نگاهی بر پروژه برنده جایزه Grand Prix Award 2020

طراحی پایگاه تحقیقاتی شناور با هدف پاکسازی اقیانوس ها توسط Lenka Petráková انجام میشود.

به گزارش گالری آنلاین، Lenka Petráková، طراح اسلواکی جایزه Grand Prix Award 2020 را برای طراحی مرکز تحقیقاتی پاکسازی اقیانوس در اقیانوس آرام از آن خود کرد.

این پروژه با نام "قاره هشتم" پایگاه شناوری است که با جمع آوری زباله های پلاستیکی از سطح دریا و تجزیه آنها به مواد قابل بازیافت، محیط زیست دریایی را احیا می کند. مرکز بازیافت پلاستیک برای ایجاد پلتفرمی میان رشته ای و پایدار به مرکز تحقیقاتی و آموزشی متصل است.

بنا به اظهارات Petráková سالانه میلیون ها تن زباله وارد اقیانوس می شود. "در حال حاضر سطح بزرگی از آب دریا از زباله های پلاستیکی که به وسعت یک قاره است، پوشیده شده است. سطحی رو به رشد در اقیانوش آرام که قاره هشتم نامیده می شود. مدت های مدید تصور می کردیم که با فعالیت خود در خشکی نمی توانیم به اقیانوس ها صدمه بزنیم. و در نتیجه اجازه دادیم صدها گونه منقرض شوند."

تأسیسات تحقیقاتی پاکسازی اقیانوس ها با رویکردی بازنگری شده و بر اساس طرح های معماری و تکنولوژیکی طراحی شده است. پایگاه شناور با هدف احیا و برقراری تعادل در محیط زیست دریایی اقیانوس را پاکسازی می کند.

این طرح زباله های پلاستیکی را از سطح دریا جمع آوری کرده و آنها را به مواد قابل بازیافت تجزیه می کند. این پایگاه نه تنها باعث بهبود وضعیت ظاهری آب شده بلکه بستری برای محافظت و احیای محیط زیست دریایی فراهم می کند. این پایگاه که خود گردان و مستقل است قابلیت استفاده بهینه از برق را داراست. حائل با ذخیره انرژی حاصل از جزر و مد نیروی لازم را برای جمع آوری زباله های دریایی توسط توربین ها فراهم می کند. صفحات خورشیدی تعبیه شده در بالای گلخانه ها انرژی لازم برای گرم شدن مخازن آب را فراهم کرده و باعث تبخیر و نمک زدایی و تصفیه آب می شود. پس از استخراج فاضلاب، آب تصفیه شده وارد مخزن آب شده و برای تصفیه آب و یا استفاده برای کشت بدون خاک گیاهان هالوفیل (نمک دوست) مورد استفاده قرار می گیرد.

این پایگاه از 5 بخش اصلی تشکیل شده است:

1. حائل که بر روی آب شناور بوده زباله ها را جمع آوری و به سمت کالکتورها هدایت می کند و همچنین از انرژی حاصل از جزر و مد بهره برداری می کند.

2. کالکتور برای، دسته بندی، تجزیه و ذخیره زباله های دریایی مورد استفاده قرار می گیرد.

3. مرکز تحقیقات و آموزش که به کالکتور و گلخانه متصل است و به مطالعه، بررسی و ارائه جنبه های نگران کننده محیط زیست آبی می پردازد.

4- گلخانه که به بادبان بزرگی شباهت داشته و برای پرورش گیاهان و نمک زدایی آب استفاده می شود.

5. محل سکونت با تسهیلات حمایتی که تمام قسمت ها را با یکدیگر مرتبط می سازد.

logo-samandehi