پیدا شدن نقاشی پیکاسو ۹ سال پس از سرقت

یکی از تابلوهای پابلو پیکاسو که ژانویه سال ۲۰۱۲ از گالری ملی یونان در آتن دزدیده شده بود، پس از ۹ سال در عملیات پلیس این کشور پیدا شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، نقاش نامدار اسپانیایی خودش در سال ۱۹۴۹ نقاشی «سر یک زن» را به گالری ملی یونان هدیه داده بود اما دزدها در نخستین روزهای ۲۰۱۲ به این گالری دستبرد زدند و آن را با خود بردند. پیکاسو این نقاشی را سال ۱۹۳۹ کشید و برای ستایش از مقاومت مردم یونان جلوی ارتش آلمان نازی در جنگ جهانی دوم «سر یک زن» را به یونانی‌ها هدیه داد.

یکی دیگر از نقاشی‌هایی که در دزدی ژانویه ۲۰۱۲ از گالری ملی یونان در آتن به سرقت رفت، «آسیاب» پیت موندریان، هنرمند سرشناس هلندی بود و قدمت آن به سال ۱۹۰۵ بازمی‌گشت. دزدها برای گمراه کردن نیروهای امنیتی، پیش از ورود به گالری در ساعت ۴:۳۰ صبح بارها آژیر خطر را به صدا درآورده بودند. نگهبانان هم برای رها شدن از شر صدای آژیر آن را از کار انداختند و به این ترتیب ورود دزدان به داخل گالری آسان شد.

البته نگهبانان در آخرین لحظه تصویر یکی از دزدها را در صفحه نمایشگر دیدند و به همین دلیل سارقان ناچار شدند یکی از تابلوهای موندریان مربوط به سال ۱۹۰۵ جا بگذارند. آنها پیش از بیرون رفتن از گالری نقاشی‌ها را از قاب‌ها جدا کردند تا بردن‌شان ساده‌تر شود. پلیس آتن آن زمان گفته بودند ماجرای دزدی از گالری ملی یونان فقط هفت دقیقه طول کشیده است.

پلیس یونان اعلام کرد دو تابلو پیکاسو و موندریان را در یکی از گذرگاه‌های مناطق اطراف آتن پیدا و یک شهروند یونانی را هم بازداشت کرده است. انتظار می‌رود مقام‌های ارشد پلیس این کشور تا ساعت‌های آینده اطلاعات مربوط به این کشف مهم هنری را در یک بیانیه رسمی منتشر کنند.

logo-samandehi