ماجرای تعطیلی نمایشگاه «پرنسس‌های کوره»

نمایشگاه عکس «پرنسس‌های کوره» در آستانه برپایی لغو شد اما به گفته مدیر گالری کاما،‌ کلیه عکس‌های این نمایشگاه پیش از برگزاری به فروش رسیده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مهر، در حالی که قرار بود نمایشگاه عکس‌های علی صوفی با عنوان «پرنسس‌های کوره» روز جمعه ۸ اسفندماه در گالری کاما برگزار شود، به ناگهان در صفحه این گالری خبر لغو شدن این نمایشگاه اطلاع رسانی شد. البته این تعطیلی از آنجا نشأت گرفت که در فضای مجازی از چندین ساعت قبل از برپایی این نمایشگاه، اظهارنظرهای بسیاری در مورد سوژه‌هایی که مورد عکاسی واقع شده بودند، مطرح شد.

این نمایشگاه مجموعه‌ای از ۱۵ عکس پرتره رنگی از دخترانی که در کوره‌های آجرپزی به همراه خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند و علی صوفی پیش از این درباره این عکس‌ها گفته بود: برای گرفتن این عکس‌ها با بچه‌ها صحبت کردم و از آنها این سوال را پرسیدم که بیشتر دوست دارند چگونه باشند و با این عکس‌ها تلاش کردم رویاهای آنها را با حداقل امکاناتی که توانستم فراهم کنم، عملی کنم. همیشه عکس‌هایی که از بچه‌های کوره‌ها می‌گرفتم، به خودشان هدیه می‌دادم اما این بار خواستم زیبایی و رویاهای آنها را در معرض دید عموم بگذارم.

وی همچنین تاکید کرده بود: من سال‌هاست که عکاسی می‌کنم و تمرکزم را روی عکاسی مستند اجتماعی و پرتره گذاشته‌ام و برخلاف برخی از عکاسان که برای گرفتن یک فریم عکس، حرمت سوژه را نادیده می‌گیرند، تلاش می‌کنم بر روی زندگی افراد و ساکنان مناطقی که از آن‌ها عکاسی می‌کنم تأثیر بگذارم. بیش از ۷ سال است که به کوره‌های آجرپزی جنوب تهران رفت آمد و از ساکنان این مناطق عکاسی می‌کنم و در این مدت توانسته‌ام ارتباط خوبی با ساکنان این کوره‌ها برقرار کنم و عکاسی از این کوره‌ها فرصتی را برای من فراهم کرده تا بتوانم کمکی به این خانواده‌ها کنم و تغییری در وضیعت زندگی آنها به وجود بیاورم. خوشحالم که در این میان، افراد مختلفی که بخش عمده آنها از طبقه متوسط اجتماع هستند در این کار انسان دوستانه با من همراه شده‌اند.

اظهارنظرهایی که در فضای مجازی رقم خورد با گذاردن مطلبی توسط لیلی گلستان مدیر گالری گلستان رنگ دیگری به خود گرفت و پس از آن و تهدیدهای بسیاری که علیه گالری کاما و مدیرش صورت گرفت، تصمیم به لغو موقت این نمایشگاه گرفته شد.

لیلی گلستان در صفحه شخصی خود در مورد این نمایشگاه نوشت: «دوستان عزیز. واقعاً خجالت‌آور است که یک عکاس برود به کوره پزخانه و لباس نو و شیک تن دخترهای فقیر کند و تاج سرشان بگذارد و از آنها عکس بگیرد و یک گالری هم عکس‌ها را به نمایش بگذارد! چه فکر کرده این عکاس و چه فکر کرده این گالری دار که با بچه‌های فقیر این بازی زشت را می‌کنند. خجالت بکشید. این همه حماقت و وقاحت را از کجا آورده‌اید؟ خجالت بکشید. واقعاً از این همه بی فرهنگی خجالت بکشید. این یک تجاوز علنی به روح پاک این دخترهای معصوم و بیگناه است. خجالت بکشید از این همه کثافت حال تهوع به آدم دست می‌دهد.»

توضیحات مدیر گالری کاما درباره تعطیلی و فروش عکس‌های «پرنسس‌های کوره»

مونا خوش اقبال مدیر گالری کاما درباره تعطیلی موقت نمایشگاه عکس «پرنسس‌های کوره» گفت: نمایشگاه تحت فشاری که با توجه به ناآگاهی و اطلاع نداشتن از جریان پروژه وجود داشت و یکسری تهمت‌های بی‌جا مثل اینکه عکس بی‌اجازه از کودکان گرفته شده، به صورت موقت تعطیل شد.

وی در توضیح سوژه‌هایی که از آنها عکاسی شده است، بیان کرد: هجمه‌هایی چون در نظر نگرفتن حرمت کودکان کار به ما وارد شد؛ در صورتی که کودکانی که از آنها عکس گرفته شده، کودکان کار نیستند. این کودکان خانواده دارند و پدر و مادرهایشان از این اتفاق خوشحال بودند. این کودکان با تکه پارچه‌ها و گل‌خشک برای خودشان آکسسوار تهیه کرده بودند و علی صوفی هم از آنها عکس گرفت.

خوش اقبال در ادامه گفت: اتفاق و جریان پروژه عکاسی علی صوفی سبب شد این کودکان با یکی از دوستان من که خیّر است، آشنا شدند و به لطف این خیّر تمامی بچه‌های آن منطقه تحت حمایت او قرار گرفتند و قرار شد هزینه‌های تحصیل و مراقب از آن‌ها تا بزرگسالی‌شان تأمین شود. این انسان خیّر نه تنها همه عکس‌ها را در همان ابتدا خریداری کرد، بلکه در یک برنامه طولانی مدت، چتر حمایت خودش را در این منطقه گسترش خواهد داد.

وی اظهار کرد: بابت این هجمه‌های وارد شده، کنار نمی‌کشم هرچند طی چند ساعت گذشته تهدیدهای بسیاری شدم که واقعاً انتظار آن را نداشتم و حتی از سوی همکاران گالری‌دار نیز مورد هجمه واقع شدیم که مطمئنم از ناآگاهی آنها نسبت به نمایشگاه است.

مدیر گالری کاما بیان کرد: نیازی به نمایش این عکس‌ها نداشتیم چون یک هفته پیش همه آثار با قیمت بالایی فروش رفته بود که همه عوائد آن متعلق به کودکان آن منطقه است. حتی از اینکه آثار به منظور خیریه به نمایش گذاشته شوند، پرهیز کردم و مخالف این روند بودم که در گالری اتفاقی با عنوان خیریه برگزار شود چراکه برگزاری خیریه‌ها نیاز به مجوز رسمی دارند.

وی عنوان کرد: متأسفانه این هجمه‌ها ابتدا از سوی همکاران و برخی گالری‌داران صورت گرفت و به گروه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد حامی حقوق کودکان کشیده شد.

خوش اقبال درباره شیوه صدور مجوز برای این نمایشگاه و نمایشگاه‌های دیگر گالری کاما نیز گفت: این‌طور نیست که برای تک تک نمایشگاه‌ها مجوز بگیریم و بعد از چندین سال کار کردن، شیوه صدور مجوز این‌طور تعیین شده که ابتدای هر فصل گزارشی از لیست نمایشگاه‌ها و آخر هر فصل هم گزارشی از نمایشگاه‌های برگزار شده، تهیه می‌کنیم.

logo-samandehi