کشف شاهکار بزرگ ۱۳۱ ساله و شناور شدن در دنیای ونسان ونگوگ

یکی از تابلوهایی که ونسان ونگوگ در دو ماه پایانی زندگی در حومه پاریس کشیده بود کشف و برای تایید اصالت به موزه استاد نقاش در آمستردام فرستاد شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، هر چند در دوران شیوع کرونا در جهان کسب و کار بسیاری از گالری‌ها و موزه‌ها و نمایشگاه‌ها در سراسر جهان کساد شد اما بی‌تردید با به میان آمدن نام برخی نامداران دنیای هنر اشتیاق هنردوستان برای تماشای آثار هنری از نزدیک بار دیگر به اوج می‌رسد؛ به ویژه اگر پای ونگوگ در میان باشد که هنوز و همچنان از محبوب‌ترین نقاشان تاریخ است.

چند روز پیش اعلام شد یک مجموعه‌دار نیویورکی تابلویی بسیار قدیمی و ۱۳۱ ساله از استاد هلندی در یک حراجی پیدا کرده که به نظر می‌رسد از بزرگ‌ترین کشف‌های مربوط به ونگوگ دست‌کم در ۱۰۰ سال اخیر باشد. «اور ۱۸۹۰» تابلویی است که گفته می‌شود ونگوگ از چشم‌اندازهای زیبایی این منطقه بیرون پاریس کشیده و آن را با نام وینست ۱۸۹۰ امضا کرده است.

استوارت پیوار ۹۰ ساله که در ۱۹۷۹ آکادمی هنر نیویورک را با همراهی و همکاری اندی وارهول بنیان نهاد، کاشف این شاهکار ونگوگ است و البته آن را برای تایید اصالت به موزه ونگوگ در آمستردام فرستاده است. اگر اصالت «اور ۱۸۹۰» تایید شود، تابلو یکی از بیش از ۷۰ نقاشی خواهد بود که ونگوگ در دو ماه پایانی زندگی در منطقه اور بیرون پاریس کشید و از خود به یادگار گذاشت.

به گفته پیوار، «اور ۱۸۹۰» از بزرگ‌ترین شاهکارهای ونگوگ از نظر ابعاد و تنها نقاشی اوست که روی بوم مربع خلق شده است. مسئولان موزه ونگوگ در آمستردام پس از شنیدن خبر کشف یک نقاشی تازه از استاد هلندی، از ما خواستند تابلو را به آنها برسانیم تا بتوانند اصالت آن را تایید کنند. نکته مهم درباره این تابلو، دست‌نخورده بودن آن است. در واقع، کشف بزرگ قرن برخلاف بسیاری از نقاشی‌های ونگوگ هرگز بازسازی و بهسازی نشده و اصالت خود را حفظ کرده است.

پشت تابلو نام ونسان و تاریخ ۱۸۹۰ دیده می‌شود و همچنین نام و برچسب یوناس نتر هم بر تابلو خورده است؛ یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌داران آثار هنری در اوایل قرن بیستم و کاشف آمادئو مودیلیانی، نقاش و مجسمه‌ساز نامدار ایتالیایی. اگر «اور» کار خود ونگوگ باشد، تنها تابلو مربع‌شکل و با ابعاد ۹۰ در ۹۰ سانتیمتر بزرگ‌ترین نقاشی او خواهد بود.

شناور شدن در دنیای ونگوگ

نمایشگاه موسوم به «فراسوی ونگوگ» که پیش‌تر در برخی شهرهای مهم جهان برپا شده، ماه ژوئن امسال به شهر نیویورک می‌رسد و در فضایی ۶۵۰۰ متر مربعی در منطقه منهتن میزبان دوستداران نقاش هلندی می‌شود. بزرگ‌ترین نمایشگاه آثار مربوط به ونگوگ در ۱۸ شهر دیگر ایالات متحده هم برگزار شده یا خواهد شد و در آن با استفاده از فناوری‌های دیجیتال، مردم در فضای نقاشی‌های استاد نامدار شناور و غرق خواهند شد.

پس از ۱۴ ماه دست و پنجه نرم کردن با تنهایی و افسردگی و بیماری و سختی، وقت آن رسیده دوستداران هنر از ۱۰ ژوئن در نمایشگاه «شناور شدن در دنیای ونگوگ» خود را درون نقاشی‌های دل‌انگیز و شاهکارهای بی‌بدیل یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان تاریخ ببینند. این تجربه‌ای است که فرصت حضور در آن شاید در دوران زندگی هر فرد یک‌بار به دست آید و به همین دلیل از همین حالا اشتیاق وارد شدن در این دنیا نزد هنردوستان موج می‌زند.

logo-samandehi