"ما بین رنگ و رو" در گالری احسان

نمایشی از کنکاش درونی هنرمند در قرنطینه

" جریانات بیرونی بر روی حسیات درونی ام موثر بود و بالاخره روی بوم شکل گرفت. " این را فرزانه امیری جاه هنرمند نقاش در آستانه گشایش نمایشگاه اش در گالری احسان ضمن بیان اینکه " اولین سالگرد قرنطینه مصادف شد با پایان ۲۴ تابلو ی نقاشی وی " در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین بیان کرد.

وی در مورد موضوع نمایشگاه اش در گالری احسان گفت:

قبل از کرونا، با دوستانم سوژه ای را برای نمایشگاه نقاشی گروهی کار کردیم و به سرانجام‌ رساندیم. بهمن سال گذشته کرونا آمد و ما هم مثل خیلی از هنرمندان با شوک و ناباوری به سمت خانه نشینی و قرنطینه هدایت شدیم. در خانه ماندن مرا به سمت تصمیم نو یعنی کنکاش و قرنطینه نگاری تشویق کرد.


این هنرمند در ادامه افزود:

آثار به مرور زمان و با توجه به روند شرایط ادامه ی قرنطینه در درونم شکل گرفت و روی بوم‌منعکس شد . ابتدا ویولن زن روی پل عابر پیاده با ماسکش منقلبم کرد و هرچه جلوتر رفتم ، پرواز خیال با احساسم تلفیق شد. در جایی نوعی انتزاع و در جای دیگر سور رئال و جای دیگر فضای رئال روی بوم ها خودنمایی کرد. در نهایت احساس کردم عنوان "مابین رنگ و رو" با توجه به سیاه و سفید بودن کار ها بهتر از هرنامی می تواند درونم را منعکس سازد.

در این نمایشگاه ۲۴ تابلو در ابعاد ۳۰×۳۰ و ۳۰×۴۰ و۴۰ ×۴۰ و ۵۰×۴۰ و ۵۰×۵۰ به نمایش در خواهد آمد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحت تاثیر مکتب یا تفکر خاصی بوده است یا خیر؟، بیان کرد:

از سالهای دور ، اوایل جوانی عشق به نقاشی داشته ام. اما اتفاقات پرفراز و نشیب آن سالها، مرا به صبر و سکوتی ناخواسته تشویق کرد. اما اکنون بیش از ده سال است که دیگر نقاشی جز لاینفک زندگی ام شده است.

هر هنرمندی در دوره ای از عمر هنری اش تحت تاثیر مکتب و یا تفکری قرار می گیرد، من هم همینطور. اما در رابطه با این مجموعه تحت تاثیر مکتب خاصی نبوده ام .جریانات بیرونی بر روی حسیات درونی ام موثر بود و بالاخره روی بوم شکل گرفت.


امیری جاه آغاز کنکاش درونی خود را از دوران تنهایی و خلوت شبانه خود میداند و معتقد است:

نوعی بازنگری درونی و کنکاشی دوباره برای او شکل گرفته است. تغییر شیوه ی زندگی در قرنطینه تاثیر بسزایی در کنکاش درونی وی داشته است. در این سفر یکساله، بهمن سالی که گذشت تا بهمن امسال، یکسال می شود که کرونا به درون زندگی همه ی ما رخنه کرده است . اولین سالگرد قرنطینه مصادف شد با پایان ۲۴ تابلو ی نقاشی. من نتیجه ی پایانی این سفر یکساله را گرفته ام ، گرچه این سفر همچنان ادامه دارد.

نمایشگاهی از نقاشی های فرزانه امیری جاه تحت عنوان "ما بین رنگ و رو" از ٢٤ بهمن ماه در گالری احسان برپا می شود.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

از رنگ می رفتم ولی از رو نه !
رنگ ها می رفتند اما رو می آمدند "حسیاتی" که من را ما بین رنگ و رو (در آمد و رفت غریزی) به کشف خویشتنی تازه تر بین خویش و تن می رساندند. حس کردن تمام آن چه که به طرزی نامحسوس بر من و در من (در عین حال و قرنطینه) می گذشت، شاید تا که نگاه من را به آستانه ی نگاه منی دیگر (یک "من" نو که نگاهم می کرد) برساند...
نقش ها پیش رو، حاصل پشت سر گذاشتن یک سال خانه نشینی ناخواسته است. نقوشی برخاسته از درون خویشتن، که گویی داشتند تنهایی تمام ما را رسم می کردند.
ترسیم شکل هایی از شب های در سکوت و لحظه های بی رنگی، که مانند حلقه های آب از اعماق خود به سطح می آمدند و یادهایی از من را تبدیل به یادگارهایی برای دیگران می کردند.
گوشه های تاریکی از یک سالی که گذشت، و حالا در نور چشم های بینندگان امروزی خود آفتابی می شود کم کم...

نمایش آثار این هنرمند تا ٢٩ بهمن ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان جهت بازدید می توانند در روز افتتاحیه از ساعت ١٦ الی ١٩ و روزهای عادی از ساعت ١٥.٣٠ الی ١٨ به گالری احسان به نشانی اقدسیه، آجودانیه، خیابان چهاردهم شرقی، شماره 22 مراجعه نمایند.




logo-samandehi