلوگیری کند و همچنان دنیای هنر از آنچه که همه‌گیری کرونا در یک سال اخیر به آن دامن زده، مصون نیست.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، امیدهای تجارت بین‌المللی هنر برای بازگشت به فعالیت عادی و حضوری روز پنجشنبه 21 ژانویه (دوم بهمن‌ماه) دوباره نقش بر آب شد؛ زمانی که آرت بازل اعلام کرد نمایشگاه بزرگ خود در سوئیس را که برای ماه ژوئن (تیر) برنامه‌ریزی کرده بود برای سه ماه به تعویق انداخته است.

آرت بازل در بیانیه‌ای اعلام کرد به دلیل "تأثیر مداوم همه‌گیری و محدودیت‌های سفر در سراسر جهان" بزرگترین نمایشگاه خود در سوئیس را به تعویق انداخته و آن را برای 23 تا 26 سپتامبر 2021 (1 تا 4 مهر 1400) برنامه‌ریزی خواهد کرد.

مارک اشپیگلر، مدیر جهانی آرت بازل در این‌باره گفت: "در حالی که مرحله اول برنامه‌های واکسیناسیون کووید- 19 در ماه گذشته در بسیاری از نقاط جهان آغاز شده، اما برنامه‌ریزی برای سال 2021 همچنان پیچیده است. ما با انتقال نمایشگاه بازل به ماه سپتامبر، امیدواریم که گالری‌ها امکان بیشتری برای آماده‌سازی موفقیت‌آمیز خود در سال جاری داشته باشند."

وی درباره پیش‌بینی خود از تعویق این رویداد گفت: "به دنبال 10 ماه برنامه واکسیناسیون در بسیاری از کشورها، ما پیش‌بینی مشارکت گسترده بین‌المللی را برای ماه سپتامبر در آرت بازل سوئیس داریم."

آرت بازل سوئیس که هرساله با حضور حدود 290 گالری‌ و 90 هزار بازدیدکننده از سراسر جهان برگزار می‌شود، قطب اصلی تجارت بین‌المللی هنر در جهان است. نسخه ژوئن سال گذشته این رویداد نیز به سپتامبر موکول شده بود، اما بعداً به دلیل همه‌گیری کرونا در جهان لغو شد و به در قالب مجازی و مشاهده آنلاین برگزار شد.

اما با وجود اعلام روز پنجشنبه آرت بازل، اما هنوز درباره سایر نسخه‌های این رویداد در نقاط مختلف جهان تصمیمی گرفته نشده است. آرت بازل هنگ‌کنگ همچنان به عنوان یک نمایشگاه حضوری در ماه می (اردیبهشت) برنامه‌ریزی شده، همچنین زمان برگزاری نمایشگاه شاهکارهای لندن که آرت بازل آن را در سوئیس برگزار می‌کند هم به عنوان یک رویداد زنده برای ماه ژوئن (تیر) تغییر نکرده است.

رشد حراجی‌ها در خاموشی آرت‌فرها

از ماه مارس سال 2020 (اسفند 98) که آرت‌فر تفاف (Tefaf Maastricht) در هلند با آزمایش مثبت یک گالری‌دار به ویروس کرونا، چهار روز زودتر تعطیل شد، تقریبا تمامی آرت‌فرها و نمایشگاه‌های بزرگ بین‌المللی هنر تعطیل و یا به شکل آنلاین برگزار شده‌اند و این رویه همچنان ادامه دارد. زیان وارد شده به تجارت هنر به سبب این تعطیلی‌ها طبق گزارش بازار هنر، آرت بازل و یو‌بی‌اس که در سال گذشته تهیه شده مبلغ قابل توجهی ارزیابی شده است. گزارش مالی این موسسات که بازار هنر جهان در سال 2019 را رصد کرده‌‌اند نشان می‌د‌هد که در سال 2019، فروش آرت‌فرها 16.6 میلیارد دلار بوده که بیش از 40 درصد از فروش کل هنر در جهان را نمایندگی می‌کرده‌اند در حالی که در سال 2020 تمامی این رویدادها لغو شده‌اند.

گای جنینگز، مدیرعامل مشاوران گروه هنرهای زیبا که مستقر در لندن هستند، درباره تعویق و لغو آرت‌فرهای هنری جهان گفت: "گردهمایی مردم در نمایشگاه‌های هنری در سال 2021 بحث‌ها و فرصت‌های بسیاری ایجاد کرده زیرا پس از یک سال خاموشی ما به هوای تازه نیاز داریم. در سال 2020 ما برای برقراری ارتباط بین هنر و مخاطب به روابط قدیمی با مجموعه‌داران خود اعتماد کردیم. اما در حال حاضر خالی شده‌ایم و باید با ایده‌های جدید دوباره پر شویم."

جنینگز خاطرنشان کرد که نبود آرت‌فرها در سال گذشته به خانه‌های حراج این امکان را داد تا با بازاریابی بین‌المللی خود در بخش اقتصادی بر گالری‌ها برتری پیدا کنند. بطور مثال در سال 2020 حراج ساتبیز بیش از 5 میلیارد دلار اثر هنری و کالای کلکسیونی فروخته که 16 درصد کمتر از سال 2019 این حراج است؛ اما فروش خصوصی آنها 50 درصد در سال گذشته رشد داشته است. این موضوع نشان می‌دهد که حراج‌خانه‌ها در نبود آرت‌فر چقدر رشد داشته‌‌اند."

اما پیش از به تعویق افتادن آرت بازل سوئیس نیز بیشتر رویدادهای مهم بین‌المللی جهان هنر که برای ماه‌های ابتدایی سال 2021 برنامه‌ریزی شده‌ بودند نیز یا قبلاً به تعویق افتادند یا به قالب‌های آنلاین و فضاهای کوچک‌تر و مطمئن‌تر کوچ کرده‌اند.

نمایشگاه ارکو (ARCO) مادرید زمان برگزاری خود را از فوریه (بهمن) به جولای (تیر) تغییر داد. آرت فریز لس‌آنجلس امسال مکان برگزاری خود را از استودیوی پارامونت تغییر داده و برای اطمینان از همه‌گیری در چندین مکان کوچک‌تر در این شهر برگزار می‌شود. آرت‌فر تفاف هلند همانند آرت بازل هنگ کنگ از زمان سنتی خود مارس (اسفند) به ماه می (اردیبهشت) منتقل شده است. آرت‌فریز نیویورک اگرچه همچنان اعلام کرده که زمان معمول خود را در ماه می (اردیبهشت) حفظ خواهد کرد، اما لیست گالری‌‌داران خود را دو سوم کاهش داده و مکان برپایی خود را نیز به منهتن منتقل کرده تا همچنان بازگشت رونق به بخش اقتصادی هنر در سال 2021 با تردید دنبال شود.

logo-samandehi